Dunkirk: trăieşti şi mori alături de soldaţi

de Ştefan Dobroiu în 19 Iul 2017
Unul dintre cele mai impresionante filme de război, Dunkirk îşi aruncă publicul în bătaia armelor

Filmul de război este prin natura sa violent şi emoţionant, doar explorează momente în care orice erou, până şi protagonistul, poate pierde viaţa. Este locul unde se petrec cele mai impresionante fapte de eroism sau trădări imposibil de iertat. Şi este locul unde absurdul conflagraţiilor în care, din confortul unei săli la mii de kilometri distanţă de pericol, sorţile a mii, a zeci de mii de oameni pot fi pecetluite dintr-o singură trăsătură de condei. Aceasta este lumea din Dunkirk, cel mai recent film al lui Christopher Nolan, care te catapultează din sala de cinema în mijlocul luptelor din Al Doilea Război Mondial, strivindu-te cu zgomotul, furia şi groaza înfruntărilor.

Pasionaţii de istorie ştiu, cu siguranţă, ce s-a întâmplat în Dunkerque, orăşel francez din apropierea graniţei cu Belgia, unde în mai 1940 peste 300.000 de soldaţi britanici şi francezi au ajuns pe plajă, încercuiţi de înaintarea armatei naziste şi rămaşi ţintă de tir pentru avioanele germane. De teama să nu-şi piardă preţioasa flotă, comandamentul britanic trimitea câte o singură navă pentru a-i evacua. În acest teatru de război îşi concentrează Nolan privirea, oferind trei perspective asupra crâncenei lupte a vieţii cu moartea de-a lungul câtorva imens de lungi zile.

Un campion al filmelor originale cu buget mare precum Inception şi Interstellar, Christopher Nolan nu face deloc concesii pentru a-i oferi spectatorului o experienţă confortabilă. Camera sa vede totul, iar publicul trebuie să privească şi el măcelul, asta daca nu cumva închide ochii. Scenele sunt montate necronologic, iar spectatorului neobişnuit cu salturile în timp din naraţiune îi dăm acest indiciu util: evenimentele de pe plajă încep cu o săptămână înainte de evacuare, în timp ce evenimentele din aer şi experienţele navigatorilor civili au loc în ziua şi preziua evacuării.

Montajul necronologic şi coloana sonoră asurzitoare, omniprezentă a lui Hans Zimmer reuşesc să deruteze spectatorul, sugerându-i haosul şi groaza înfruntate de soldaţi pe plaja de la Dunkerque şi încercările lor disperate de a se salva. Fără îndoială, Dunkirk este un film extenuant, dar este în acelaşi timp unul din puţinele care prezintă eficient şi fără compromisuri gigantica traumă de a şti că următoarea secundă poate să-ţi fie ultima.

Nolan ia excelenta (şi extrem de rara la Hollywood) decizie de a distribui actori cvasinecunoscuţi în rolurile principale. Da, îi vedem şi pe Cillian Murphy, Mark Rylance şi Kenneth Branagh, iar pe afiş apare şi Tom Hardy. Dar noul Mad Max are faţa aproape complet acoperită de masca de pilot, iar asta dezvăluie resorturile deciziei: Dunkirk nu este un film cu staruri, ci unul în care moartea te poate răpi în orice clipă. Poate nu ai auzit niciodată până acum de Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney, Jack Lowden şi Aneurin Barnard, dar cu siguranţă vei mai auzi de ei. Feţele lor anonime cu trăsături imperfecte aduc un plus de realism experienţei. Excepţia de la regulă este Harry Styles, necunoscut ca actor, dar celebru pentru publicul de vârstă mai fragedă ca membru al trupei One Direction.

Este Dunkirk cel mai important film al anului? Tot ce-i posibil. Puterea sa de convingere este atât de mare, încât studiourile Warner nici măcar nu au aşteptat sfârşitul anului pentru a-şi creşte şansele la Oscaruri. Poate că Dunkirk nu va bate recorduri de nominalizări (pentru că pierde din start categoriile actorilor în rol principal), dar cu siguranţă va transforma multe dintre acestea în statuete câştigate. Una dintre cele mai meritate va fi cea a directorului de imagine olandez Hoyte Van Hoytema, care filmează în formatul de 65 de milimetri, teleportând spectatorii în mijlocul haosului.

Spunem rar asta: Dunkirk e un film obligatoriu de văzut.

Exploreaza subiecte similare:

Dunkirk, Inception, Interstellar, Christopher Nolan, Hoyte Van Hoytema, Tom Hardy, Mark Rylance, Cillian Murphy, Hans Zimmer, Kenneth Branagh, Fionn Whitehead, Tom Glynn-Carney, Jack Lowden, Aneurin Barnard, oscar 2018

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
boghiu_andrei pe 19 iulie 2017 13:03
Nolan e imens...si are doar 47 de ani..zic doar,deoarece un regizor de aceasta varsta este tanar rau....
Costirik pe 20 iulie 2017 02:08
La asta ma gandeam si eu ;) Sa ai doar 47 de ani si niste filme incredibile in spate e ceva unic.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells