Filmul Cardinalul, o lecție de istorie

de Gloria Sauciuc în 24 Nov 2019
În prim-plan este destinul episcopului Iuliu Hossu, unul dintre cei beatificați cu ocazia vizitei Papei Francisc în România, la Blaj

Filmul Cardinalul, de Nicolae Mărgineanu, este o incursiune într-un subiect destul de străin publicului românesc în general, dar care merită evocat, anume prigoana  din timpul primilor ani ai comunismului împotriva prelaților greco și romano-catolici, în prim-plan fiind destinul episcopului Iuliu Hossu.

Filmul Cardinalul reușește sarcina unui documentar: să povestească despre viața și suferințele unui preot care s-a distins prin verticalitate morală, apărându-și de fiecare dată țara, credința și valorile: orator în fața mulțimilor de la Alba-Iulia în ziua Marii Uniri, apoi în fața politicienilor români, și în cele din urmă aruncat în temnițele comuniste, deși cu totul nevinovat - se știe că acest gest a fost dictat de la Moscova pentru a rupe orice legătură a României cu scaunul Pontif, care nu făcea jocul puterii sovietice.

În flashback-uri, episcopul, de data aceasta în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, în Ardealul ocupat de horthyiști, ține piept cu vitejie derbedeilor iredentiști: curajul îi marchează toată existența. Însă acest episcop, vorbitor de latină și de italiană, după ani de închisoare comunistă în care nu și-a renegat credința în care s-a născut, se mai simte în ultimii ani de viață un român? La această întrebare va răspunde finalul filmului.

Dacă un copil ar întreba „Ce înseamnă cardinal? Cum trebuie el să fie?”, filmul aduce exemplu după exemplu, cel mai important fiind cel de la finalul filmului (Hossu a fost numit cardinal abia către sfârșitul vieții, și atunci în secret, pentru a nu înteți persecuțiile comuniste).

Alternanța scenelor din închisoare (în alb-negru) cu cele din libertate (color) subliniază universul carceral. Din păcate, pentru un prelat care a fost episcop dar și politician, filmul povestește prea puține din perioada de libertate, ci surprinde doar detenția, moment de recluziune al episcopului vârstnic care le-a văzut pe toate și pe care nimic nu îl poate speria. Singurele momente din cariera de episcop sunt doar trei - momentul Alba-Iulia, când - la 1 decembrie 1918 citeşte Declaraţia Unirii pe Câmpia Blajului, apoi cel în care își dovedește românismul, în pofida pericolului hortyst din Transilvania (când îi înfruntă în biroul lui pe derbedeii hortyști) iar cel de-al treilea când îi cere lui Iuliu Maniu să apere drepturile romano-catolicilor. 

Binevenit ca lecție de istorie, filmul îi distribuie pe actorii veterani Remus Mărgineanu (episcop Valeriu Frențiu), Mircea Andreescu (episcop Alexandru Rusu), Radu Botar (episcopul Iuliu Hossu). Maria Ploae apare în rolul unei femei de la țară, în care altădată excela Draga Olteanu.

Nicolae Mărgineanu (81 ani) a reprezentat în filmele sale din ultimele decenii suferințele victimelor comunismului. Adolescenţa însăși a lui Nicolae Mărgineanu a fost profund marcată de persecuţiile terorii stalinist-dejiste (lucru remarcat ulterior şi în unele dintre filmele lui de după Revoluţie). În timp ce tatăl lor peregrina prin Gulagul românesc (vreme de şaisprezece ani!), cei doi fraţi, Nicolae şi Daniela Mărgineanu, au fost exmatriculaţi din liceu sub pretexte politice. În continuare, Nicolae a fost dat afară în condiţii similare şi de la Facultatea de Chimie, fiind nevoit să-şi câştige existenţa ca şofer de camion pe un şantier din Hunedoara. În cele din urmă, a urmat şcoala tehnică de metrologie din Bucureşti - timp în care, sosind „reabilitarea” de la jumătatea deceniului şapte, i s-a permis reînmatricularea la chimie, în Cluj - dar, în locul ei, a preferat să dea admitere la I.A.T.C. „Ion Luca Caragiale”, unde a fost admis cel dintâi la secţia de imagine film, absolvind în 1969.

Exploreaza subiecte similare:

Cardinalul, Nicolae Margineanu, Mircea Andreescu, Radu Botar, Remus Mărgineanu

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells