Declaraţii Dracula: „Consideră oamenii un vin bun pe care vrea să-l soarbă”

de Ştefan Dobroiu în 9 Ian 2020
Iată fragmente din conversaţia purtată de Cinemagia cu creatorii şi actorii serialului Netflix

Dacă vrei să ştii reţeta sângelui pe care actorul Claes Bang l-a tot înghiţit în timpul filmărilor la noul Dracula, o ai mai jos. Cinemagia a stat de vorbă cu Steven Moffat, cocreator şi coscenarist, cu interpretul lui Dracula, danezul Claes Bang, interpreta sorei Agata, Dolly Wells, şi producătoarea Sue Vertue. Iată cele mai interesante declaraţii, gata să explice câteva aspecte ale miniseriei de trei episoade lansate pe 4 ianuarie pe platforma Netflix.

Citeşte aici cronica noastră.

Evident, prima întrebare a fost de ce Dracula şi de ce acum. "În timp ce făceam Sherlock glumeam adesea că, înainte de Tarzan, ar trebui să refacem Dracula, pentru că este cel mai ecranizat personaj. Treptat am început să vorbim serios despre asta şi ne-am dat seama că într-adevăr se poate face ceva cu Dracula. Am tot vorbit despre asta, am pus pe hârtie câteva idei şi apoi i-am făcut propunerea producătoarei noastre, Sue (Vertue - n.r.). Şi acum iată că am terminat. Deci totul a început ca o glumă. Tarzan este în continuare o glumă", a râs Steven Moffat.

Inspiraţie din trecut
În ce priveşte trecutul personajului, cocreatorul miniseriei spune că una dintre ecranizările sale preferate a fost Count Dracula, ecranizarea BBC din 1977 cu Louis Jourdan în rolul principal. "Are o atmosferă superbă şi este foarte fidel romanului. Printre preferate este şi Dracula, filmul din 1958 cu Christopher Lee în rolul principal. Şi aceasta este o adaptare destul de fidelă, doar că au ales să împroaşte totul cu sânge. E de menţionat şi filmul cu Frank Langella (lansat în 1979, în regia lui John Badham - n.r.)."

Dracula, protagonistul malefic
În ceea ce priveşte viziunea personală a creatorilor, Steven Moffat spune că una din mizele noii adaptări era să-l transforme pe Dracula în protagonist. "În mai toate adaptarile nu Dracula este personajul principal. De exemplu în filmul cu Christopher Lee sunt surprinzător de puţine scene cu Dracula. Am vrut să-l punem în lumina reflectoarelor, să-i oferim cele mai bune replici şi fără doar şi poate în ecranizarea noastră are parte de cele mai bune glume".

În ce-l priveşte pe Dracula, scenaristul spune că acesta este "un adevărat personaj malefic, dar în acelaşi timp foarte civilizat şi cult şi este extraordinar de interesat să înţeleagă natura umană. Consideră oamenii un vin bun pe care vrea să-l soarbă. Este genul care ai vrea să te placă, dar înţelegi foarte repede consecinţele, anume că nu vrei supravieţui întâlnirii."

Am mai aflat că realizatorii au vrut de la început să respecte tradiţia cinematografică, preferând o înfăţişare carismatică pentru protagonist. "În filme, Dracula arată bine. Dacă citeşti cartea cu atenţie, aspectul său nu impresionează. Iar filmele au renunţat imediat la un accesoriu facial din carte, mustaţa. Nimeni nu a considerat că Dracula funcţionează cu mustaţă. Noi chiar am încercat să-i punem mustaţă lui Claes şi reacţia a fost categorică: 'Nu!' Aspectul lui Dracula a fost schimbat încă dinainte de apariţia filmelor, când Bela Lugosi l-a interpretat pe conte într-o punere în scenă. Atunci a devenit carismatic, arătos. În carte Dracula este descris drept 'plictisitor', există un întreg capitol în care Jonathan Harker insistă să spună cât de plictisitor era contele".

Claes Bang în rolul lui Dracula
Eforturile de casting pentru rolul principal au fost minime, spune Steven Moffat. "I-am spus directoarei noastre de casting, foarte talentata Kate Rhodes James, care sunt problemele legate de acest personaj. Aveam nevoie de un actor de 40 sau 50 de ani, extrem de carismatic, fără să fie foarte cunoscut. O altă cerinţă era să nu arate foarte britanic. Nu a trecut mult şi Kate a venit cu o listă, iar în capul ei, încercuit cu roşu, era numele lui Claes. Apoi m-am uitat la The Square (filmul cu Claes Bang în rolul principal care a câştigat trofeul Palme d'Or la Cannes în 2018 - n.r.) şi m-am simţit de parcă mi-ar fi pus Dumnezeu mâna în cap. Uitaţi-vă la el, are doi metri înălţime şi arată de parcă Bela Lugosi şi Christopher Lee ar fi făcut un copil împreună! Era clar că nu vom găsi pe cineva mai bun. A fost prima noastră opţiune şi nici măcar nu a trebuit să dea probă pentru rol!", s-a amuzat Steven Moffat.

Claes Bang, despre Dracula
"Ca să fiu cu totul sincer, am fost puţin sceptic atunci când agentul meu m-a sunat să-mi spună că sunt dorit în rolul lui Dracula. Prima mea reacţie a fost 'chiar este nevoie de o nouă versiune a lui Dracula?' Dar apoi am aflat că e vorba de Mark (Gatiss) şi Steven (Moffat), care au făcut Sherlock şi totul a devenit mult mai incitant. Am citit scenariul şi am văzut câte noi faţete are personajul, chiar dacă reprezentarea sa este fidelă cărţii. Sunt atâţia oameni care l-au interpretat minunat, încât rolul acesta a fost din start înfricoşător, dar şi o adevărată provocare", a spus actorul.

Evident, nu îl puteai readuce pe ecran pe Dracula fără să-l accesorizezi cu o dantură pe măsură. "Dinţii lui Dracula sunt de fapt ai mei, dar mai mari. Au făcut un mulaj cu dinţii mei şi apoi am primit o proteză nu foarte diferită, cu dinţii augmentaţi. Arată mai degrabă ca nişte dinţi de costum de carnaval, nu sunt cu totul feroce sau exageraţi. Dar chiar şi aşa nu arată foarte apetisant... La primele filmări aveam ceva probleme să pronunţ sunetul 's' din cauza protezei, dar şi această problemă a dispărut repede", a spus actorul.

Steven Moffat a completat: "Dracula arată cel mai ameninţător când zâmbeşte, iar asta cred că descrie foarte bine concepţia noastră asupra personajului".

Sânge, litri peste litri de sânge
Cu un Dracula dinţos pe ecran nu se poate să nu curgă sânge. De fapt sângele, în diversele sale forme fizice, a fost cea mai mare problemă pentru Claes Bang în timpul filmărilor. Producătoarea Sue Vertue a spus că "sunt multe feluri de sânge. E sângele de recuzită, cel pentru machiaj, cel pe care îl poţi mânca". Bang spune că preferatul său a fost sângele relativ comestibil, cu aspect de sirop, folosit pentru prim-planuri. "Era foarte roşu şi foarte dulce, dar nu era foarte plăcut să-l ai în gură. Conţinea sfeclă roşie şi un pic de lămâie. Trebuia să aibă un pic de gust, altfel m-aş fi înecat cu el...".

Aspectele horror
L-am întrebat pe Steven Moffat cum a fost abordată perspectiva horror a noii ecranizări. "Dracula a fost dintotdeauna un mix de horror şi aventură. Există momente de horror pur, dar există şi eroi, gesturi mari, personaje precum sora Agata (care îl înfruntă pe Dracula - n.r.). Nu am vrut un horror nihilist, în care toată lumea moare", a spus Moffat. "Şi are mult umor, nu seamănă deloc cu un acele horror-uri japoneze demente, de mori de frică pe toată durata proiecţiei. Are o dinamică foarte cool, pentru că după un moment amuzant totul se poate schimba într-o clipă", a comentat şi Claes Bang.

Personajul feminin, sora Agata
Una dintre cele mai mari schimbări făcute de noua adaptare este transformarea sorei Agata din roman într-un adevărat oponent al lui Dracula. Actriţa Dolly Wells spune despre personajul ei că "nu este o călugăriţă tipică, pentru că este confuză în ceea ce priveşte credinţa ei. Este foarte şcolită, e foarte informată în toate ştiinţele şi are o latură întunecată. Pentru ea, să rezolve misterul lui Dracula este un vis transformat în realitate".

Exploreaza subiecte similare:

dracula, Sherlock, Claes Bang, Dolly Wells, Christopher Lee, Bela Lugosi, Frank Langella, The Square

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
blackmore pe 13 ianuarie 2020 02:44
de ce nu doare prostia?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells