Cineaști români premiați la Sarajevo

de Mihai Șerban în 20 Aug 2021
Filmele „Planuri de vacanță” (scurt-metraj studențesc, regia Alexandru Mironescu) și „Același Vis” (documentar, regia Vlad Petri), premiate la Sarajevo Film Festival.

Joi,19 august 2021, a avut loc decernarea premiilor în cadrul Festivalului de Film de la Sarajevo. Considerat drept cel mai important eveniment al industriei cinematografice din Europa de Est, filmele proiectate de-a lungul celor 27 de ediții ale festivalului reflectă, într-o formă sau alta, pulsul, tendințele, politicile sau patimile din inima Balcanilor.

Pe lângă reușita de a rămâne în picioare și în urma unui lung asediu, festivalul a tot crescut până când a devenit nodul cultural de astăzi, într-o perioadă în care hărțile și identitățile naționale se tot leagă și dezleagă.

Astfel că festivalul contribuie semnificativ și la succesul și la vizibilitatea cinemaului românesc. Drept dovadă, permiteți-mi să raportez că în selecția de anul acesta au fost prezentate cinci filme românești și trei co-producții, dintre care:

Interfon 15, scurt-metrajul lui Andrei Epure, care a avut premiera în secțiunea „Semaine de la Critique” din cadrul festivalului de la Cannes.

Summer Planning (Planuri de vacanță), scurt-metrajul lui Alexandru Mironescu, căruia i-a fost oferită „Inima Sarajevo-ului” pentru cel mai bun film studențesc și suma de 1000 €.

Tot în secțiunea studențească au mai fost proiectate scurt-metrajele Apartamentul X, în regia lui Marius Papară și Love Stories on the Move (Prin oraș circulă scurte povești de dragoste), în regia Carinei Dașoveanu, un film premiat recent în cadrul secțiunii studențești de la Cannes.

The Same Dream (Același vis), documentarul lui Vlad Petri, a primit o mențiune specială a juriului.

În cadrul competiției de lungmetraj, cineasta româno-maghiară Cristina Groșan a participat cu Things Worth Weeping For, lungmetrajul ei de debut, produs în Ungaria.

Pe lângă filmele din competiția oficială, au mai fost proiectate, în cadrul secțiunii „In focus”, Babardeală cu bucluc sau porno balamuc (Bad Luck Banging Or Loony Porn), filmul lui Radu Jude, care a luat ursul de aur la Berlin anul acesta; La Civil (România-Mexic; regie: Teodora Ana Mihai) și Quo vadis, Aida?, în regia Jasmilei Žbanić, o superproducție locală a cărei poveste gravitează în jurul războiului bosniac, co-produsă de către o mini Uniune Europeană: Bosnia și Herțegovina, Austria, România, Olanda, Germania, Polonia, Franța, Norvegia, Turcia.

Scopul acestei secțiuni, „In focus”, este să proiecteze filmele din regiune prezentate deja în marile festivaluri (Cannes, Berlin, Veneția, Sundance).

Premiul cel mare, „Inima Sarajevo-ului”, în valoare de 16,000 €, a fost cucerit de către filmul Great Freedom (Germania-Austria, regia: Sebastian Meise).

Inima onorifică i s-a acordat lui Wim Wenders, căruia dacă nu i-ați văzut filmele, „Paris, Texas” (1984) merită oricând o inimă onorifică.

În schimb, premiul publicului nu s-a putut acorda „din motive tehnice”.

Pentru mai multe detalii: www.sff.ba

Exploreaza subiecte similare:

Interfon 15, Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, Quo vadis Aida?, Prin oraș circulă scurte povești de dragoste, La Civil, Paris Texas, Wim Wenders, Andrei Epure, Radu Jude, Teodora Mihai, Jasmila Zbanic, Sebastian Meise, Cristina Groșan

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells