Articole The Reader

(2008)

Cititorul

Note de productie

In spatele misterului se afla un adevar care te va face sa pui la indoiala tot ceea ce stii.
„The Reader NU ESTE O POVESTE DESPRE IZBAVIRE SI IERTARE. Este despre generatia mea de germani, care a trebuit sa se impace cu ceea ce generatia inaintasilor ne-a facut.”
Copiii isi iubesc parintii si au incredere in lumea pe care adultii au construit-o pentru ei. TREBUIE SA DECIDEM PE CE NE INTEMEIEM DRAGOSTEA.
In Germania, cand generatia de dupa razboi a ajuns la maturitate, a aflat despre trecutul plin de ura al tarii lor. AU TREBUIT SA INFRUNTE CAT DE IMPLICATI ERAU DRAGII LOR PARINTI, PROFESORI SI MENTORI in trecut.
Daca iubesti pe cineva care poarta o vina, devii si tu inlantuit de vinovatie? Si II PUTEM ALEGE PE CEI PE CARE II IUBIM?
Ar fi simplu daca persoanele care comit crime monstruoase ar fi intotdeauna monstri. Dar, uneori nu sunt. Uneori nu sunt decat oameni obisnuiti.
VECINII NOSTRI, IUBITII, PROFESORII SI PRIETENII NOSTRI.
Am avut un profesor de engleza exceptional, care m-a facut sa iubesc limba engleza. Mai tarziu a iesit la iveala ca a comis candva o fapta oribila.
POATE SA IMI MAI PLACA?
II CONDAMNAM PE INAINTASII NOSTRI,
Chiar daca singura lor vina a fost sa-i tolereze pe criminali in mijlocul lor.

CITITORUL incepe in Germania de dupa razboi, cand Michael Berg, un adolescent, se imbolnaveste si primeste ajutorul Hannei, o straina cu varsta de doua ori mai mare decat el. Michael este convalescent dupa scarlatina si o cauta apoi pe Hanna, ca sa-i multumeasca. Cei doi sunt atrasi curand intr-o poveste pasionala secreta.

Michael descopera ca Hannei ii place sa i se citeasca, iar relatia lor, doar fizica la inceput, devine mai profunda. Hanna este vrajita cand Michael ii citeste „Odiseea” „Huck Finn” si „Doamna cu catelul”. in ciuda relatiei lor intense, Hanna dispare in mod misterios intr-o zi, iar baiatul ramane confuz, cu inima sfaramata.

Opt ani mai tarziu, Michael este student la drept si asista la procesele de crime de razboi intentate nazistilor. Este uimit sa o regaseasca pe Hanna in calitate de acuzata intr-unul dintre procesele privind crimele de razboi. Trecutul femeii este dezvaluit, iar tanarul descopera un secret care are consecinte asupra vietilor lor. THE READER este o poveste rascolitoare despre adevar si reconciliere, si despre cum ajunge sa se impace o generatie cu crimele facute de o alta.

CITITORUL este un film in regia lui Stephen Daldry (nominalizat la premiul Academiei Americane de Film pentru THE HOURS) dupa un scenariu de David Hare, realizat dupa romanul premiat al lui Bernard Schlink. Romanul lui Schlink a fost tradus in peste 40 de limbi si este primul roman german care a ajuns Numarul 1 in lista de bestseller-uri a New York Times. in rolurile principale apar KATE WINSLET, RALF FIENNES si DAVID KROSS.

„Este o poveste despre ceea ce numim noi „a doua generatie”” spune Schlink, „norocosii nascuti dupa”. „Am crescut intr-un mod cu totul naiv, iar la un anumit punct, am realizat ceea ce au facut parintii nostri, profesorii, pastorii. Cand iubesti pe cineva care a fost implicat in ceva ingrozitor, poti sa te simti si tu implicat”. in Germania, miscarea de intelegere a razboiului a necesitat propriul termen psihologic - vergangenheitsbewältigung,- care inseamna „lupta de a te impaca cu trecutul.” Romanul este considerat atat de important in intelegerea istoriei tarii incat este lectura obligatorie in scolile din Germania.

Drepturile filmului au fost achizitionate de Harry Weinstein si Miramax Film in 1996. La cererea expresa a lui Weinstein au devenit parteneri de productie si Anthony Minghella si Sydney Pollack, cu intentia ca Minghella sa regizeze filmul si sa scrie scenariul. Dramaturgul Sir David Hare, care mai tarziu avea sa fie nominalizat la Oscar pentru scenariul filmului The Hours, a citit si el romanul lui Schlink si a si-a dorit sa-l adapteze intr-o versiune proprie. Minghella tocmai luase cateva premii Oscar pentru „The English Patient” si mai intentiona sa se implice si in alte cateva proiecte epice, iar Hare a incercat sa-l amageasca si sa-i plaseze munca de corvoada pentru „CITITORUL”, dar Minghella a ramas hotarat sa scrie el insusi scenariul.

Aproape zece ani mai tarziu, fara niciun scenariu complet, Daldry – care a studiat germana din copilarie si a locuit la Berlin – l-a intrebat pe Minghella despre posibilitatea de a regiza CITITORUL. Realizand ca ar putea trece ceva timp pana sa se poata implica in productie, Minghella a fost de acord sa-i dea regia lui Daldry. Cat priveste completarea scenariului, Daldry s-a gandit imediat la Hare. „Noi am facut impreuna „The Hours”, deci acesta este cel de-al doilea film complicat si teribil de ambitios pe care il facem impreuna” afirma Hare. „Suntem foarte legati unul de celalalt, cum sunt, de pilda, majoritatea oamenilor care au facut razboiul impreuna – ne cunoastem reciproc punctele forte si slabiciunile.”

Romanul lui Schlink atinge trei momente cronologice, dar scenariul „sare in timp” – in cuvintele lui Hare – transportand spectatorul in diferite perioade, din 1950 in anii ’90 si iarasi inapoi.
„Cand merg la cinema, ma plictisesc de moarte filmele a caror forma si evolutie pot sa o spun inca din momentul in care pasesc in sala” afirma Hare, hotarat ca „The Reader” sa nu intre in tiparele clasice ale filmelor despre lagare de concentrare, anxietati de dupa razboi, complicitate individuala la crimele comise de stat.”Acesta nu este, in mod cert, un film despre Holocaust”.

„Au fost facute 252 filme despre Holocaust” afirma Daldry, „dar The Reader este altceva, ceva straniu, care inseala asteptarile”, De pilda, spre deosebire de alte povesti cu supravietuitori ai lagarelor, avem aici un personaj care este exemplu de tarie morala si intelectuala, nicidecum o victima epuizata.

De la bun inceput, romancierul Schlink si-a imaginat-o pe actrita Kate Winslet in rolul Hannei Schmitz, vatmanita de tramvai de 36 de ani care a avut o aventura cu un adolescent, iar mai tarziu se dezvaluie ca in trecut a fost gardiana la un lagar de concentrare si mai ascunde si alt teribil secret. „Kate Winslet a fost prima mea alegere” spune Schlink, „Este sensibila, dar cu picioarele pe pamant, exact asa cum este Hanna”.

Pentru rolul lui Michael Berg, tanarul a carui viata se schimba complet din cauza relatiei cu Hanna, Daldry a ales doi actori care sa acopere perioada de 30 de ani derulata de poveste: David Kross, o figura relativ noua si Ralph Fiennes.

„CITITORUL” este cel de al treilea film al lui Kross si primul in limba engleza. Actorul german este tanar, abia a implinit 18 ani, in timpul filmarilor. Diferenta de varsta dinte cele doua personaje – Hanna, o femeie de 36 de ani, iar Michael, un baiat de 15- constituie cel mai controversat aspect al romanului. Dar cei doi trebuiau sa apartina unor generatii diferite.
Rolurile secundare, dar cu importanta vitala in poveste, au constituit un adevarat who’s who al talentelor germane. Fanii filmelor americane il vor recunoaste pe Bruno Ganz (Wings of Desire) in rolul profesorului de drept al lui Michael, Rohl, pe Mattias Habich (Nowhere in Africa; Downfall) in rolul tatalui lui Michael. Alti actori germani de top care apar in film sunt Susanne Lothar in rolul mamei lui Michael, Karoline Herfurth, rolul iubitei studente a lui Michael, Alexandra Maria Lara ca fiind o supravietuitoare a lagarelor, Ilana. Din distributie mai fac parte Martin Brambach, Marie Gruber, Hannah Herzsprung.


„CITITORUL” a fost filmat in mare parte in Germania, in orasele Berlin, Gorlitz, si Koln, si cateva scene de peisaj rural, la granita dintre Germania si Cehia. ”Singura modalitate de a face filmul era in Germania, cu o echipa germana” afirma Daldry. Cea mai mare parte a scenelor filmate in instanta se bazeaza pe procesele de la Frankfurt privind crimele comise la Auschwitz, care au avut loc intre 1963 si 1965, si in care au fost judecate 22 de persoane de rang secundar. Criminalii de razboi de rang inalt – sefi ai Gestapo, lideri ai partidului nazist - au fost judecati la Nurenberg.
Multi avocati si magistrati in retragere din era respectiva apar in film portretizand avocati si judecatori, inclusiv Thomas Borchardt, Thomas Paritschkle, Burglinde Kinz, Stefan Weichbrodt si Karl Heinz Oplustiel. Au colaborat in calitate de consultanti procurorul Gerhard Wiese si judecatorul Gregor Herb.

Relatia dintre Hanna si Michael simbolizeaza balanta dintre adulti si tineri in Germania postbelica. „... durerea pe care am simtit-o din pricina dragostei mele pentru Hanna era, intr-un fel, soarta generatiei mele, o soarta germana” concluzioneaza Michael la sfarsitul romanului.

De-a lungul filmului, se vad scene de constructie in fundal – in timpul relatiei fierbinti dintre Hanna si Michael, si chiar ,mai tarziu, cand Michael este avocat, iar Hanna, cel putin fizic, e departe de zilele tineretii ei. tara se afla in zbuciumul reconstructiei, si aici nu este vorba doar de case si birouri, ci de asemenea, de caracterul national.

Michael reprezinta noua Germanie, iar Hanna, cea veche. Hanna este apatica in ce priveste trecutul, pe cand Michael este furios si cere raspunsuri. „Nu conteaza ceea ce simt, conteaza doar ce gandesc” spune Hanna intr-un din scenele din film, refuzand si acum sa simta remuscari pentru trecut. „Mortii sunt morti”

In timpul filmarilor, la inceputul anului 2008, Anthony Minghella si Sydney Pollack s-au stins din viata. Minghella avea 54 de ani, iar Pollack 73. „Erau niste piloni foarte puternici pentru noi” afirma Daldry, „A fost devastator pentru noi, ca acesti oameni extraordinari nu au trait sa vada filmul finalizat.si totusi, spiritul lor a ajutat la ghidarea productiei. „tot timpul, Stephen si cu mine ne intrebam: Oare Sydney ar fi multumit ca facem acest lucru? Oare Anthony ar face asa ceva?” isi aminteste Hare. „Ambitia noastra a fost sa facem un film de care acesti doi oameni ar fi mandri.”

Despre distributie si echipa de productie
jinglebells