Blade Runner 2049. Cum arată viitorul

de Cinemagia în 8 Oct 2017
Impresionantul SF distopic rulează pe marile noastre ecrane în regim de premieră

Înainte de începerea filmărilor la Blade Runner 2049 şi  în timp ce se plănuia scenograifia filmului, echipa de producţie, în frunte cu regizorul Denis Villeneuve, s-a întâlnit cu oameni de ştiinţă, doctori, arhitecţi, designeri, oameni de ştiinţă, experţi în computere… oameni care le-au spus cum credeau ei că va arăta viitorul.  Toate acestea au determinat în mare parte scenografia filmului, se vede în caietul de presă al filmului.

Regizorul Denis Villeneuve a lucrat timp de câteva săptămâni bune alături de directorul de imagine Roger Deakins desenând storyboards şi stabilind aspectul vizual al filmului. 

Deakins susţine: „Eram constrânşi, dar mai degrabă informaţi de filmul original, care ne oferise una dintre primele şi cele mai stilizate imagini ale viitorului apocaliptic.”

Villeneuve adaugă: „Una dintre cele mai dificile provocări era să îmbinăm cele două filme din punct de vedere vizual—pentru a da senzaţia că mergi înspre viitor, inspirat de trecut”. 

Cea mai memorabilă amprentă vizuală a primului film „Blade Runner” a fost probabil atmosfera întunecoasă, umedă, opresivă, iar condiţiile n-au avut cum să se îmbunătăţească în următorii 30 de ani.  Regizorul explică: „Eu provin de la Montreal, aşa încât clima din film este redarea unor zile înnorate din Canada, unde poate fi groaznic de frig, dar poate să fie şi ploaie sau zloată”.

Totul este construit cu scopul de a supravieţui, de la tehnologie la architectură

Ridley Scott remarcă: „Stilul e important, iar Denis a preluat foarte bine stilul din filmul iniţial”.  Majoritatea populaţiei, care nu se află în rândul super-bogaţilor îşi duce existenţa în oraşe cu blocuri înalte care străpung cerul cenuşiu.  Scenograful Dennis Gassner îşi aminteşte: „Prima întrebare pe care i-am pus-o lui Denis a fost care ar fi imaginea, dacă am pune cerinţele tale scenografice într-un singur cuvânt?  Iar Denis a spus: ‘Brutală.  Vreau ca arhitectura să fie brutală.’  Astfel, ne-am pus pe cercetare şi studiu şi am găsit imaginile care s-au dezvoltat în ceea ce denumesc eu ‘limbajul prefabricatelor’”.

„Esenţa scenografiei lui ‘Blade Runner 2049’ constă în faptul că totul este construit cu scopul de a supravieţui, de la tehnologie la architectură”, adaugă Villeneuve.  „Clădirile trebuie să reziste la intemperii, aşa încât ele arată, în marea lor majoritate, ca nişte buncăre.”

„Brutal” a fost  cuvântul care s-a aplicat şi la costumele create de Renée April.  „Este vorba de un mediu aspru”, confirmă ea.  „Acesta a fost punctul nostru de plecare.  În ceea ce priveşte materialele, am lucrat mult cu blană artificială şi plastic, care au fost primele mele alegeri.  Nu puteam să folosesc piele sau lână pentru că aceste materiale organice nu mai existau de mult, aşa încât îmbrăcămintea trebuia să fie sintetică şi confecţionată de mână.  De asemenea, îmbrăcămintea era mare pentru că era frig, iar oamenii purtau mai multe haine deodată.

 Reclame 3D holografice care interacţionează cu trecătorii

Printre cele mai memorabile imagini din primul „Blade Runner” se aflau panourile publicitare electronice, cu reclame luminoase în mişcare.  Pentru urmare, Broderick Johnson spune că: „Am dus asta la nivelul următor, având în vedere că totul se petrece cu 30 de ani mai târziu.  Acum avem reclame 3D holografice, care pot înmagazina o doză de inteligenţă, astfel că dacă mergi pe stradă, te poţi trezi că un personaj din reclamă poate interacţiona cu tine, ceea ce e îţi dă o senzaţie cam terifiantă”, râde el.

Villeneuve dezvoltă: „Gândirea noastră era că aerul din Los Angeles în anul 2049 va fi atât de dens încât putem proiecta lucruri care să plutească prin aer în 3D.  De aceea reclamele stradale nu sunt doar pe stâlpi ci şi printre trecători.  Iar aceasta e o extensie a realităţii noastre, fiindcă ne arată unde vom ajunge.

Spinner-ul lui K

Blade Runner 2049 începe cu K, care zboară spre ferma lui Sapper Morton într-un vehicul pe care fanii primului film îl cunosc sub numele de Spinner.  Gassner ne împărtăşeşte: „Primul lucru pe care l-am proiectat a fost vehiculul lui K, care era un omagiu adus originalului Spinner, dar cu un aer mai brutal, aşa cum vroia Denis”.

Spinner-ul lui K e mai mare acum şi mai colţuros decât cel pe care-l avea Deckard în „Blade Runner” dar deşi e un model mai recent, nu se poate numi în niciun caz nou. Spinner-ul lui K are o trăsătură care n-a apărut în primul film: este vorba despre un obiect asemănător cu o dronă inteligentă.  El stă în partea din spate a Spinner-ului, iar atunci când vehiculul se opreşte pe loc, el se ridică în zbor deasupra Spinnerului şi stă acolo ca o dronă.  Este ca un fel de gardă de corp a lui K, iar el îi poate da ordine de genul ‘supraveghează maşina’, sau poate fotografia zona şi poate trimite informaţiile obţinute.

Rezultatul unei explozii de acum 50 de ani

Urmându-l pe Rick Deckard, K ajunge în oraşul Las Vegas,  oraş care nu mai seamănă deloc cu strălucitorea capitală a plăcerilor de altă dată.  Culorile sale s-au redus la un fundal roşu-potocaliu, care e rezultatul unei explozii de acum 50 de ani, care a trasformat oraşul vibrant de altă dată într-o ruină părăsită de oameni…cu excepţia unuia.

Pentru a reda Las Vegasul post-apocaliptic, Villeneuve şi Gassner s-au consultat cu  celebrul futurist şi concept artist Syd Mead, care l-a ghidat şi pe Ridley Scott în redarea Oraşului îngerilor din 2019.  „Am încercat să ne imaginăm cum ar arăta Las Vegas-ul anului 2049”, spune el.  „Un singur om putea să-mi răspundă la întrebarea asta, aşa că m-am dus înapoi la maestrul Syd Mead şi i-am explicat care e provocarea mea, iar el mi-a adus în faţa ochilor aceste imagini nebunesc de frumoase ale Vegasului viitorului”. Gassner adaugă: „Ceea ce s-a întâmplat în Vegas şi împrejurimile sale a transformat oraşul într-un cimitir unde nimeni nu ar mai vrea să meargă, cu excepţia lui Deckard care l-a considerat sigur, ascunzându-se acolo, la vedere...”

Exploreaza subiecte similare:

Blade Runner 2049, Roger Deakins, Denis Villeneuve, Broderick Johnson, oscar 2018

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
pe 10 octombrie 2017 13:17
Comentariu șters

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells