Interviu exclusiv cu actrița Cristina Flutur la Festivalul Internațional de Film pentru Femei din Aswan

de Alice Kanterian în 2 Mai 2022
Actrița cu Palme d'Or lucrează în prezent la două lungmetraje

Pe 1 mai se difuza la TV filmul Hawaii (foto), plasat în România în ultimii ani de comunism, moment în care penuria şi teroarea organelor Securităţii atinsese maximul. Actrița Cristina Flutur juca acolo un personaj enigmatic, aflat la granița dintre bine și rău. Anterior, o vedeam pe actriță tot la TV, într-un reportaj de la vama Siret, ajutând refugiații veniți din Ucraina. În perioada 23-28 februarie 2022, Flutur prezida Festivalul Internațional de film pentru femei din Aswan. Iată un interviu cu actrița câștigătoare de Palme d'Or.

Ai fost invitată la Aswan de organizatorul festivalului, Mohamed Abdel Khalek, și prezidezi juriul Competiției Internaționale de lungmetraj. Nu participi pentru prima oară la AIWFF, dar a trecut ceva timp. Care sunt (noile) impresii?

Cristina Flutur: Am fost la Aswan la prima ediție a festivalului. Atunci m-au invitat pentru a primi un premiu onorific, iar acum am revenit sa fiu în juriul competiției. Festivalul e înca unul tânăr, dar a mai crescut între timp, iar temele abordate sunt mai complexe si mai îndrăznețe, toate legate de universul feminin si de condiția femeii în societatea arabă, și nu numai. Au inițiat pe parcurs și programe de training, ateliere la care pot participa cei care își doresc să învețe despre film și despre actorie, iar cei din echipa festivalului sunt foarte primitori și fac tot posibilul sa te simți acolo ca acasă.

Juriul este format numai din femei, actrița egipteană Basma, regizoarea și producătoarea nigeriană Rahmatou Keita, criticul și programatoarea germană Ingrid Beerbaum și actrița franceză Marilyne Canto, care este de asemenea răsplătită cu trofeul pentru întreaga sa carieră. Vă cunoșteați?

Cristina Flutur: Nu, nu ne știam, ne-am întâlnit pentru prima data la Aswan. Venim din spații culturale foarte diferite și eram foarte curioasă să ne cunoaștem. Pe lângă realizarile lor notabile pe plan profesional, am descoperit că am în față niște femei puternice, cu o mare pasiune pentru cinema și cu un autentic simț al valorii. Ne-am respectat una pe cealaltă și dorința sinceră de a alege lucid și onest cele mai bune și mai puternice filme ne-a apropiat și ne-a unit.

Jurizarea este un proces foarte creativ, iar dezbaterile pot fi destul de contradictorii. Care a fost experiența ta? Cum este să prezidezi un juriu, și cum unul format numai din femei?

Cristina Flutur: În 2016 am fost președinte de juriu în Maroc la Festivalul de Cinema de Autor din Rabat și știam deja ce responsabilitate implică o astfel de poziție și cum să gestionez eventualele discuții în contradictoriu. Dar, ce-i drept, nu avusesem încă experiența unui juriu exclusiv feminin și nu știam cum o să fie. Deliberarea a durat câteva ore, timp în care fiecare și-a exprimat punctul de vedere, cu pasiune și convingere, aducând argumente juste și pertinente legate atât de aspectul artistic al filmelor pe care le văzusem, cât și de aspectul politic. Am reușit să ajungem la un numitor comun, eliminând orice tensiune cu grație și umor, și am fost de acord în unanimitate cu rezultatele finale.

Festivalul din Aswan are o agendă politică, preponderent concentrată pe echitabilitate și drepturi egale de gen în ceea ce privește regia și producția de film, atât în cultura arabă cât și Worldwide. Criteriile de selecție pentru
AIWFF sunt destul de clare: filmele sunt făcute de regizori femei sau spun povestea din punct de vedere feminin. Care au fost momentele de neuitat la actuala ediție?

Cristina Flutur: Contează mult faptul că acolo există un asemenea festival al femeilor, un festival cu și despre femei. Filmele au vorbit despre ce înseamna să fii femeie într-un anumit context social și/sau politic, despre traume și dureri ascunse, despre vise împlinite sau distruse, au fost vocea tuturor femeilor care n-au putut vorbi… și care nu pot vorbi… Unul dintre filmele din competiție a fost regizat de cinci regizoare foarte tinere din Arabia Saudită. Sunt cinci povești despre abandon, control, abuz, indiferență și rușine, teme tabu în societatea din care provin.

Într-o țară în care cinematografele au fost interzise timp de 35 de ani nu e deloc ușor să faci film, cu atât mai puțin să faci film ca femeie...

Într-o țară în care cinematografele au fost interzise timp de 35 de ani nu e deloc ușor să faci film, cu atât mai puțin să faci film ca femeie. Am rămas impresionată de povestea din spatele filmărilor și de curajul și determinarea cu care fetele au continuat să lupte ani de zile pentru filmul lor, până l-au adus pe ecran.

Care sunt actualele tale proiecte?

Cristina Flutur: Filmez acum pentru două lungmetraje, iar în curând ar trebui să avem premiera unui scurtmetraj româno-belgian și a unui film francez.

Exploreaza subiecte similare:

Cristina Flutur

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells