O dată cu apariţia (şi succesul) Netflix, numărul de platforme online a crescut constant. Rezultatul? Tot mai multe entităţi creatoare de conţinut, cele mai multe dintre ele concentrate pe seriale. Conform Deadline, anul acesta nu mai puţin de 500 de seriale se află în dezvoltare doar pe piaţa americană, ceea ce i-a aruncat pe marii jucători din universul TV american într-o cursă nebună pentru a semna contracte cu creatorii care au deja succese la activ. Iată mai jos de ce acesta este semnul unei crize şi care ar putea fi consecinţele ei.
Atunci când atenţia publicului este atât de fragmentată, nevoia de a juca la sigur a devenit mai mare decât niciodată. Studiourile producătoare au impresia că, dacă realizează seriale alături de nume mari precum J.J. Abrams, Michael Schur (The Good Place, Brooklyn Nine-Nine), Christopher Miller (Spiderman: Into the Spider-Verse), Mindy Kaling (The Mindy Project) sau Sam Esmail (Mr. Robot, Homecoming), succesul este garantat. Publicul şi criticii ştiu că nu este cazul, dar asta nu înseamnă deloc că producătorii nu pot să spere şi că sunt gata să plătească sume gigantice, doar-doar speranţa se va transforma în realitate.
Pe lista celor mai dorite nume de la Hollywood, nume care ar putea semna contracte între 100 şi 500 de milioane de dolari pentru un contract exclusiv cu un mare producător, se mai află Amy Poehler (Russian Doll, Broad City), Drew Goddard (Daredevil), Jon Chu (Crazy Rich Asians), Jonathan Nolan (Westworld), Steve Levitan (Modern Family), John Wells (Shameless, Animal Kingdom) şi Dan Fogelman (This Is Us), dar lista nu opreşte aici.
Pentru public, veştile nu sunt chiar atât de bune: talentul şi originalitatea sunt resurse limitate (şi în scădere, dacă ne întrebi pe noi) la Hollywood, iar producţia mai multor seriale de televiziune nu înseamnă niciodată că media valorii va creşte, ba dimpotrivă. Pentru amatorii de seriale, un număr mai mare de posibilităţi de calitate mai slabă se va traduce printr-o cantitate mai mare de "zgomot": va fi tot mai dificilă alegerea unui serial alături de care să petrecem o oră seara (sau o noapte, pentru cei cărora nu le e teamă de o sesiune de binging), pentru a ne relaxa după o zi grea de lucru.
Competiţia acerbă de pe piaţă face ca creatorii de categorie A precum Abrams, Ryan Murphy, Shonda Rhimes şi Greg Berlanti (acesta din urmă fiind răspunzător pentru serialele cu supereroi DC Comics precum The Flash, Arrow şi Supergirl), care au dovedit în repetate rânduri că se pot ocupa simultan de mai multe seriale de succes, au semnat contracte pe sume astronomice. Dacă ei primesc sume de până la 500 de milioane de dolari pentru un contract de exclusivitate cu un producător important, oferta coboară abrupt pentru creatorii de categorie B, care primesc între trei şi cinci milioane de dolari pe an pentru un contract similar.
"Este un balon de săpun economic", a spus un analist de la Hollywood citat de Deadline. Nimeni nu ştie cât va mai dura isteria, dar cu siguranţă aceasta nu va dispărea curând, mai ales că giganţi din industria IT sunt tot mai activi pe piaţa serialelor. Cel mai bun exemplu pare a fi Apple, care va începe să lanseze seriale în a doua jumătate a lui 2019, după ce anul trecut semna contracte cu unii dintre cei mai apreciaţi creatori şi actori.
Atunci când un nou producător ce dispune de bugete colosale vrea să-şi facă loc în cursa pentru atenţia publicului şi pentru premii cu siguranţă creatorii ce i-ar putea garanta succesul vor primi onorarii pe măsură. Analiştii consideră că situaţia din 2019 se aseamănă cu cea de la sfârşitul anilor '90, o altă perioadă de expansiune a pieţei TV americane. Să sperăm doar că acest boom hollywoodian nu va avea ca efect doar conturile ticsite ale scenariştilor şi showrunner-ilor, ci şi satisfacţia noastră, a publicului.
Sursa foto: Wikipedia
Părerea ta
Spune-ţi părereaPS: Enumăr, ca o curiozitate, titluri de seriale care mi-au plăcut, de-a lungul timpului, fără a avea pretenţia că mă aflu ”în domeniu”: The Outer Limits, Miracles (2003), Twin Peaks, Carnivale, Bleak House, Mafiosa, Taggart, Knightfall, The Handmaid's Tale, Counterpart, Weinberg (2015), Hannibal, Westworld. După cum se vede, unele sunt mai cunoscute, altele - foarte puţin.