Nicolae Mărgineanu termină Poarta Albă

de Ştefan Dobroiu în 28 Apr 2014
Regizorul explorează sumbra atmosferă a lagărului de muncă forţată

Regizorul Nicolae Mărgineanu se află în post-producţie cu Poarta albă, cel mai recent film al său, care ne oferă acces în anul 1949 şi în lagărul de muncă forţată de la Poarta Albă, în timpul construirii canalului Dunăre-Marea Neagră. Sunt toate şansele să vedem filmul pe marile ecrane în această toamnă, dar până atunci iată premisele poveştii şi câteva imagini de la filmări.

Eroii sunt doi tineri studenţi, Adrian (Cristian Bota) şi Ninel (Sergiu Bucur), care încearcă, în 1949, când comunismul se instala în forţă în România, să treacă graniţa peste Dunăre împreună cu prietena lor Anuca (Mădălina Craiu). Băieţii sunt prinşi de grăniceri şi ajung în lagărul de muncă forţată canalul Dunăre-Marea Neagră. Aici realizează că acesta nu are scopul construirii unei căi de transport între fluviu şi mare, ci crearea unui loc al suferinţei organizate unde cei indezirabili regimului comunist pot fi exterminaţi. Despre Anuca nu mai ştiu nimic...

Scenariul este scris de Oana Cajal şi Nicolae Mărgineanu şi este inspirat în parte de cartea de mărturii "Vărul Alexandru", scrisă de Adrian Oprescu şi publicată de editura Humanitas, şi de cartea "Tortura pe înţelesul tuturor", de Florin Constantin Pavlovici.

"Istoria recentă mi se pare a fi o bună sursă de inspiraţie. Am cunoscut mai multe persoane care au fost închise în Lagărul de muncă forţată Canalul Dunăre-Marea Neagra şi am ascultat multe istorisiri ale acestor martori oculari", spune regizorul Nicolae Mărgineanu, care va proiecta filmul în avanpremieră în penitenciarul Poarta Albă. Filmările, desfăşurate în majoritate între lunile august şi noiembrie 2013, s-au realizat şi cu ajutorul deţinuţilor din penitenciar.

Filmul a avut un buget de aproximativ 2,2 milioane de lei, dintre care 990.000 au venit de la Centrul Naţional al Cinematografiei: anul trecut în aprilie proiectul Poarta Albă primea cel mai generos suport al CNC, la egalitate cu 6,9 pe scara Richter, următorul film al lui Nae Caranfil.

Contactat atunci de Cinemagia, Nicolae Mărgineanu declara că, deşi producţia sa este închinată traversării infernului, aceasta va fi şi optimistă. Povestea este inspirată, conform regizorului, de descoperirea făcută de un student în anul 2007: în fresca din absida altarului bisericii Sfântul Elefterie din Bucureşti, Pruncul Iisus ţinut în braţe de Maica Domnului este îmbrăcat în zeghe, uniforma deţinuţilor. Fresca respectivă fusese pictată în urmă cu 50 de ani de părintele Arsenie Boca, după eliberarea din lagărul de la Poarta Albă. Astfel, subiectul filmului se apropie de cel din Binecuvântată fii, închisoare, unul dintre cele mai cunoscute titluri din cariera lui Nicolae Mărgineanu. Maria Ploae, actriţă principală în filmul din 2002, interpretează în Poartă Albă rolul mamei unuia dintre protagonişti, Ninel.

De uniformele deţinuţilor se leagă şi o observaţie paradoxală a regizorului în legătură cu problemele de producţie ale filmului: "Foştii deţinuţi politici ne-au relatat faptul că zeghea pe care o purtau era într-o stare de mizerie pe care noi nu am reuşit s-o realizăm. Aici e un paradox, pentru a reda această sărăcie ne trebuia un buget mult mai generos. Noi aveam zeghele închiriate şi nu ne permiteam să le distrugem, ne gândeam că vor mai fi şi alţi cineaşti care vor avea nevoie de ele."

Din distribuţia aproape exclusiv masculină a filmului mai fac parte Bogdan Nechifor, Marius Turdeanu, Mihai Bica, Virgil Aioanei, Constantin Cojocaru şi Tudor Smoleanu. Director de imagine este Mihai Sârbuşca, de decoruri s-a ocupat Nicodim Dumitru, iar montajul este semnat de Nita Chivulescu.

Exploreaza subiecte similare:

Nicolae Mărgineanu, Maria Ploae, Poarta albă, Binecuvantata fii inchisoare, Binecuvântată fii închisoare

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 11 decembrie 2014 00:47
Pare un film inedit, mai ales pentru genul nostru...de urmarit!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells