Start în forţă pentru Making Waves

2 Dec 2013
Proiecţii sold out în primul weekend al festivalului

Vineri, 29 noiembrie, a debutat la Lincoln Center o nouă ediţie a festivalului filmului românesc din New York, Making Waves, cu proiecţia în premieră mondială a filmului Closer to the Moon de Nae Caranfil. Evenimentul a avut loc cu casa închisă, biletele fiind vândute cu mult timp înainte de începutul festivalului, în prezenţa regizorului Nae Caranfil, a producătorilor Michael Fitzgerald şi Renata Rainieri, şi a câtorva dintre interpreţi: Harry Lloyd, Monica Bârlădeanu şi Smaranda Luna.

Corina Şuteu, preşedinte Making Waves, şi Mihai Chirilov, director artistic, au introdus ediţia de anul acesta, mulţumindu-le în primul rând numeroşilor suporteri ai evenimentului, devenit încă de anul trecut complet independent. Invitat pe scenă, unul dintre principalii susţinători financiari ai Making Waves, Alexandre Almăjeanu, şi-a exprimat o dată în plus aprecierea pentru festivalul organizat în metropola americană de către Romanian Film Initiative.

Printre invitaţii prezenţi la ceremonia de deschidere s-au numărat regizorul de teatru Andrei şerban, actriţa Luminiţa Gheorghiu, invitată de onoare a festivalului, Simona Miculescu, ambasador al României la ONU, Richard Peña, fostul director de programe la Film Society of Lincoln Center şi profesor la Columbia University (mare iubitor de film românesc), regizoarea Mona Nicoară, criticul Evgeny Gusyatinskiy, istoricul de film Dominique Nasta, analistul financiar Nouriel Rubini, Marina Drăghici, Ulla Wolcz, Marina Sturdza, şi numeroşi alţi susţinători financiari ai Making Waves.

Prezentat în faţa a 300 de spectatori, Closer to the Moon a avut parte de reacţii intense din partea unui public eterogen, stârnind chiar şi unele controverse la Q&A-ul de la final. La proiecţie a fost prezentă şi nepoata Monicăi Sevianu, singura femeie din grupul celor cinci care au jefuit Banca Naţională în 1959 şi nu a fost, ulterior, condamnată la moarte.

„Când avem o primă coproducţie româno-americană, unde putem s-o dăm mai bine decât la Festivalul Making Waves, care face legătura dintre publicul american şi filmul românesc, şi mai ales într-o ediţie în care tema principală este propaganda, filmul meu având din start în premisă această temă? Vreau să adaug faptul că primul om care m-a încurajat să urmăresc această poveste şi s-o transform într-un film de ficţiune a fost Alex. Leo Şerban, acum mai bine de zece ani”, a declarat Nae Caranfil.

După un start în forţă, festivalul a fost în atenţia spectatorilor români şi americani şi în următoarele două zile. Proiecţiile (cele la Love Building, Poziţia copilului şi Experimentul Bucureşti au fost sold-out), s-au mutat de la Walter Reade Theater la Francesca Beale Theater din Elinor Bunin Monroe Center. După trei zile dintre cele 11 cât durează festivalul, numărul de spectatori a ajuns la cifra de 1500.

La prima prezentare din New York a filmului Poziţia copilului, actriţa Luminiţa Gheorghiu s-a întâlnit cu distribuitorii americani de la Zeitgeist şi a stat de vorbă cu publicul într-un Q&A prelungit. „Ce bucurie mai mare pentru un actor decât să afle că nu mai sunt bilete la filmul lui! Într-adevăr, când am venit aici, nişte români m-au rugat să-i ajut să intre în sala de cinema şi le-am zis 'Îmi pare rău, nu sunt şef aici'. Mi-a părut rău, dar mi-a părut şi bine că nu sunt bilete”, a povestit Luminiţa Gheorghiu.

Prin această proiecţie, la care a fost prezent şi scriitorul Norman Manea, festivalul Making Waves sprijină campania pentru Oscar şi Globul de Aur a filmului Poziţia copilului, în plin sezon de promovare ale ceremoniilor de decernare a celor mai importante premii din America.

Aici... adică acolo, de la Laura Căpăţână Juller, a avut parte de aplauzele unei săli pline. De o proiecţie sold out a avut parte şi Experimentul Bucureşti, un hibrid de ficţiune şi documentar regizat de Tom Wilson. Q&A-ul de la final s-a lăsat cu observaţii interesante din partea publicului alcătuit din americani, români tineri sau dintre cei emigraţi, urmăriţi de Securitate şi cu propriile versiuni despre „ce s-a întâmplat”.

La fel ca în anii trecuţi, festivalul a captat interesul unora dintre cele mai importante publicaţii americane. The New York Times a recomandat printr-un slide show câte dintre filmele incluse în selecţia acestei ediţii, iar Visul lui Liviu, mediumetrajul din 2005 al lui Corneliu Porumboiu (căruia Making Waves îi dedică o retrospectivă completă) a avut parte de o recenzie foarte bună în prestigiosul săptămânal The New Yorker. Porumboiu va fi intervievat alături de Luminiţa Gheorghiu şi de Corina Şuteu în cadrul celebrului show TV al lui Charlie Rose.

Making Waves: New Romanian Cinema continuă până pe 3 decembrie la Film Society of Lincoln Center. Între 5-10 decembrie, festivalul se mută la Jacob Burns Film Center, în Pleasantville.

Iniţiat şi prezidat de Corina Şuteu, sub direcţia artistică a lui Mihai Chirilov şi direcţia executivă a unei echipe coordonate de Oana Radu, Making Waves: New Romanian Cinema este un eveniment produs de Romanian Film Initiative (RFI), în colaborare cu Film Society of Lincoln Center şi Jacob Burns Film Center, şi în parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF). Din board-ul festivalului mai fac parte: Dennis Lim (Film Society of Lincoln Center), Brian Ackerman (Jacob Burns Film Center), Scott Foundas (Variety), Adrian Ghenie, Mona Nicoară, Andi Vasluianu şi Dan Perjovschi.

Exploreaza subiecte similare:

Nae Caranfil, Luminiţa Gheorghiu, Visul lui Liviu, Corneliu Porumboiu, Poziţia copilului

Alte știri din cinema

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 20 ianuarie 2014 18:58
Filme chiar interesante, pe unele dorind si eu sa le urmaresc.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells