Lore: cu o magie a punerii în scenă, despre un moment atroce

de Gloria Sauciuc în 13 Iul 2013
Lore, adolescenta de 14 ani ai cărei părinţi sunt criminali de război, dar care ne face să empatizăm cu ea, este un spectator tăcut al ultimelor zile ale celui de-Al Doilea Război Mondial, în fuga ei din calea soldaţilor aliaţi

Lore (Saskia Rosendahl), o tânără de paisprezece ani, trebuie să fugă din calea trupelor aliate după ce tatăl ei, ofiţer SS, şi mama ei - susţinătoare şi ea a nazismului - se predau. Sunt ultimele zile ale celui de-Al Doilea Război Mondial.

Lore îşi ia cei patru fraţi, din care cel mai mic încă în scutece, şi porneşte către Hamburg, unde speră să-şi găsească restul familiei. Pe drum, vede adevărata faţă a ceea ce a fost al Treilea Reich, întâlnind şi un tânăr refugiat, proaspăt eliberat din lagăr (Kai Malina).

 Avem de-a face un road movie, dacă ne gândim că e vorba despre o călătorie (printr-o Germanie distrusă de război), şi un personaj care pleacă la drum cu anumite convingeri, iar pe parcurs universul convingerilor sale se prăbuşeşte. E, totodată, un film despre maturizare forţată, şi pierderea copilăriei.

 E o vină pe care spectatorul o simte iniţial empatizând cu Lore, această adolescentă îndoctrinată de propaganda hitleristă, care juca - probabil - şotron, pe când tatăl ei era implicat în genocidul din Bielorusia. Mai mult, adolescentei - aflate în faţa şansei de a fi ajutată de un tânăr evreu - i se reactualizează dispreţul rasial, ce pare mai adânc înrădăcinat decât însuşi instinctul supravieţuirii. Lore nu rămâne aceeaşi, până la final, arcul evoluţiei sale fiind unul care ne va mişca.

Această călătorie, în care cei cinci copii au de înfruntat foamea, pericolul de a li se descoperi identitatea, dar şi lipsa solidărităţii dintre germanii dezumanizaţi de experienţa războiului, va însoi mult timp spectatorul.

 Regizoarea Cate Shortland reuşeşte să sporească dramatismul prin utilizarea mijloacelor vizuale poetizante, apropiate fantasy-urilor, în descrierea unei realităţi atroce - rămăşiţele fumegânde ale documentelor secrete zboară în vânt ca o ploaie de fluturi luminiscenţi peste locul de joacă al Lorei şi al surorii sale, câmpuri de ferigă se unduiesc, perdele bat în vânt, e un soi de magie ce însoţeşte punerea în scenă, făcând spectatorul să vadă povestea din perspectiva ochiului de copil. E imposibil să nu rămânem atinşi de acest film.

 

Exploreaza subiecte similare:

Lore, Saskia Rosendahl, Cate Shortland

Alte știri din cinema

Meryl Streep, Palme d'or onorific la Cannes. Juriul acestei ediţii. Cannes imersiv

„A câștiga un premiu la Cannes, pentru comunitatea internațională de artiști, a reprezentat întotdeauna cea mai înaltă realizare în arta cinematografică”

Ménage-à-trois în filme. De la Jules et Jim, la Challengers

Challengers, nerecomandat sub 15 ani, se bazează foarte mult pe chimia dintre cei trei actori principali

5 informații interesante despre Baby Reindeer

Noua producție originală Netflix, Baby Reindeer, a fost lansată pe 11 aprilie și se bucură de o popularitate uriașă în rândul criticilor și cinefililor.

Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099

Mini-seria va fi continuarea directă a lungmetrajului Blade Runner 2049, lansat în 2017 ca un sequel al originalului din 1982

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 13 iulie 2013 14:20
In sfarsit un articol despre un film ca un film , se vede dupa inghesuiala comentariilor ( Gusturile romanilor se vad )
catajedi pe 13 iulie 2013 16:29
un film cu subiect interesant, oarecum controversat care pare a fi si filmat intr-un mod original si foarte frumos. Apropos, gusturile romanilor par sa fie asemantoarea cu ale celorlalti oameni din majoritatea tarilor lumii. Atractia spre filme spectaculoase din punct de vedere vizual, cu multe explozii si efecte speciale, tipic americane lansate special pentru perioada verii, asa-numitele blockbustere. Filmul de mai sus are un subiect care nu este chiar pe placul tuturor si in plus, data fiind obisnuita romanilor cu filmele americane in limba engleza (si a mea de altfel), romanii par sa nu fie prea tentati sa urmareasca filme care nu sunt in limba engleza.
Chelbos pe 13 iulie 2013 23:51
stiu foarte bine ce a vrut sa spuna cosmin: noi suntem prosti ca ne uitam la filme comerciale iar el e "inteligent" ca are alte preferinte :))
Mariako02 pe 13 iulie 2013 20:43
abia am vazut filmul si m-a impresionat din toate punctele de vedere. Daca nu as si vazut articolul probabil l-as fi trecut cu vederea, ma bucur ca nu am facut asta :)
FearAssasin pe 14 iulie 2013 22:10
Un film foarte-foarte bun. Chiar in final se observa absurditatea razboilui (le-a ajutat chiar un evreu, pe care au fost indoctrinate sa il urasca).
Sebastian96 pe 18 iulie 2013 15:56
A fost un film foarte bun.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells