Articole Wild Hogs

(2007)

Gașca nebună

Multe se pot intampla cand mergi fara o directie anume

Alegerea lui Allen, Travolta, Lawrence si Macy

"Gasca nebuna" avea sa atraga o distributie alcatuita din patru vedete remarcabil de diverse, dar fiecare fascinanta in felul sau: popularul comic Tim Allen, ale carui realizari acopera de la comedia de tip "stand-up" fara limite, pana la filme de familie care s-au bucurat de un urias succes; nominalizatul la Oscar si la Globul de Aur John Travolta, care a aparut in cateva dintre cele mai monumentale filme ale epocii noastre, de la "Saturday" pana la "Pulp Fiction"; marea vedeta a genului comic Martin Lawrence, care a inceput ca un artist de "stand-up" revolutionar si a devenit apoi vedeta unor francize blockbuster precum "Acasa la Coana Mare" si "Baieti rai"; si William H. Macy, nominalizat la Oscar, vedeta prolifica a unor prestigioase filme sau proiecte de teatru si televiziune.

"A fost mai presus de cele mai îndraznete visuri ale noastre ca am reusit sa atragem o asemenea distributie intr-un singur film," spune regizorul Walt Becker.

De la bun inceput, regizorii au stiut ca isi doreau un cvartet de vedete care isi puteau pastra totusi individualitatea in cadrul grupului. Acesta a fost punctul de plecare. "Am abordat de la bun inceput acest film ca pe un proiect de grup," spune Mike Tollin. "N-am vrut sa avem o mare vedeta si trei actori in roluri secundare, asa ca am pornit sa ii cautam pe acesti patru actori de talie mondiala - si ei au raspuns cu totii conform asteptarilor noastre. Tolin adauga: " Ei au creat nu numai niste personaje extraordinare, ci si o dinamica excelenta intre personaje, facandu-te sa simti ca acesti tipi sunt prieteni de-o viata."

Tim Allen li s-a alaturat in rolul lui Doug, dentistul care s-a saturat sa fie "doar un dentist", un barbat in cautarea unui catalizator care sa ii modifice viata. Personajul sau are unele dintre cele mai delicate scene din film, dar si unele cu un umor in stare bruta. "A fost extraordinar sa il avem pe Tim in acest rol, pentru ca el este unul dintre acei actori care, dupa ce primesc rolul, reusesc sa faca textul de zece ori mai amuzant decat este pe hartie," spune Becker.

Allen, care tocmai facuse cateva filme de familie, unul dupa altul, s-a simtit in mod deosebit atras de ideea de a lucra în sfarsit cu o distributie care sa fi trecut de varsta pubertatii. "Ideea de a lucra cu patru barbati in toata firea mi s-a parut grozava. N-am mai facut un film pentru adulti de la 'Batalie galactica'", explica el.

De asemenea, s-a simtit imediat foarte legat de toti cei patru din "Gasca nebuna". "Tipii astia se simt oarecum blocati, fiindca n-au facut niciodata tot ce si-au dorit sa faca in viata lor - iar acum incearca sa schimbe aceasta situatie," spune Allen. "Personajul meu, Doug, este oarecum crispat si oarecum satul pana in gat. In anumite privinte seamana cu mine, in altele - nu. Dar pe parcursul filmului invata sa isi sustina punctele de vedere."

Apoi, desigur, mai era si atractia incontestabila a Harley-urilor. "Am mai mers pana acum pe motociclete, dar erau mai ales motociclete sport sau englezesti, de pilda Triumph sau BSA, dar asta e chiar prima data cand stau pe un asemenea Grasan", glumeste el. "Imi place sa modific masini la comanda si chiar am avut ocazia sa imi modific propria motocicleta pentru film, asa ca m-am distrat teribil."

Allen s-a simtit atras mai ales de ideea de a lucra cu trei vedete importante, atat de unice, fiecare in felul sau. El spune: "Martin e un tip inimos, calm, dragut. In plus, e si el comic, deci facem parte din aceeasi fratie. Macy e profesionist din lumea teatrului, cu multa pricepere si cunostinte, dar si cu un excelent simt al umorului. Iar Travolta e cel mai haios si mai adevarat tip posibil. Iar cand ne pui pe toti patru pe motoare, totul devine isterie curata !"

Lui John Travolta care, in cariera sa eclectica, s-a miscat fluid de la comedie la drama, apoi la statutul de simbol si inapoi la comedie, rolul lui Woody i-a permis sa faca din toate cate putin - chiar si sa danseze. Fiind de-o viata fan al motocicletelor, a fost de la bun inceput fascinant de conceptul povestii. "Nu mi-a venit sa cred ca aceasta poveste nu mai fusese deja facuta de altcineva, pentru cã motocicletele au devenit unul dintre cele mai raspandite hobby-uri in SUA," remarca el. "Ideea m-a prins de la bun inceput."

Chiar si atunci cand a citit scenariul, personajul preferat al lui Travolta a fost Woody - tocmai fiindca acesta nu e deloc ceea ce pare. "Personajul este foarte amuzant si mi-a starnit sensibilitatile comice," spune Travolta. "Woody pare sa fie un om de afaceri de succes, cu cea mai grozava casa, cea mai draguta sotie si cele mai tari jucarii - norocosul care le are pe toate. Dar ce nu stiu ceilalti este ca el pleaca in aceasta calatorie pentru a evita dezastrul in care s-a transformat viata lui. Pleaca la drum cu un "bagaj" personal secret, care va face lucrurile sa fie foarte, foarte complicate."

Lucrurile s-au incins cu adevarat pentru Travolta dupa ce s-a intalnit pe platoul de filmare cu Allen, Lawrence si Macy in ceea ce, dupa spusele lui, a devenit o batalie zilnica, permanenta, dar prietenoasa, pentru a vedea care dintre ei avea sa fie cel mai amuzant. "Avem doi actori care si-au inceput cariera ca stand-up comedians, apoi vin Bill Macy si cu mine, care am facut si comedie, si drama. Echilibrul acestor energii a condus spre conturarea unei competitii firesti pentru rasetele publicului", isi aminteste Travolta. "Se faceau poante non-stop, toti incercam sa demonstram ca putem fi la fel de isteti si la umorul dintre doua duble. Era oarecum ca si cum am fi avut doua servicii - cel de pe ecran si cel de comic intre doua duble."

Cu Travolta in distributie, regizorul Walt Becker a simtit ca a dat lovitura. "Travolta a fost un idol al meu odinioara," recunoaste el. "Am crescut in epoca lui de glorie, cu "Grease" si "Saturday Night Fever", deci mi s-a parut extraordinar sa am pe cineva din familia regala a Hollywood-ului. A fost si mai si sa descopar ce tip grozav era intre doua duble. E un tip foarte talentat, foarte amuzant, care aduce viata in orice scena in care joaca. Joaca rolul lui Woody intr-o maniera care mi-a depasit complet asteptarile."

Mike Tollin isi aminteste ca Travolta, ca si alti membri ai distributiei, a improvizat replici care au devenit esentiale pentru forma finala a filmului. "Cand cei patru stau in jurul mesei si Woody spune: "Cate veri credeti ca mai avem de trait ?" - asta nu era in scenariul initial. A fost replica lui Travolta, atunci cand a explicat de ce l-a atras scenariul. Cand l-am auzit pe John spunand asta, ne-am uitat unii la altii, iar Brad Copeland imediat a notat replica. Toti am adus in acest film elemente din viata si experienta noastra."

Martin Lawrence a acceptat rolul din "Gasca Nebuna" pentru ca i-a placut grozav sa se alature unei echipe, sa revina la radacinile sale legate de improvizatie si sa interactioneze cu alte talente creatoare, fiecare vedeta aducand altceva in aceasta combinatie. "Cand lucrezi cu o asemenea distributie incredibila, ai o anumita libertate, deci poti sa te distrezi si mai mult cu rolul respectiv," spune el. "In plus, mie imi place teribil ideea de comedie fizica, asa ca in scena cu taurul am stiut ca o sa ma distrez grozav. Am incercat sa scot din ea cat mai mult."

Personajul lui Lawrence este Bobby, instalatorul care isi doreste sa devina scriitor, spre tristetea autoritarei sale sotii. Lawrence spune ca Bobby e cineva care "nu prea are multe de spus in viata - insa aceasta calatorie ii da, in sfarsit, ocazia de a spune totul."

Walt Becker isi aminteste cu precizie secunda cand s-a gandit la numele lui Lawrence pentru rolul lui Bobby. "A fost ca un moment de Ave Maria," isi aminteste el. "Am sperat ca va fi de acord, iar cand m-a sunat sa-mi spuna ca accepta, a fost ca un punct de cotitura. Din acel moment i-am lasat mana libera pentru a-l duce pe Bobby in ipostaze la care un alt actor nici macar nu s-ar fi gandit. Improvizatiile lui sunt fenomenale si cred ca el a creat unele dintre cele mai bune momente din film."

In sfarsit, cel care rotunjeste acest cvartet este probabil cel la care publicul se astepta cel mai putin: vedeta de film, teatru si televiziune aclamata de critica, William H. Macy, cunoscut cel mai bine pentru rolul sau nominalizat la Oscar - vanzatorul de masini din Minnesota din filmul clasic al fratilor Coen "Fargo". In "Gasca nebuna", el joaca rolul lui Dudley - burlacul singuratic al echipei, un tocilar orgolios, dar adorabil.

Walt Becker s-a gandit ca, daca il aduce pe Macy in mijlocul dementei generale, va obtine rezultate interesante. "Eram decis sa il am in film si l-am urmarit ca un pit bull," spune Becker. "El era singurul actor pe care il vedeam jucand rolul lui Dudley. Nu numai ca e fantastic de comic si face personajul sa devina adorabil, dar ii confera si o nota de realism care subliniaza cu atat mai mult comedia."

Cand a citit scriptul, Macy l-a remarcat imediat pe Dudley. "Este naiv, dezorientat si cu nasul in carti, dar nu e un las, nici un tampit," spune actorul. "Este o variatiune pe o tema pe care am mai interpretat-o pana acum, insa aici el chiar ramane cu fata, deci aplauze pentru Dudley !" Macy isi aminteste ca povestea filmului s-a conturat cu adevarat clar pentru el cand a discutat pentru prima data cu Allen, Travolta si Lawrence despre cine sunt cu adevarat acesti tipi din suburbiile din Cincinnati, care merg pe motociclete. "Am discutat de ce fac acesti tipi calatoria asta si ce inseamna fiecare pentru toti ceilalti", isi aminteste Macy. "Ne-am dat seama ca filmul este povestea a patru barbati care ajung sa vada ca, daca nu fac imediat ceea ce îsi doresc, nu vor mai apuca s-o faca niciodata."

Cat despre intalnirea cu colegii de distributie in platourile de filmare, Macy spune ca a fost o experienta grozava, dar recunoaste ca "era o groaza de testosteron pe platoul de filmare. Daca voiai sa te faci auzit, trebuia sa vorbesti rapid si foarte tare !"

Combinatia volatila de personalitati putea fi, cand si cand, intimidanta - in special pentru Walt Becker, care incerca sa lase aceste talente sa se declanseze in directii comice proprii, dezlantuite, mentinand in acelasi timp haosul sub un oarecare control. Dupa cum spune in gluma Tim Allen, "Daca te gandesti mai bine, Walt era varat pana la gat intr-un stup bazaind de orgolii".

Totusi, Becker n-ar fi vrut ca lucrurile sa stea altfel. "Tipii astia au interactionat extraordinar, a fost minunat sa ii privesc," glumeste el. "Uneori imi venea sa ma ciupesc, parca nu puteam sa cred ca am atatea talente grozave intr-un singur film."

Ambaland motoarele: Actori premiati se adauga distributiei, in rolurile secundare

Cu o asemenea distributie uimitoare pentru rolurile principale, realizatorii filmului s-au gasit in pozitia demna de invidiat de a putea sa recruteze o distributie la fel de ilustra si pentru rolurile secundare: Ray Liotta, nominalizat la Globul de Aur; Marisa Tomei, premiata cu Oscar; M.C. Gainey, Jill Hennessy, Tichina Arnold, Kevin Durand, Jason si Randy Sklar.

Liotta a primit rolul important al rivalului negativ al celor patru, Jack, liderul de temut al gastii de motociclisti Del Fuego, genul de om pentru care Highway to Hell este un camin dulce si linistit. Liotta, ale carui roluri acopera o plaja larga, de la comedia filmului clasic al lui Jonathan Demme "Smooth Wild" pana la intensitatea arzatoare din "Narc", a adus cu el abilitatea rarã de a combina amenintarea si umorul.

Dupã cum comenteazã Walt Becker: "Când am fãcut brainstorming pentru a afle cine ar putea juca rolul lui Jack, eu mã tot gândeam la Marlon Brando în "The Wild One" si încercam sã aflu cine ar putea fi astãzi acel actor. Cine ar crea cel mai cumplit adversar posibil si ar fi cea mai grozavã alãturare pentru cei patru tipi ai nostri din "Gasca nebunã" ? Ray a fost singurul actor pe care l-am considerat capabil sã scoatã la capãt acest rol. De asemenea, m-am gândit cã ar fi amuzant sã îl punem sã joace într-un mod foarte direct în aceastã mare comedie. Felul în care a interactionat pe ecran cu restul distributiei a fost extraordinar. El l-a fãcut pe Jack sã fie mai mult decât pur si simplu intimidant - ceea ce a fost exact ce ne doream noi."

Liotta s-a simtit extraordinar jucând rolul unui personaj atât de dur, în mod realist. "Ne-am dat peste cap ca sã pãstrãm aerul autentic al grupului Del Fuegos, deoarece pentru cineva ca Jack motocicleta nu este un hobby, ci un stil de viatã," explicã el. "Jack iubeste ceea ce considerã el cã reprezintã motociclistii adevãrati. Deci când în barul lui intrã acesti parveniti, chestia asta îl sâcâie cumplit."

Pe lângã distributia incredibilã a filmului, Liotta s-a mai simtit atras de încã ceva. "Nu mai mersesem niciodatã cu motocicleta pânã atunci," recunoaste el, "asa cã m-am gândit cã ar fi bestial sã învãt - si s-a dovedit a fi extrem de distractiv."

Apoi mai e si principalul personaj feminin al filmului, Maggie, proprietãreasa cafenelei dintr-un orãsel oarecare, care pune stãpânire pe inima lui Dudley, în plinã cãlãtorie a "Gãstii nebune". Încã o datã, lui Becker aproape cã nu i-a venit sã creadã ce noroc a avut, pentru cã a reusit sã convingã una dintre cele mai talentate actrite sã preia acest rol. "Marisa Tomei aduce o anumitã dulceatã fiecãrui rol pe care îl interpreteazã, iar aici reuseste extraordinar sã vândã povestea de dragoste dintre Maggie si Dudley," spune el.

Tomei s-a aruncat asupra acestui rol cu lipsa ei tipicã de spaime. "Am fost cum nu se poate mai fericitã sã fiu singura fatã între acesti patru actori principali", râde actrita. "Toti au avut grijã de mine si toti te fac sã mori de râs."

Cât despre atractia dintre personajul ei si cel al lui Dudley, ea spune: "M-as încumeta sã spun cã este cu adevãrat dragoste la prima vedere pentru Dudley, dar Maggie, care a vãzut multi tipi trecând prin orãselul ei, are nevoie de acea întorsãturã pe ringul de dans ca sã se convingã cã Dudley ar putea fi bãrbatul potrivit pentru ea. Bill este absolut adorabil în acest rol."

Pentru Tomei a fost la fel de amuzant sã facã un pas înapoi si sã urmeascã scânteile comice care zburau încoace si încolo - sau sã intre ea însãsi în încãierare. "Rolul lui Maggie e scris într-o manierã mai directã," remarcã ea, "asa cã încercam întotdeauna sã îmi gãsesc un coltisor amuzant si sã abordez acea replicã undeva la granita dintre romantic si comic. Cel mai mult mi-a plãcut sã aud ce inventau bãietii. Toti abordeazã în fortã ideea de comedie si a fost minunat sã îi urmãresc lucrând, ascultând fiecare în parte ritmul celorlalti si lãsându-si unii altora loc sã se desfãsoare."

Distributia femininã este completatã de sotiile bãietilor din "Gasca nebunã": Jill Hennessy, cel mai bine cunoscutã pentru rolul medicului din "Jordan", este Kelly, sotia iubitoare a lui Doug, iar Tichina Arnold, care joacã rolul lui Rochelle Rock în sitcom-ul "Everybody Hates Chris", este Karen, sotia lui Bobby, care nu e dispusã sã accepte niciun fel de prostii.

"Jill Hennessy adaugã încã un strat de realism cu stilul ei direct. Este extrem de spiritualã si a fost minunat sã o urmãrim mergând umãr la umãr si improvizând cu Tim. Cât despre Tichina Arnold, încã râd când mã gândesc la caseta ei pentru probã," recunoaste regizorul. "Faptul cã ea si Martin aveau deja o relatie dupã serialul lui si filmul "Acasã la Coana Mare" a fost un bonus suplimentar. Îsi cunosteau reciproc ritmul, iar ea a fost perfectã în rolul femeii care îl tine blocat pe Bobby. L-a condus cu o mânã de fier si a fost extrem de distractiv sã o urmãrim fãcând acest lucru."

Dupã cum concluzioneazã Jill Hennessy referitor la experienta de pe platourile de filmare pentru "Gasca nebunã", "A fost extraordinar sã lucrez cu oameni pe care personal îi respect si care m-au distrat dintotdeauna. Toti au fost niste adevãrati profesionisti si foarte generosi. A fost unul dintre filmele la care m-am simtit cel mai bine sã lucrez."

Se ridicã nori de praf: Actorii învatã sã se descurce
cu motociclete Harley si... tauri furiosi

Înainte ca povestea din "Gasca nebunã" sã prindã viatã, în zgomot asurzitor de motoare, actorii au fost nevoiti mai întâi sã învete sã conducã masinãriile cromate de care sunt atât de îndrãgostite personajele filmului. Dar nu poti învãta rapid sã conduci un Harley, iar ideea prezintã si un mare risc - dupã cum stiu toti motociclistii experimentati, întrebarea nu este "dacã" o sã fii doborât, ci "când".

Pentru ca lucrurile sã se complice chiar si mai mult, fiecare dintre cele patru vedete ale filmului se afla într-un alt stadiu: John Travolta era un motociclist experimentat, care cunostea Harley-urile ca un profesionist veritabil; Tim Allen mai mersese cu motociclete sport, dar nu cu Harley-uri, care au o "aromã" cu totul specificã; Bill Macy era un novice, iar Martin Lawrence nu se urcase în viata lui pe o motocicletã si habar nu avea ce urmeazã sã se întâmple. Pentru a-i aduce pe toti în aceeasi formã, realizatorii filmului l-au adus pe coordonatorul de cascadorii Jack Gill, care sã organizeze o tabãrã de instruire înainte de a demara productia filmului. Gill a început sã lucreze cu echipa pe motociclete de teren, pentru a le slefui abilitãtile de manevrare, apoi a trecut la Harley-uri de croazierã, pe drumurile sinuoase din Canionul Malibu, care au fost un adevãrat teren de testare pentru începãtori.

Tim Allen recunoaste cã, uneori, curba învãtãrii conducea spre o întâlnire cu asfaltul. "În cazul automobilelor, stiu unde e limita, dar nu prea cunosc motocicletele. Când mergi rapid si încerci sã pui o frânã, motocicleta nu se opreste prea bine - dupã cum am aflat si eu, de vreo câteva ori," râde el.

Bill Macy adaugã: "Sunt motociclete cu fundul mare si când încep sã se rãstoarne, se duc, nu glumã ! Nu-mi conteazã, poti sã fii chiar Arnold Schwarzenegger - nu mai ai cum s-o opresti, dupã ce a trecut de punctul în care se duce într-o parte."

Totusi, ca si colegii sãi de distributie, începãtorul Macy a descoperit rapid de ce atât de multi bãrbati prind gustul Harley-ului. "Sunt motociclete mari, dar ce sentiment îti dau, Dumnezeule ! Numai oamenii care au mers pe asa ceva înteleg acea senzatie de libertate, de nesupunere fatã de lege si viatã trãitã la limitã. Este ceva de neînlocuit. E legal, nu presupune droguri, dar e extrem de plãcut," se entuziasmeazã el. "Sunt 'prins' la modul serios." Într-adevãr, Macy spune cã regretã cã nu si-a trecut în contract dreptul de a-si pãstra motocicleta !

Desi Allen, Travolta si Lawrence au avut voie sã aleagã pe ce motociclete au mers în film, Macy a primit un Sportser, pentru a-i delimita si mai bine personajul. "Trebuie sã te pricepi la Harley-uri ca sã pricepi poanta. Motocicleta pe care merg eu este un Sportster, cunoscutã ca motor pentru gagici. Merg pe un Sportster de 1 200 cc, deci, dacã ãsta e un motor de gagicã, nu vreau s-o cunosc," râde el.

Au fost chemati si motociclisti adevãrati, care sã îi educe pe actori cu privire la istoria stilului de viatã al unui motociclist si cum a ajuns acesta sã evolueze, de la stadiul în care inspira spaimã tuturor, mai putin celor mai rebeli americani, pânã la statutul de idol al multora, asa cum este astãzi. Pe platoul din filmare din New Mexico, echipa a fost cufundatã si mai mult în cultura învelitã în piele a motociclistilor, mai ales dupã ce un anunt pentru casting, în cãutare de figuranti, a adus la fata locului 1 300 de motociclisti devotati, cu costume si atitudini ca la carte.

În orice moment din timpul filmãrilor, pânã la 100 de motociclete rãsunau simultan si asurzitor pe platoul de filmare. Iubitorii de motoare vor recunoaste uriasa diversitate de modele utilizate - si în special trei motoare cu totul deosebite, pe care motociclistii si fabricantii de motociclete veterani, Paul Teutul Sr. si Paul Teutul Jr., care au si ei aparitii episodice în film, le-au împrumutat productiei, dupã ce le-au realizat în cadrul îndrãgitului serial "Orange County Choppers". Dupã cum spune Teutul Jr., "Sunt ceea ce noi numim "motoare de scoalã veche". Ray Liotta merge pe un motor pe care l-am fãcut cu ceva vreme în urmã, numit Greeny. Un Sunshine portocaliu din "scoala veche", din 1974, se vede pe un piedestal în barul motociclistilor din Cincinnati, Island. Acela a fost primul Harley pe care tata l-a fãcut la comandã. Si mai apare în film un chopper cu aer de hot-rod, un Paul 2 din "scoala veche", cu ghidon urias. Sunt motociclete cu un aer foarte nostalgic."

Pe lângã faptul cã au învãtat sã conducã Harley-uri, actorii au mai avut de-a face si cu o altã bestie fioroasã si puternicã - taurul de 900 kilograme care este elementul central al uneia dintre cele mai amuzante scene din film, în care "Gasca nebunã" îsi încearcã mâna la luptele cu tauri. Încã o datã, Jack Gill a fost chemat sã coordoneze îndrãzneata cascadorie, folosind atât actori adevãrati, cât si participanti la rodeo experimentati, pentru cazul în care totul ar fi luat-o razna. Profesionistii sunt utilizati pentru momentele cu animalele care calcã totul în picioare, dar si actorii au avut parte de o surprizã.

"Scena cu taurul a fost una dintre preferatele mele," spune regizorul Becker. "Am vrut ca actorii sã facã ei singuri cea mai mare parte din cascadorii, dar a fost interesant sã îi convingem sã intre în arenã cu un taur adevãrat. Am avut un asa-zis taur "docil", dar fireste cã animalele pot fi imprevizibile. Sunt sincer bucuros cã am reusit sã îi scoatem pe toti teferi de acolo, pentru cã al doilea taur "docil" pe care l-am folosit s-a dovedit a nu fi foarte docil, de fapt. La un moment dat, a început sã calce totul în picioare în tarcul lui, fãcându-i pe cascadori si pe operatori sã treacã în zbor peste grilaj !"

Pentru actori, secventa s-a dovedit a fi cu adevãrat memorabilã. "În parte, comicul acestui film este dat de modul în care se combinã actiunea si comedia, dar este foarte dificil sã încerci sã fii amuzant când te urmãreste un taur de 900 kilograme !" râde John Travolta.

"Gasca nebunã" porneste la drum:
Date despre productie

Dupã ce actorii au fost gata sã porneascã la drum, distributia, echipa de filmare si sute de motociclete Harley au fost expediate în New Mexico, celebrul Tinut al Încântãrii, unde pelicula "Gasca nebunã" avea sã fie filmatã integral în locatie. Albuquerque a fost folosit ca dublurã pentru orasul natal al "Gãstii nebune", Cincinnati, iar muntii si pãdurile superbe din New Mexic au reprezentat diverse zone de pe tot teritoriul SUA.

Însã oricât de "încântãtor" ar fi New Mexico, lucrurile nu au fost cu totul roz, în special când a fost vorba despre vremea toridã de aici. "Cum acesta era în esentã un film de cãlãtorie, am stat în aer liber timp de trei luni," spune Walt Becker. "Pe drum am avut parte de furtuni de praf, mini-cicloane si ploi de talia potopului biblic. Uneori ne simteam de parcã am fi filmat "Lawrence al Arabiei", cãci temperatura depãsea adesea 38 grade Celsius, iar vânturi de 60 km/h bãteau în fiecare dupã-amiazã. Îmi scot pãlãria în fata actorilor si membrilor echipei de filmare, care au suferit cot la cot cu mine."

O mare parte din film s-a realizat în aer liber, însã au fost si câteva interioare esentiale, începând cu casele frumoase din Cincinnati ale celor patru tipi din "Gasca nebunã", dar mai ales dupã momentul când cei patru intrã în prãfuitul orãsel în stil "western", care fusese pânã atunci dominat de o altã gascã de motociclisti, Del Fuegos. Pentru a contribui la conturarea atmosferei vizuale a povestii, Walt Becker a fãcut apel la creativitatea designer-ului de productie Michael Corenblith, de douã ori nominalizat la Oscar pentru "Cum a furat Grinch Crãciunul" si "Apollo 13".

Corenblith s-a ridicat la înãltimea misiunii si a conturat doup lumi puternic contrastante pentru Gasca Nebunã din suburbii si grupul de "rãi adevãrati", Del Fuegos. "Michael a creat o puternicã notã de realism, pe fundalul cãreia care sã derulãm povestea comicã," spune Becker. "Decorurile lui nu înceteazã niciodatã sã mã uimeascã."

Pentru Corenblith, proiectul promitea sã fie prea distractiv pentru a-i putea rezista. "Mi-a plãcut grozav ideea de a combina elemente dintr-un soi de film "Easy Rider" cu motociclete si elemente de western. De asemenea, am fost atras de provocarea de a descrie vizual o cãlãtorie de mii de kilometri, desi filmãrile s-au derulat integral într-un singur stat," spune el.

Esential pentru viziunea lui Corenblith asupra design-ului filmului a fost modul subtil de dezvãluire a transformãrilor suferite de personaje, pe parcursul cãlãtoriei în care strãbat toatã tara. "Paleta de sentimente merge de la mut, la început, pânã la foarte viu si plin de energie," explicã el. "Începem cu niste culori relativ blânde, în biroul lui Doug si în salonul de spital, apoi dezvoltãm o întreagã cacofonie de culori în Festivalul Chili din Madrid, pe timp de noapte." El continuã: "Contrastul dintre cele douã lumi a fost exprimat si în crearea celor douã baruri de motociclisti. Primul, locul unde îsi petrec timpul cei din Gasca Nebunã, este Bikers's Island (Insula Motociclistilor) din Cincinnati; în mod intentionat, exprimã ideea tipicã de bar pentru motociclistii din suburbii: sunt expuse diverse choppere care aratã bestial, barul are un logo distinctiv si vinde obisnuita gamã de produse - mai degrabã tricouri decât bere. În schimb, barul unde stau Del Fuegos este exact opusul experientei din Cincinnati, fiind un bar pentru motociclisti "adevãrati". Aratã mai degrabã a club, se concentreazã mai mult asupra clientilor sãi si a bãuturilor care pot fi gãsite aici."

Barul unde vin Del Fuegos a fost creat în decorul istoric de la Bonanza Creek Ranch, vãzut în zeci de filme western, între care "The Lone Ranger, "Silverado", "Young Guns", "Wyatt Earp" si "Lonesome Dove". "Stiam cã Walt e interest de imagini simbolice, asa cã i-am lansat ideea de hibrid arhitectonic, o combinatie de saloon din Vestul Sãlbatic si Route 66, având chiar si usa batantã dublã pentru intrarea Gãstii Nebune", spune Corenblith.

Cea mai mare parte a filmãrilor s-a derulat în Madrid (nume scris precum capitala Spaniei, dar citit "Made-Rid"), un sãtuc minier înfloritor în anii 1800, apoi un oras-fantomã abandonat, care astãzi a devenit o colonie artisticã, plinã de galerii si magazine fermecãtoare. Aici a fost creat orasul pe care îl dominau Del Fuegos.

"Am vrut ca orasul sã aibã un aer real, sã nu fie nici prea simpatic si mic, nici prea mare. De asemenea, trebuia sã aibã un aer istoric, de comunitate bine conturatã. Trebuia sã fie plauzibil cã o gascã de motociclisti chiar putea sã îl ia cu asalt. Am vãzut mai multe orãsele în tot New Mexico si abia în final am descoperit Madrid," îsi aminteste producãtorul Mike Tollin.

În Madrid, Michael Corenblith a creat încã un decor important: Cafeneaua lui Maggie. El explicã: "Inima orasului este cafeneaua lui Maggie, unde se deruleazã o mare parte din actiune. Am construit acest decor din temelii, pe un teren gol, folosind formele, arhetipurile si vocabularul vechilor cafenele de pe Route 66: separeuri cochete, o tejghea solidã, cu scaune înalte si tavan cãptusit cu foitã de tablã. Am fãcut totul ca sã transformãm acest vechi oras minier într-un loc care sã evoce viata de orãsel de provincie."

Corenblith a inventat chiar o Piatã a Orasului pentru unul dintre momentele esentiale ale filmului, Festivalul Chili din Madrid, transformând o parcare goalã într-un spatiu primitor, dotat cu chioscuri, grãdini si carusele de parc de distractii. Efectul festiv obtinut prin arborarea banner-elor cu Festivalul Chili prin tot orasul i-a inspirat chiar pe locuitorii din Madrid sã propunã înfiintarea cu adevãrat a unui Festival Chili, pentru viitor !

Inventiile au fost de altfel ceva obisnuit pe tot parcursul productiei GASCA NEBUNÃ. Când Corenblith nu a gãsit în New Mexico o locatie care sã simuleze Arkansas Ozarks, a creat decorul respectiv pornind de la zero. Începând cu o aglomerare de roci în Muntii Jemez, a început sã sculpteze cu spumã specialã pânã când a creat imaginea idilicã a unor mici izvoare termale. "În plan creator, ceea ce a realizat Michael pentru acest film a fost minunat - este un geniu în materie de magie cinematograficã", spune Tollin.

O altã contributie la efectele amuzante în plan vizual ale filmului îi apartine directorului de imagine Robbie Greenberg, care a mai filmat productia lui Robert Redford "The Milagro Beanfield War" în New Mexico si deja avea o puternicã afinitate pentru frumusetea naturalã a acestui stat, dar si mãiestria de a face fatã vremii în continuã schimbare. Pentru Walt Becker, contributia lui Greenberg a fost indispensabilã.

"Cred sincer cã aceasta este una dintre comediile care aratã cel mai bine, datoritã lui Robbie, care este atât de meticulos," comenteazã Becker. "Nu am vrut ca acest film sã arate ca o comedie americanã tipicã, având lumina aceea puternicã, specificã pentru comedie. Imaginea lui este bogatã, frumoasã, se ridicã la înãltimea umorului, dar surprinde si dramatismul povestii. De asemenea, Robbie face pe toatã lumea sã arate fantastic, în fiecare scenã".

Echipa de design a filmului a fost completatã de Penny Rose, designer de costume care a venit sã lucreze la acest film dupã exuberantele design-uri concepute de ea pentru "Piratii din Caraibe: Cufãrul omului mort". Desi existã o diferentã clarã în stilul de îmbrãcãminte al motociclistilor si cel al piratilor, Penny vede totusi o legãturã: "E vorba despre bãieti si jucãriile lor !", glumeste ea.

Lãsând gluma deoparte, Penny a vrut sã punã în evidentã realismul personajelor din GASCA NEBUNÃ. Ea explicã: "Citind scenariul, am avut sentimentul cã, desi este o comedie foarte amuzantã, are si o substantã profundã, ascunsã. Într-un fel, ti se rupe inima pentru fiecare dintre aceste personaje, iar eu am vrut sã scot cât mai mult în evidentã individualitatea fiecãruia."

Pentru a reusi acest lucru, Rose a colaborat îndeaproape cu Allen, Travolta, Lawrence si Macy, discutând pe larg cu fiecare dintre cele patru vedete, pentru a sincroniza optiunile vestimentare ale personajelor si viziunea actorilor asupra personalitãtilor acestora. "A fost foarte distractiv, fiecare dintre ei a fost genial," spune ea. "Fiecare stie foarte bine ce face."

Rose spune cã s-a distrat în mod deosebit cu memorabilul costum de motociclist al lui Macy. "Dudley inspira un anumit look," spune ea. "I-am trimis lui Williams mai multe cãsti, iar el si-a ales o cascã Outrider din anii 1940. Asta a dat tonul pentru restul costumului lui. De asemenea, avea niste ochelari foarte ciudati, pe care ti-i pui începând din spate si care se închid în fatã cu un magnet. Am insistat sã îi poarte în film, pentru cã erau absolut haiosi."

Lui Macy i-a plãcut grozav costumul lui, dar nu a anticipat un lucru. "Privind în retrospectivã, cred cã nu e idee prea bunã sã porti pantaloni negri de piele în New Mexico, în iulie !"

Rose a trecut în revistã o gamã largã de piese vestimentare specifice motociclistilor, de la mostre vechi pânã la cele mai actuale, îmbrãcându-i atât pe cei din Gasca Nebunã, cât si pe Del Fuegos. Ea recunoaste meritele companiei Harley-Davidson, care a aprovizionat productia cu unele dintre cele mai emblematice piese vestimentare ale brand-ului, de-a lungul anilor. "Cei de la Harley-Davidson au fost fenomenali," spune ea. "Ne-au trimis jachete, pantaloni, cãsti, orice vã trece prin cap. Au fost extrem de generosi."

Pentru Walt Becker, întreaga productie a fost plinã de elemente minunate. "Când ai un film cu o jumãtate de duzinã de actori de talie mondialã si o echipã de filmare atât de minunatã, adevãrata provocare constã în a-i acorda fiecãruia timpul care i se cuvine în lumina reflectoarelor. Am avut parte de o revãrsare de talente. În fiecare dimineatã când mã trezeam, mã simteam de parcã levitam."

Despre distributie

TIM ALLEN (Doug Madsen) a fost vãzut ultima datã pe marele ecran în productia Disney "The Santa Clause 3", în care a reluat rolul lui Mos Crãciun. În august 2006, Allen a jucat în comedia "Zoom" produsã de Revolution Sudios, având rolul unui fost supererou care este chemat din nou la treabã, pentru a transforma un grup de pusti nepricopsiti în supereroi, la o academie particularã. În martie 2006, a jucat în productia Disney "Shaggy Dog", o reactualizare a povestii clasice de familie, în care el era un avocat al cãrui devotament fatã de carierã îi afecteazã familia.

Allen si-a slefuit talentul de stand-up comedian în anii 1980, perioadã care a fost trambulina idealã pentru serialul sãu TV de mare succes, "Home Improvement", difuzat de ABC, pentru care a primit un Glob de Aur, a fost nominalizat la Emmy si a primit Premiul Publicului pentru "Actorul preferat într-un serial TV" pe o perioadã-record, de opt ani la rând. Desi implicat cu pasiune în acest sitcom, Tim si-a gãsit totusi timp si pentru a-si extinde aria de exprimare a talentului.

Si-a fãcut debutul în film în 1994, cu rolul simbolului istoric al perioadei sãrbãtorilor, în productia Disney "Santa Clause", rol care i-a adus încã un Premiu al Publicului. I-a împrumutat vocea sa îndrãgitului astronaut Buzz Lightyear, în hitul de animatie "Toy Story", si a jucat în productia Disney "Jungle 2 Jungle", cu Martin Short, si în productia Universal "For Richer or Poorer", cu Kirstie Alley.

În timp ce familia Taylor încã se afla în topul graficelor de audientã, Tim a revenit la rãdãcinile sale comice cu un turneu national de concerte, de mare succes, care s-a încheiat cu o reprezentatie cu sala plinã la Caesars Palace, apoi a gãsit timp sã îsi scrie prima carte despre perspectiva masculinã, Don't Stand Too Close To a Naked Man (Nu sta prea aproape de un bãrbat gol), care a ajuns pe primele locuri din lista de bestseller-uri ale New York Times. A urmat al doilea bestseller al lui, I'm Not Really Here (De fapt, eu nu mã aflu aici), care se axeazã pe vârsta mijlocie, familie si fizicã cuanticã.

În 1999, în timpul ultimului sezon - al optulea - din "Home Improvement", Tim a primit The TV Guide Award pentru "Actorul preferat într-un serial TV". Dupã un rãmas-bun plin de lacrimi, Tim si-a atârnat în cui centura cu unelte si a trecut într-o treaptã superioarã de vitezã cu cariera sa cinematograficã, de un succes rãsunãtor.

Spre încântarea cinefililor, Tim a reluat rolul astronautului Buzz Lightyear în sequel-ul Disney "Toy Story 2", care a avut încasãri de peste 250 milioane, devenind al 16-lea film pe lista încasãrilor din toate timpurile. A urmat îndrãgitul film Dream Works "Bãtãlie galacticã", în care Tim a jucat rolul unui actor scãpãtat, Jason Nesmith, si al alter ego-ului sãu stiintifico-fantastic, Comandantul Peter Quincy Taggart, jucând alãturi de Sigourney Weaver si Alan Rickman. În filmul 20th Century Fox "Joe Somebody" a jucat alãturi de Jim Belushi; în 2001 a fost partenerul lui Rene Russo în comedia lui Barry Sonnenfeld "Big Trouble". În 2002, într-o abatere interesantã de la rolurile de simboluri mitice sau om "de rând", Tim a jucat rolul lui Critical Jim, un ucigas profesionist, în comedia Paramount Classics "Cine este Cletis Tout ?", alãturi de Christian Slater, iar în noiembrie 2002 a contribuit la lansarea perioadei de sãrbãtori reluându-si cu succes rolul "bãtrânului grãsan în rosu" în continuarea mult-asteptatã "The Santa Clause 2". A revenit pentru scurtã vreme la televiziune în aprilie 2003, când vechii lui amici de la "Tool Time", Debbe Dunning si Richard Karn i s-au alãturat pentru un eveniment special live ABC, "Tim Allen Prezintã: Ghidul Utilizatorului pentru Home Improvement". În 2004 a jucat alãturi de Jamie Lee Curtis în comedia Revolution Studio "Christmas with the Kranks". Filmul, în regia lui Joe Roth, a fost o adaptare a romanului bestseller al lui John Grisham "Skipping Christmas".

JOHN TRAVOLTA (Woody Stevens) a fost nominalizat de douã ori la Premiul Oscar, cel mai de curând pentru rolul fascinant al ucigasului din fimul lui Quentin Tarantino "Pulp Fiction". A mai fost nominalizat la Premiile BAFTA si la Globul de Aur pentru acest rol extrem de apreciat si a fost numit "Cel mai bun actor" de Asociatia Criticilor de Film din Los Angeles - unul dintre numeroarele premii cu care a fost onorat.

Travolta va mai juca în filmul "Lonely Hearts" alãturi de James Gandolfini si Salma Hayek. "Lonely Hearts" se bazeazã pe povestea realã a detectivilor Elmer C. Robinson (Travolta) si Charles Hildebrandt (Gandolfini), de la Departamentul de Omucideri din Los Angeles; ei au participat la urmãrirea, prinderea si condamnarea a doi dintre cei mai aparte si mai greu de prins "Ucigasi singuratici", Martha Jule Beck si Raymond Martinez Fernandez. Aceastã poveste adevãratã a fost unul dintre cele mai senzationale evenimente reale de la sfârsitul anilor 1940.

Travolta s-a bucurat de noi aprecieri cu rolul mafiotului devenit producãtor de film în comedia de senzatie "Get Shorty", câstigând Globul de Aur pentru "Cel mai bun actor dintr-un film, musical sau comedie". În 1998, Travolta a fost onorat de Academia Britanicã de Film si Arte TV cu Premiul Britannia. În acelasi an a primit "Premiul pentru întreaga activitate", în cadrul Festivalului de Film de la Chicago. De asemenea, Travolta a câstigat prestigiosul premiu Alan J. Pakula, oferit de US Broadcast Critics Association pentru rolul sãu din "Avocatul", bazat pe bestseller-ul cu acelasi nume si regizat de Steve Zailian. A fost din nou nominalizat la Globul de Aur pentru rolul din "Cum sã ajungi presedinte", în regia lui Mike Nichols, avându-i ca parteneri pe Emma Thompson si Billy Bob Thornton.

Anterior a mai jucat în câteva dintre cele mai monumentale filme ale generatiei sale. A fost pentru prima datã nominalizat la Oscar si Globul de Aur pentru rolul din blockbuster-ul "Saturday Night Fever", care a lansat fenomenul disco în anii 1970. A jucat apoi în versiunea pentru marele ecran a musical-ului "Grease" si în uriasul succes "Urban Cowboy", care a influentat si tendinte din cultura popularã. Palmaresul sãu de film mai include thriller-ele lui Brian DePalma "Carrie" si "Blowout", comedia de mare succes a lui Amy Heckerling "Uite cine vorbeste" si hitul de comedie al Norei Ephron "Michael". Travolta a mai jucat în "Phenomenon" si în filmul cu încasãri uriase al lui John Woo "Broken Arrow". A mai jucat în filmul devenit clasic "Face Off", alãturi de Nicholas Cage si "Fiica generalului", cu Madeline Stowe.

Travolta a reluat rolul Chili Palmer în continuarea de la "Get Shorty", "Be Cool". În plus, a jucat alãturi de Scarlett Johansson în filmul independent apreciat de criticã "A Love Song for Bobby Long", proiectat la Festivalul de Film de la Venetia, unde atât Travolta, cât si filmul s-au bucurat de cronici excelente.

Alte titluri din palmaresul sãu recent de film sunt: thriller-ul de actiune "Ladder 49", cu Joaquin Phoenix, versiunea pentru marele ecran a revistei de benzi desenate "The Punisher", drama "Basic", în regia lui John McTiernan, thriller-ul psihologic "Domestic Disturbance", în regia lui Harold Becker, hitul de actiune "Cod de acces: Swordfish" cu Halle Berry si Hugh Jackman, în regia lui Dominic Sena si filmul SF de mare succes "Battlefield Earth", bazat pe bestseller-ul lui L. Ron. Hubbard.

MARTIN LAWRENCE (Bobby Davis) este consacrat drept unul dintre cei mai îndrãgiti actori/comici ai Americii, cu roluri principale în filme de mare succes precum "Acasã la Coana Mare", "Bãieti rãi" si continuarea sa "Bãieti rãi II", "Blue Streak" si "National Security". Palmaresul cinematografic foarte bogat al lui Lawrence mai include: "Do the Right Thing", "House Party", "Talkin' Dirty After Dark", "House Party 2", "Boomerang", "A Thin Line Between Love And Hate" (pentru care a fost si co-scenarist, si regizor), "Nothing to Lose", "Life", "What's The Worst That Could Happen" si "Black Knight".

Cel mai recent a fost vãzut în succesul de box-office "Acasã la Coana Mare 2", ca si în comedia "Rebound". A fost vocea personajului Boog în filmul de animatie "Open Season".

Lawrence si-a început cariera ca stand-up comedian, s-a bucurat de o atentie uriasã la legendarul Improv din Hollywood si la scurt timp dupã aceea si-a câstigat un spatiu în îndrãgitul program TV "Star Search". Directorii de la Columbia Television, impresionati de aparitia lui în acest program, i-au oferit lui Lawrence primul sãu rol - cu aparitii regulate în sitcom-ul "What's Happening Now".

Lawrence a fost apoi ales personal de magnatul muzicii Russell Simmons, pentru a-i prezenta programul revolutionar destinat tinerilor comici, "Def Comedy Jam", pe HBO. Lawrence a lucrat aici timp de douã sezoane, având meritul de a fi contribuit la prezentarea unei noi generatii de stand-up comedians, între care Chris Tucker, Damon Wayans, Steve Harvey si Cedric The Entertainer.

Acest actor si comic a devenit apoi co-creator, producãtor executiv si vedetã al serialului "Martin", pe Fox Television. Acest sitcom de urias succes, care a rulat între 1992 si 1997, i-a adus trei premii NAACP Image si este unul dintre cele câteva seriale care au contribuit la confirmarea postului Fox, pe atunci aflat abia la începuturi, în industria de gen.

Lawrence a mai jucat în douã filme-concert care s-au bucurat de un succes enorm: "You So Crazy" si "Martin Lawrence Live: Runteldat" si a înregistrat albumul-concert Billboard Top 10 "Talkin' Shit" si "Funk It", nominalizat la Premiul Grammy. În martie 2007, Lawrence a început productia la "The Better Man", pentru Universal. În plus, este producãtor executiv pentru programul original de comedie STARZ "Martin Lawrence Presents 1st Amendment Stand-Up". Episoadele acestui serial au început sã fie difuzate în martie 2007.

Sinopsis
jinglebells