5Gang: Un altfel de Crăciun, filmul comercial pentru noua generație

de Gloria Sauciuc în 12 Ian 2020
Comedia în care joacă vloggerul Selly și colegii lui de trupă rulează pe marile noastre ecrane

5Gang: Un altfel de Crăciun este cel mai popular film românesc din 1995 încoace, învingând deținătorul titlului de până acum, filmul Garcea și oltenii (2002). Detalii aici.

Este încurajator să vezi că filmul comercial românesc, un gen atât de slab reprezentat în țara noastră, convinge spectatorii să intre în sălile de cinema în număr mare (247.617 plătitori de bilete în primele două săptămâni de la lansare). Anul trecut mai reușea o performanță apropiată filmul Oh, Ramona!, un echivalent românesc al popularei serii Plăcintă americană, văzut (în cele 12 săptămâni cât a stat pe marile ecrane) de către 260.531 români.

5Gang: Un altfel de Crăciun, în care joacă vloggerul Selly și colegii lui de trupă, influencerii Dia, Gami, Pain și Mădălin, a avut ca public țintă youtuberii, followers ai Selly&co, ulterior imensul succes fiind - cel mai probabil - de tip „inerţial” (lumea s-a dus din curiozitate, sau ca să poată spune că l-a văzut). 

Patru aspecte sunt de lăudat la această comedie: planul formal (producţie, scenografie, imagine etc. foarte bune), faptul că are meritul să fie printre puținele filme românești de sărbători, autoironia și învățămintele pe care le tot presară pentru publicul foarte tânăr (copiii de 7-14 ani), ultimele două ridicând un pic producția la nivel de fond.

Totul arată bine în acest film - casele, orașul, mașinile, obiectele din fiecare cadru, iar această calofilie contribuie la starea de bine pe care ți-o dă filmul. Pe de altă parte, e binevenit faptul că protagoniștii - care se joacă pe sine - se mai iau sau sunt luați peste picior; faptul că nu sunt luați în serios sau autoironia mai dă greutate comediei. Accentele ușor critice la adresa acestor tineri la modă fac bine filmului, umorul de acest tip fiind - însă - însoțit și de poante forțate ori gaguri căznite. Selly recunoaște că nu știe să cânte, intră în situații ridicole, i se mai face și morală... așadar, e un idol pentru youtuberi uman, cu defecte.

Pe de altă parte, cei trei scenariști sunt preocupați pe tot parcursul filmului să facă educație. Cu toate replicile stas („prietenia e mai importantă decât banii” etc.), adultul va sesiza demagogia educativă, dar micii spectatori ar putea trage câteva învățăminte.

României îi lipsește tradiţia filmului comercial dar și regizori specializaţi pe genuri (comedie, acţiune, thriller, horror, SF, basm etc.) și implicit publicul care să traseze reperele cărora să le răspundă realizatorii. Până acum, s-a observat totuși că vedetele TV sau influencerii de pe canalele online, precum și comediile cu substrat erotic (Oh, Ramona) pot aduce public în cinematografe. Poate vom avea, de acum înainte, mai multe filme comerciale românești, după succesul 5Gang. Ce reușește filmul este să aducă la cinema noua generație de spectatori și astfel poate creează acesteia obișnuința de a merge la viitoare producții românești, fie ele de conținut sau comerciale.

În comunism, Nea Mărin Miliardar (1978), de Sergiu Nicolaescu, aducea 14.645.586 spectatori în cinematografe, conform cifrelor furnizate de CNC. Nea Mărin Miliardar este, de altfel, și cel mai popular film românesc din toate timpurile. După Revoluție, Paradisul în direct (1995), de Cornel Diaconu, aducea 571.484 spectatori la cinema. După anii 2000, Garcea și oltenii e cel mai popular film românesc.

Exploreaza subiecte similare:

5Gang: Un altfel de Crăciun, Selly, Nea Mărin Miliardar, Garcea şi oltenii, Paradisul în direct, Oh Ramona!

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
blackmore pe 13 ianuarie 2020 02:44
Vai de capul noii generatii
Navzar25 pe 13 ianuarie 2020 06:03
Mizerii umane.
spartacus pe 13 ianuarie 2020 11:12
Eu nu pot să înțeleg defel cum de ați decis, voi de la Cinemagia, să alocați un spațiu atât de mare acestui... ”film”??! Ceea ce avem aici este o ”peliculă” filmată și jucată de niște personaje ridicate aiurea la statul de ”vedete” în spațiul mioritic care nu au nicio legătură cu actoria (copiii de 6-7 ani care joacă în filmele din SUA sunt mai credibile decât ”actorii” noștri).
Ce mă surprinde iar este cum de un astfel de scenariu a reușit să strângă bani pentru a fi transpus într-un film??! Și astfel vedem o nouă dovadă a mizeriei în care se zbate cinematografia de la noi care, prin acest nou ”film”, arată cât de jos se poate ajunge. Păcat!...

WreckItRalphMacchio pe 15 ianuarie 2020 18:09
Banii i-a strans usor, in urma unui calcul financiar care se vede ca a fost corect. Producatorii nu sunt interesati prea mult de valoarea artistica a filmului, ci de incasari. Avand in vedere ca individul ala are, din cate am inteles, peste un milion de followeri, au stiut ca "filmul" va avea cel mai probabil profit. Asta e nivelul publicului romanesc, din pacate. Ceea ce nici macar nu e surprinzator, daca te uiti la specimenele de pe strada.
Alex_Adrian pe 13 ianuarie 2020 16:26
Nu sunt hater,nu am nimic cu cinematografia romaneasca,si nici cu cei care au idei si vin cu ceva original,dar asta nu se poate numi film.
Subscriu la tot ce a zis @spartacus mai sus,parca as fi scris eu.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells