Cei de la Empire publică în noul lor număr povestea lui Last Action Hero, filmul cu Arnold Schwarzenegger al cărui eşec răsunător ar fi trebuit să le fie învăţătură de minte şefilor de studiouri de la Hollywood. Un blockbuster cu regizorul lui Die Hard, scenaristul lui Arma mortală şi Arnold pe afiş nu ar fi trebuit să eşueze, dar hibele sistemului l-au pus în genunchi. Află povestea mai jos.
Totul a început în 1991, când Zak Penn şi Adam Leff scriu Extremely Violent, un film care urmărea să deconstruiască genul de acţiune, relevându-i clişeele şi făcând trimiteri la mega-succese precum Arma mortală sau seria Indiana Jones, fiind în acelaşi timp un film de acţiune în toată puterea cuvântului. Scenariul s-a dovedit interesant, iar studiourile s-au grăbit să liciteze pentru el: Columbia Pictures îl cumpără pentru 350.000 de dolari şi apoi abordează cel mai mare star al action-urilor vremii, Arnold Schwarzenegger.
Totul bine şi frumos, doar că starul consideră că Extremely Violent este prea violent, cei doi scenarişti sunt concediaţi, iar Shane Black (acum acesta scrie şi regizează Iron Man 3), transformat într-o celebritate de seria Arma mortală, este angajat să modifice scenariul pentru ca toată lumea să fie fericită. Povestea rămâne aceeaşi: un bilet magic îi permite unui puşti pasionat de cinema să intre în lumea eroului său, Jack Slater, pe care îl ajută să scape de o mulţime de răufăcători. Următorul pas? Angajarea lui John McTiernan, regizorul lui Die Hard, ca regizor. Totul părea minunat la Columbia Pictures, dar capii studiourilor nu consideră că Last Action Hero are suficientă acţiune, iar scenariul suferă noi modificări pentru ca filmul să devină mai spectaculos. Trei noi scenarişti lucrează la proiect, dar fiecare nouă adăugire nu face decât ca întregul să fie tot mai haotic.
În vara lui 1992, Last Action Hero primeşte undă verde, iar filmările încep câteva luni mai târziu, deşi toată lumea simţea că scenariul nu este la înălţime. Cu un onorariu pentru Schwarzenegger de 15 milioane de dolari şi un buget de peste 60 de milioane, filmul devenise unul dintre cele mai scumpe proiecte realizate vreodată la Hollywood şi, ca totul să iasă "bine", noi schimbări de ultim moment au loc chiar pe platouri.
Întrebat de Empire, John McTiernan îşi aminteşte că perioada necesară pentru filmări, montaj, efecte speciale şi promovare se ridica la doar nouă luni, o perioadă mult prea scurtă pentru un astfel de blockbuster. "Eram aroganţi", comentează regizorul lui Die Hard, care încă se chinuia să găsească tonul potrivit pentru Last Action Hero, o poveste care depindea foarte mult de ton şi ritm. "Capii studiourilor nu se puteau hotărî dacă făceam un action sau un film pentru copii", s-a plâns McTiernan. "Când am primit scenariul ceea ce mi-a plăcut mai mult era faptul că tonul era extrem de ireverenţios. Pe parcursul modificărilor glumele ireverenţioase au dispărut."
Stresul de pe platouri devine repede aproape tangibil. Rupt între mai multe direcţii, cu presiuni venind de la diferiţi directori executivi de la Columbia Pictures, McTiernan ajunge să pună echipa să lucreze câte 18 ore pe zi. Stress-ul face ca scenele de acţiune să fie pregătite tot mai din pripă, iar un episod în care Austin O'Brien, interpretul micului adjuvant al eroului Jack Slater, leşină din cauza unui ham prea strâns şi are nevoie de îngrijiri medicale, îi face pe toţi să îşi dea seama cât de serios a devenit totul.
Timpul scurt face ca McTiernan să nu aibă decât trei săptămâni pentru montaj, lucru nemaivăzut la un film de acţiune. "Sunt secvenţe imense din film care sunt puse acolo exact cum au ieşit din cameră", a declarat regizorul, comentând montajul minim de care a beneficiat Last Action Hero.
Columbia Pictures compensează ceea ce ştia deja că este un produs dezamăgitor cu una dintre cele mai neinspirate campanii de promovare din istoria Hollywood-ului. Se realizează un trailer de 750.000 de dolari, iar titlul filmului este afişat peste tot. Schwarzenegger declară la fiecare apariţie, inclusiv la Cannes, că noul său action va fi un mega-hit şi că criticii deja îl consideră un clasic.
O greşeală de sincronizare costă imens Last Action Hero: avertizaţi că Jurassic Park, noua premieră a lui Steven Spielberg, ar putea să le fure spectatorii, producătorii refuză să amâne propria lansare. Dacă te pasionează detaliile financiare, Jurassic Park a devenit în 1993 cel mai de succes film al tuturor timpurilor, detronat de-abia ani mai târziu de către Titanic. Lansat cu o săptămână înainte de Last Action Hero, Jurassic Park provoacă senzaţie în lumea întreagă şi dă naştere unor comparaţii deloc onorante pentru blockbusterul lui Schwarzenegger. Rivalitatea dintre cele două proiecte devine subiectul verii în publicaţiile specializate, iar titlurile sunt de genul "Dinozaurii i-au mâncat prânzul lui Arnie!" (Variety) sau "Dinozaurul şi câinele" (Time).
În primul weekend Last Action Hero a încasat 15 milioane de dolari, în timp ce Jurassic Park s-a apropiat de 50. La sfârşitul circuitului cinematografic filmul regizat de John McTiernan avea să acumuleze 137 de milioane de dolari din lumea întreagă: nu a fost un eşec financiar, dar a fost atât de departe de aşteptările tuturor celor implicaţi, iar experienţa s-a dovedit atât de extenuantă pentru aceştia, încât Last Action Hero a devenit o adevărată legendă la Hollywood, o pildă despre cum să NU faci filme. Din păcate tot mai multe producţii importante au parte de acelaşi tratament, cu scenariile schimbate de nenumărate ori înainte de filmări, de unde şi numărul tot mai mare de titluri dezamăgitoare lansate pe marele ecran...
Părerea ta
Spune-ţi părereaOricum, Last Action Hero este un film DEZASTRUOS!!!! Oribil de la un capat la altul... imi dau pumni ca l-am vazut de atatea ori la TV, il stiu pe dinafara cred.... si totusi nu-mi pot aminti macar o chestie care sa-mi placa la el!! Actorii sunt toti enervanti, joaca prost.... scenele de actiune oribile, singura chestie acceptabila e probabil jocul lui Schwarzenegger.... da, el este tolerabil, dar in rest.....
Deci critici sunt niste ratati ca de obicei,filmul face de 10!!!
In plus faptul ca apare posterul cu Sly ca si Terminator a fost maximul :))
Lasa ca ii bine ca in ziua de azi mizerii ca Twilight si alte mizerii ale genului fac sute de milioane si milarde si criticii le aclama pentru ca puberatrele de 12-14 ani fac pe ele cand apar asa ziele personaje .
Dar cand apare o parodie cu putin umor gata ii un dezastru pentru ca nu stiu ce Artzi Fartzi critic spune ca ii un dezastru