Despre filmele-şoc de la TIFF 2015

Secţiunile Umbre şi Fără limită, doldora de provocări vizuale

Răzbunări, drame psihologice, parodii SF şi abordări neaşteptate ale horror-ului, thriller-ului, western-ului sau filmului poliţist se regăsesc şi anul acesta în cele mai „întunecate” secţiuni la TIFF: Umbre/Shadows şi Fără limită/No Limit. Pentru prima dată, poveştile din Umbre-Scurtmetraj/Shadows Shorts nu vor mai rula înaintea filmelor din competiţie, ci în calupuri separate. Spectatorii se vor delecta cu 12 titluri atent selectate sub umbrela „Everyone dies. Fast”.

Filmele din Shadows Shorts sunt „cerebrale, profunde, întunecate ca poveste, însă nu vor lipsi şi unele care vor amuza, cum ar fi Pădurea neagră/El bosque negro şi Copilul vădit/The Obvious Child”, după cum declară selecţionerul Mihai Mitrică. De la scurtmetrajul excelent al renumitului scenarist şi regizor mexican Guillermo Arriaga, Accidentul/Broken Night, până la filmul mut norvegian Secerătoarea/Autumn Harvest, o odisee în alb-negru a halucinaţiilor unui marinar din nordul îndepărtat la supranaturalul şi foarte originalul Stomacul/The Stomach, despre cum se comunică cu lumea de dincolo – filmele din Shadows Shorts sunt mereu surprinzătoare.

Juriul Shadows Shorts este format din Jose Miguel Beltran Sanchez, directorul Festivalului de Film Horror de la San Sebastian, Stig Frode Henriksen, actor în horror-ul norvegian Dead Snow, şi artistul maghiar Gyula Havancsák. Agenţia GAV semnează campania de imagine a secţiunii.

În Umbre-Lungmetraj, printre filmele selecţionate de directorul artistic Mihai Chirilov se află Haemoo (r. Shim Sung-bo), un thriller despre un subiect delicat – traficul de oameni. Cu premiera la Toronto şi cu Bong Joon-ho (Snowpiercer) ca producător şi co-scenarist, filmul „transformă o tragedie reală într-un comentariu asupra inegalităţii sociale şi a costului supravieţuirii”, conform „Variety”. Din Japonia vine, în premieră internaţională, o dramă cu accente horror, Canalul răzbunării/The Revenge Channel (r. Hisatake Kikkawa), în care o reuniune de clasă conduce la violenţe extreme, atunci când trei prietene decid să îi pedepsească pe cei care le-au agresat în timpul şcolii.

Un western modern plasat în provincia Kerry scoate cinema-ul irlandez în afara zonei sale de confort. În Întuneric la marginea oraşului/Darkness on the Edge of Town, debutantul Patrick Ryan propune o poveste cu multe turnuri neaşteptate inclusiv pentru protagonişti, atunci când o adolescentă promite să răzbune moartea surorii sale mai mari. O poveste infuzată de crimă este şi cea a romancierului Eric Cherrière, care păşeşte pentru prima dată în spatele camerei pentru Cruzime/Cruel, o fascinantă dramă noir ce sondează motivaţiile unui criminal în serie.

De la Berlinală vine Sibylle (r. Michael Krummenacher), un thriller psihologic în care viaţa unei arhitecte este transformată tumultuos şi imprevizibil atunci când devine martora unui accident, în timpul unei vacanţe. Tot din Germania, cu imaginile sale alb-negru percutante, horror-ul romantic În căutarea iubirii adevărate/True Love Ways (r. Mathieu Seiler) face tranziţia de la un portret intim al unui cuplu în impas la o macabră cursă de-a şoarecele şi pisica.

Lista filmelor „întunecate” sau neconvenţionale de la TIFF e întregită de ultimele confirmări din secţiunea Fără limită/No Limit. Navajazo (r. Ricardo Silva), premiat cu Leopardul de Aur la Locarno 2014, este un melanj de documentar şi ficţiune distopică, în care personajele supravieţuiesc într-un mediu ostil, la graniţa dintre SUA şi Mexic, Dyke Hard - o parodie muzicală SF complet ireverenţioasă despre o trupă rock de lesbiene, prezentată şi în TIFF Campus, iar German Angst, un omnibus şocant în trei părţi, cu poveşti despre dragoste, sex şi moarte într-un Berlin mistic. Camerista Lynn/The Chambermaid Lynn (foto) este o fabulă modernă despre fetişism în care protagonistele sunt un duo insolit: o menajeră obsesiv-compulsivă şi o lucrătoare sexuală dominatoare şi androgină.

În Supernova, va rula câştigătorul celui mai recent Leu de Aur de la Veneţia, noul film al maestrului nedisputat al umorului absurd, Roy Andersson – Un porumbel cugetând pe o ramură/A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence. În aceeaşi secţiune vin cele mai recente filme de Christian Petzold şi Alexei Gherman Jr.

Distribuit în România de Macondo, Phoenix, laureat cu premiul FIPRESCI la San Sebastián, cu un scenariu scris împreună cu Harun Farocki, este povestea unei cântăreţe evreice care a supravieţuit Holocaustului, dar a rămas desfigurată. Drama lui Gherman, Sub nori electrici/Under Electric Clouds, aruncă o privire la Rusia anului 2017, la o sută de ani după revoluţia care a dus ulterior la constituirea Uniunii Sovietice.

Citește și

Exploreaza subiecte similare:

festival: TIFF 2015, Død snø, En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, Phoenix

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 15 mai 2015 19:06
TIFF the best
ion_costin pe 18 mai 2015 12:25
Cea mai noua oferta de lucru! Foarte multi oameni s-au convins de seriozitatea noastra! NU este necesara niciun fel de experienta! Oferim curs gratuit si complet de instruire de la zero! Selectam urgent dezvoltatori de proiect pentru piata nationala si mondiala. Plata castigurilor realizate este garantata prin contract legal. Se lucreaza part-time (in timpul liber) sau full-time, la alegere. Cerem seriozitate maxima si dorinta de a invata ceva absolut nou si de viitor. Va oferim alte detalii dupa ce trimiteti textul ”Info” la adresa de email: sorincaziuc@gmail.com
Vezi mai multe pe link-ul https://www.youtube.com/watch?v=mlOmDh6Wzb4

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells