„Albastru şi roșu, în proporţii egale”, despre altfel de (super)eroi

de Gloria Sauciuc în 17 Mai 2018
Filmul ce a concurat la Cannes depășește stilistica „Noului Val” românesc, propunând o poveste în care narațiunea clasică e „spartă” de o ieșire în zona onirică, suprarealistă

România a fost reprezentată în secţiunea Cinéfondation a Cannes Film Festival de filmul Georgianei Moldoveanu, „Albastru şi roșu, în proporţii egale” (Equally Red and Blue), realizat în cadrul UNATC I.L. Caragiale București. Scurtmetrajul a avut miercuri premiera mondială la Cannes, alături de celelalte din competiția studențească, propunând o poveste puternică, despre „un gest total îndreptat către celălalt”, cum însăși regizoarea îl definește. Filmul a fost selecționat alături de alte 20 de scurtmetraje din 2400 de producții din toată lumea, dar nu se regăsește în palmaresul anunțat joi, 17 mai.

Filmul depășește stilistica „Noului Val”, propunând o poveste în care narațiunea clasică e „spartă” la un moment dat de o ieșire în zona onirică, suprarealistă, „pentru a scoate la exterior ceva ce doar personajul simte”, explică – pentru cititorii Cinemagia - regizoarea în vârstă de 35 de ani.

Filmul este despre un gest de iubire și sacrificiu (probabil) nemaiîntâlnit: Ana (Miruna Blidariu), o femeie de 30 de ani, decide să facă un cadou neașteptat - să fie mamă-purtătoare pentru copilul pe care iubitul ei, Ștefan (Bogdan Albulescu), nu îl poate avea cu soția lui.

În viziunea regizoarei, Ana – protagonista - devine un soi de (super)eroină care face acest gest suprem, de totală renunțare la sine, de sacrificiu pentru acest cuplu care luptă de ani cu infertilitatea. Actrița de 23 de ani Miruna Blidariu însăși este o apariție aproape nepământeană. De aceea personajul ei pare un fel de înger pentru acest cuplu obișnuit, cuplu care are o problemă cu care se confruntă din ce în ce mai multe persoane în toată lumea.

„Discutând (cu Miruna Blidariu – n.red) mi-am dat seama că Ana trebuie să fie blondă, să aibă o frumusețe aparte, să aibă o puritate, o lumină, să fie o alegere nedreaptă în comparație cu o femeie la fel de frumoasă, dar pe care problemele au asprit-o și mai presus de toate să conțină o tristețe, numai a ei, pe care o explică prea puțin dar pe care o simți, chiar și atunci când râde”, explică regizoarea alegerea actriței Miruna Blidaru în rol principal.

În una dintre scenele cheie ale filmului, în care Ana este intervievată de cuplul jucat de Bogdan Albulescu și Florentina Ţilea, alegerea cadrului este foarte interesantă. Cei doi soți sunt puși la extremitățile cadrului, cu Ana în mijloc, văzută din spate. E primul indiciu asupra distanței dintre cei doi soți iar Ana ar putea fi factorul coeziv. Sau poate nu.

Cadrul pune totodată în valoare turnarea scurtmetrajului de 21 de minute cu lentile anamorfice, ce oferă senzația de spatiu/distanță și mai mare. „În limbajul vizual cinematografic, obiectivele anamorfice se folosesc și pentru a mări distanța dintre personaje, atât în sens propriu cât și figurat, aspect care susține foarte bine felul în care am ales să spun povestea”, explică Georgiana Moldoveanu.

Legat de intenția filmului, regizoarea explică: „E vorba despre o poveste în care acțiunile sunt motivate de sentimente. Indiferent de gen, sentimentele ne sunt cunoscute, chiar și în aceste timp al neiubirii. În vremuri ce țin de repede, de superficial, de consumare ca apoi să nu mai rămână nimic am ales să fac o poveste ce vorbește despre un gest total îndreptat către celălalt”.

Palmaresul secțiunii Cinéfondation 2018 a fost anunțat joi după-amiază, scurtmetrajele premiate fiind The Summer of the Electric Lion, de Diego Céspedes, de la Universidad de Chile - Premiul întâi. Premiul doi a fost acordat ex aequo scurtmetrajului „Calendar”, realizat de Igor Poplauhin, de la Moscow School of New Cinema și scurtmetrajului din China „The Storms in Our Blood”, de Shen Di, de la Shanghai Theater Academy.

Locul trei a fost luat de filmul Inanimate, al britanicei Lucia Bulgheroni, de la universitatea NFTS, Regatul Unit.

Exploreaza subiecte similare:

Albastru şi roşu în proporţii egale, Miruna Blidariu, Bogdan Albulescu, Georgiana Moldoveanu

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells