Pet Sematary - pisici, camioane, viață de apoi și zombi

de Gloria Sauciuc în 7 Apr 2019
Este înspăimântător, te implică, personajele sunt bine construite, având motivații și povești semnificative și sensibile

Cimitirul animalelor/Pet Sematary (2019), ecranizarea romanului horror semnat de Stephen King, rulează în premieră pe marile noastre ecrane. Romanul a mai fost adaptat pentru marele ecran în 1989, în ceea ce unii spectatori consideră a fi una dintre cele mai memorabile adaptări ale unei cărți de Stephen King. Noul film reușește să șocheze și să-i țină în scaune pe iubitorii de horror, fiind macabru şi visceral. Este înspăimântător, te implică, personajele sunt bine construite, având motivații și povești semnificative și sensibile. Doctorul Louis Creed (Jason Clarke) face un gest monstros dintr-o profundă trăire umană. Toate acțiunile personajelor au motivații care emoționează.

Pentru cei care nu au citit cartea și nici nu au văzut originalul, filmul nu e (decât în parte) despre animale posedate: veți găsi elemente de plot comune inclusiv cu The Shining ori Frankenstein.

Horror-ul nu se limitează la evenimentele dintr-un ținut bântuit și la degradarea mintală a unui personaj; e un horror în horror, pentru că unul dintre eroi are propria poveste de groază în biografie, poveste ce revine în flashback-uri. În plus, dacă horror-ul este adesea criticat că un gen comercial care supralicitează fricile umane, Pet Sematary are niște referințe mitologice din cultură universală: trimite la demonicele ființe Wendigo din mitologia amerindiană, dar și la mitul pragului (Ianus) - protagonistul primește avertismente cu privire la o barieră, și motivul barierei se repetă.

Din film nu lipsește vărsarea de sânge dar regizorii nu o supralicitează, astfel încât filmul nu devine un gore- horror. Există un laitmotiv cât privește jump-scares (ne referim la el în titlu), însă ponderea o au scenele de tensiune, subliniate de o coloană sonoră de zgomote metalice (sau de sticlă spartă), ce au darul să creeze senzația unei amenințări permanente.

Cu excepția începutului ce dă un indiciu asupra ororilor ce vor urma, vreme de câteva zeci de minute totul se desfăşura sub aparanţele cele mai banale, de fapt pregătind spectatorul pentru dezlănţuirea de groază şi imaginaţie ce va urma.

Pet Sematary urmăreşte viaţa doctorului Louis Creed (Jason Clarke), care - după ce se mută cu soţia sa Rachel (Amy Seimetz) şi cu cei doi copii mici, din Boston undeva la ţară în Maine - descoperă un misterios cimitir în pădure, nu departe de casa familiei. Atunci când familia se confruntă cu pierderea îndrăgitului lor animal de companie, motanul Church, Louis se îndreaptă către un vecin ciudat, Jud Crandall (John Lithgow), declanşând o primejdioasă reacţie în lanţ ce va da drumul unei forţe malefice cu consecinţe teribile.

Universul zombilor e construit credibil şi interesant, pe fond magic/mistic, ba chiar cu o undă de originalitate faţă de peliculele anterioare ale genului - mai ales prin ipoteza de „zombi viu” - în contrapunct cu diversele clişee prin care aceștia funcţionează mecanic, animați de foame canibalică şi fiind cu toate funcţiile cerebrale anihilate.

Celor doi regizori le reuşesc sperieturile pentru că ştiu să-şi construiască secvenţele horror - folosind clişeele genului nu în sens previzibil, ci dimpotrivă: manipulator; te fac să te-aştepţi la ceva, şi-ţi servesc altceva, altcumva, lucrând fin cu psihologia spectatorului.

Pet Sematary rămâne, însă, mai mult un clasic al genului decât un inovator. Însă horror-ul pe care îl aduce reușește să fie de bună calitate și să nu dezamăgească cu nimic.

Exploreaza subiecte similare:

Pet Sematary, stephen king, The Shining, Frankenstein, Amy Seimetz, Jason Clarke

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
blackmore pe 8 aprilie 2019 00:42
Cu alte cuvinte o mizerie
AurelG pe 8 aprilie 2019 17:50
Nu-i o mizerie! Nu este un film psihologic! Este un horor cu de toate! Filmul caută un public mai larg, de la thriler la film de acțiune.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells