Articole Paris, je t'aime

(2006)

Paris, je t'aime - Orașul iubirii

Despre realizatori

"A fost extraodrinar să lucrez cu Gus Van Sant. Mă fascinează viziunea lui asupra lumii. Ca actriță, nu pot lucra decât alături de oameni pe care îi admir." (Marianne Faithfull)

Joel & Ethan Coen (SUA) Filme anterioare: The Ladykillers (2004), Intolerable Cruelty (2003), The Man Who Wasn't There (2001), O Brother, Where Art Thou? (2000), The Big Lebowski (1998), Fargo (1996), The Hudsucker Proxy (1994), Barton Fink (1991), Miller's Crossing (1990), Raising Arizona (1987), Blood Simple (1984).
Joel Coen si-a început cariera ca asistent editor pentru filme horror, mai cu seamă pentru filmul lui Sam Raimi, Evil Dead. El și fratele său Ethan Coen au scris împreună un scenariu pentru Raimi, apoi au realizat Blood Simple, care a devenit primul lor film artistic de lung metraj. În el a jucat soția lui Joel, Frances McDormand. Au continuat cu un alt lungmetraj de succes, Raising Arizona, cu Nicolas Cage și Holly Hunter. Miller's Crossing a avut deschiderea în 1990 la Festivalul de Film de la New York, iar în anul 1991 Barton Fink a câștigat Palme d'Or-ul la Cannes. Au urmat The Hudsucker Proxy și Fargo, cel din urmă răsplătit cu două statuete Oscar. Parteneriatul lor a continuat cu filme ca The Big Lebowski și O Brother, Where Art Thou?. În 2001 The Man Who Wasn't There a câștigat premiul pentru cel mai bun regizor la Cannes. De curând cei doi frați
s-au reîntors la comedii, regizând Intolerable Cruelty cu George Clooney și Catherine Zeta Jones și The Ladykillers cu Tom Hanks, film ce a fost selectat la Cannes.

Nobuhiro Suwa (Japonia)
Filme anterioare: Un Couple Parfait, (2005), After War (2002), H-Story (2001), M/Other (1999), 2-Duo (1997).
Nobuhiro Suwa aparține de Japanese Nouvelle Vague. Filmul său, H-Story, aduce omagiu filmului lui Alain Resnais, Hiroshima mon amour prin portretizarea unui regiment care se întoarce în Hiroshima. Născut în Hiroshima în 1960, Suwa a atras atenția la Festivalul de Film de la Cannes cu filmele sale M/Other și H-Story. Este adesea descries ca și Cassavete japonez: chiar de la primul său film, 2-Duo, i-a ghidat pe actori dar i-a și sfătuit să creeze singuri ori să improvizeze. Filmele lui Nobuhiro sunt foarte realiste, dar exprimă o perspectivă poetică asupra trecutului, zugrăvind personaje implicate într-o nesfârșită căutare a locului și a identității proprii. Capacitatea lui distinctivă de a transmite vizual mesajele a fost motivul ppentru care a fost comparat cu nume mari din istoria filmului. Nobuhiro a petrecut un an în Paris și a filmat al patrulea film artistic, Un Couple Parfait cu Valéria Bruni-Tedeschi.

Olivier Assayas (Franța)
Filme precedente: Clean (2004), Demonlover (02), Les Destinées (2000), Late August, Early September (1998), Irma Vep (1996), Cold Water (1994), A New Life (1993), Paris Awakens (1991), Winter's child (1989), Disorder (1986).
Unul dintre cei mai talentați cineaști francezi; Olivier Assayas a studiat la Școala de Arte Frumoase din Paris. Știind încă din copilarie că tot ce își dorește e să facă filme (tatăl Sazu a fost scenograf în era dinainte de noul val), Olivier credea că literatura, pictura și desenul ar fi o mai bună pregatire pentru a crea filme decât studiul filmelor.
Pe la începulul anilor 1980, a fost critic la prestigiosul ziar Cahiers du Cinéma, a fost mai apoi editor al jurnalului și a scris scenarii pentru regizori ca Laurent Perrin și André Téchiné. Primele lui eforturi de a regiza au constat în 4 cadre terminate între 1979 și 1985. Filmul său artistic, Disorder, s-a bucurat pentru o scurtă perioadă, în anul când a fost lansat, 1986, de statutul de clasic cult.

Gus Van Sant (SUA)
Filme anterioare: Last Days (2005), Elephant (2003), Gerry (2002), Finding Forrester (2000), Psycho (1998), Good Will Hunting (1997), To Die For (1995), Even Cowgirls Get the Blues (1993), My Own Private Idaho (91), Drugstore Cowboy (89), Mala Noche (85).
Gus Van Sant a absolvit Rhode Island School of Design în 1970. Încă de la o vârstă fragedă, a fost pasionat de pictură și filmele Super-8. După ce a călătorit prin Europa mai mulți ani, s-a stabilit în L.A. Și-a început cariera de regizor în 1985, cu Mala Noche, care a fost desemnat cel mai bun film independent de către Los Angeles Times. În 1989, a filmat Drugstore Cowboy, urmat de My Own Private Idaho în 1991. Ambele filme au fost foarte bine primite și au câștigat premiul pentru cel mai bun scenariu la Premiile Independent Spirit. Datorită lui Good Will Hunting, ușile studiourilor i s-au deschis în 1997. Filmul a fost nominalizat la Oscar pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor și Cel mai bun scenariu original. În 2003 a regizat Elephant, un film ce tratează controversatul subiect al violenței în licee, produs de HBO. Elephant a castigat Palm d'Or la Cannes, alături de premiul pentru cel mai bun regizor.

Gurinder Chadha (UK)
Filme anterioare: Bahji on the Beach (1993), What's Cooking (2000), Bend it Like Beckham (2002), Bride and Prejudice (2004).
Gurinder Chadha s-a născut în Kenya dar s-a mutat la Londra împreună cu familia ei în 1961, și încă locuieste aici. Și-a început cariera ca reporter de știri la Radio BBC, a regizat câteva documentare pentru BBC, care au câștigat premii, și a început o colaborare fructuoasă cu BFI și Channel Four care au produs documentarul de 30 de minute I'm English But…(89). în 1990, Chadha și-a înființat propria companie producătoare, Umbi Films. Primul ei scurt-metraj dramatic a fost Nice Arrangement (1991), care a durat 11 minute. Debutul ei ca regizor, Bhaji on the Beach (1993) a fost o comedie feministă asiatică. După Bahji, Chadha a regizat drama în două parți Rich Deceiver (1995), pentru BBC, și a continuat să lucreze la documentare. În contiuare, a regizat încă un film de success, What's Cooking (2000). Bend It Like Beckham (2002), este cel mai comercial film al Chadhei de până acum, devenind un hit și filmul britanic cu cele mai mari încasări din 2002.

Frédéric Auburtin și Gérard Depardieu (Franța)
Filme anterioare: The Bridge (99)
Absolvent al Studiilor de Literatura și Cinematografie, Frederic Auburtin și-a început cariera la filmarea lui Robert Guediguian la Red Midday în 1983. În 1985, după ce a lucrat un an la Serviciul Audiovizual al Marinei, a lucrat la Jean de Florette, culminând cu 38 de săptămâni de filmare și montaj în Paris. În decursul a zece ani a fost asistent regizor, a lucrat cu Francis Veber la Les Fugitifs, Maurice Pialat la Sous la Soleil de Satan, Luigi Comencini la La Boheme, Richard Heffron la La Revolution Francaise și cu Bertrand Blier la Merci la Vie. A lucrat deasemenea cu Jean-Jaques Annaud la L'amant, Claude Berri la Germinal și Lucie Aubrac, cu Jean-Paul Rappeneau la Le Hussard sur le Toit. în 1998 Gerard Depardieu i-a propus să regizeze împreună Un Pont Entre Deux Rives, pentru care a compus și muzica. Frederic a turnat mai multe filme pentru televiziune preluând în 2003 riscanta filmare la San-Antonio, din devoțiune față de Claude Berri.

Sylvain Chomet (Franța)
Filme anterioare:The Triplets of Belleville (2003), The Old Woman and the Pigeons (98).
Sylvain Chomet s-a născut în 1963 în Maison-Lafitte. Pasionat de desen, și-a luat diploma în Arte în 1982 și apoi a obținut o diplomă de la prestigiosul studio de comics-uri din Angouleme. La momentul respectiv și-a publicat prima revistă de benzi desenate, The Secret of Dragonflies, împreună cu o adaptare ilustrată a romanului lui Victor Hugo, Bug-Jargal. Mutându-se la Londra să lucreze ca animator la studioul Richard Purdum, a început să facă, pe cont propriu, reclame la Swissair și Renault. A început munca la primul său proiect de animație, The Old Woman and The Pigeons care a câștigat o serie de premii și o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun scurt-metraj de animație în 1998. În 1997, cartea sa Ugly, Poor and Sick a câștigat Festivalul Angouleme de benzi desenate. Primul său film artistic, The Triplets of Belleville, a fost prezentat în afara competiției la Cannes în 2003, luând prin surprindere întreaga lume și fiind nominalizat la două premii Oscar, inclusiv cel pentru Cel mai bun film de animație.

Vincenzo Natali (Canada)
Filme anterioare: Nothing (2003), Cypher (2002), Cube (1997).
După ce a trăit o “experiență religioasă” vizionând Star Wars, tânărul Vincenzo Natali și-a abandonat ambiția de a deveni artist de benzi desenate și s-a avântat în cinematografie. Intre primul său scurt–metraj, realizat la vârsta de 11 ani și Cube,realizat la 28, Vincenzo a scris și regizat șase scurt-metraje și a fost co-scenarist la trei filme artistice de lungmetraj. Scenarist consacrat, a participat, de asemenea, și la mai multe seriale de desene animate. După succesul internațional al filmului Cube, care i-a adus comparații cu John Carpenter, Dario Argento și David Cronenberg, Vincenzo si-a reconfirmat talentul și originalitatea cu al doilea sau film sci-fi Cypher, în care protagoniști sunt Lucy Liu și Jeremy Northam. Cel mai recent film al său, Nothing, este present la toate festivalurile: doi bărbați rebeli primesc dintr-o dată puterea să elimine tot ceea ce detestă.

Richard LaGravenese (S.U.A.)
Filme anterioare : Living Out Loud (1998).
Născut și crescut în New York, Richard LaGravenese și-a început cariera cu încercări de scenarii și monologuri. A câștigat ceva bani în plus lucrând la scenariul pentru The Fisher King, regizat în 1991 de Terry Gilliam. Filmul a fost foarte bine primit de către critici, ceea ce i-a adus nominalizarea la Oscar și la premiile BAFTA. Richard și-a consolidat reputația de scenarist cu scenarii ca cel de la The Bridges of Madison County, film regizat în 1995 de Clint Eastwood, The Horse Whisperer, regizat de Robert Redford în 1991, și la filmul lui Steven Soderbergh, Erin Brockovich (2000). în 1998, a regizat pentru prima dată un lungmetraj, Living Out Loud, avându-i în rolurile principale pe Danny DeVito și pe Holly Hunter, o poveste inspirată din una dintre piesele de teatru ale lui Chekov. Filmul s-a bucurat de o primire călduroasă din partea criticilor și a fost lansat internațional. LaGravenese tocmai a terminat un documentar despre cinematografia anilor '70, A Decade under the Influence, iar actualmente lucrează la urmatorul său proiect.

Tom Tykwer (Germania)
Filme anterioare: Heaven (2002), The Princess and the Warrior (2000), Run Lola Run (1999), Winter Sleepers (1997), Deadly Maria (1993).
Tom Tykwer avea 11 ani când a filmat primul său film în Super-8. La vârsta de 14 ani, în timp ce muncea la cinematograful din orașul Wuppertal din Germania, s-a închis înăuntru o noapte întreagă pentru a vedea și revedea Blade Runner. Un scenarist autodidact, Tom a realizat primul său lungmetraj în 1993, Deadly Maria, câștigând numeroase premii și, totodată, și aclamațiile multor critici. Împreună cu Wolfgang Becker (Goodbye Lenin!) a scris Life is All You Get, care a câștigat mai multe premii la nivel internațional. În 1999, Tom a pășit pe scena internațională cu Run Lola Run, film care a câștigat premiul Independent Spirit pentru Cel Mai Bun Film Strain și a fost selecționat pentru competiția de la Festivalul de Film de la Viena. Ultimul său film, Heaven, cu rolul principal jucat de Cate Blanchett, a deschis Festivalul de Film de la Berlin din 2002. În momentul de față pregătește o ecranizare a best-seller-ului internațional scris de Patrick Suskind, Perfume.

Isabel Coixet (Spania)
Filme anterioare: The Secret Life of Words (2005), ¡Hay Motivo! (2004), Kill Me Tender (2003), My Life Without Me (2003), Those Who Love (1998), Things I Never Told You (1996), Demasiado Viejo Para Morir Joven (1988).
Născut la Barcelona, Isabel Coixet vizita adeseori cinematograful unde bunica sa vindea bilete. La vârsta de 7 ani, primește o cameră de filmat de 8mm și începe să regizeze scurt-metraje. A mers mai departe, inființând propria companie de producții. A început să regizeze spoturi publicitare, câștigând multe premii internaționale. Primul său scenariu, Morbus, a fost folosit într-un film în anul 1983. În 1988 s-a decis să regizeze Demasiado viejo para morir joven, film nominalizat la Premiile Goya la categoria Cel Mai Bun Regizor Debutant. A scris scenariul și a regizat primul său film în limba engleză în 1996, Things I Never Told You, un film în care joaca Andrew McCarthy și Lili Taylor. De data aceasta, a primit nominalizarea la Premiile Goya pentru Cel Mai Bun Scenariu Original și a câștigat un premiu Alexandru de Argint la Festivalul de Film de la Thessaloniki. Isabel a filmat Those Who Love în 1998, iar apoi a scris și a regizat co-producția canadiano-spaniolă, My Life Without Me. Acest film a câștigat un premiu la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, în 2003.

Christopher Doyle (Hong Kong/Australia)
Filme anterioare: Away with Words (98)
Nascut în 1952 în Sydney, Doyle a părăsit banalitatea suburbiilor pentru a-și petrece mare parte din tinerețe pe drumuri. Pe la sfârșitul anilor '70 se mută în Taiwan și se îndrăgostește de artiștii din Taipei, printre aceștia numărându-se și oameni din elita culturală, precum Hou Hsiao Hsien și Stan Lai. În 1978, a fost unul dintre fondatorii Lanling Theatre Workshop, prima companie de teatru moderna din Taiwan; a mai creat și un serial de televiziune de succes, Travelling Images. Adevărata reușită artistică, dar și comercială a lui Doyle a fost colaborarea cu Wong Kar-Wai la filmul Days of Being Wild (1991). Atunci a devenit unul dintre cei mai importanți și mai influenți cineasti ai cinematografiei asiatice, lucrând cu Chen Kaige, Zhang Yimou, Stanley Kwan, Hsou Hsiao Hsien și mulți altii. Debutul său regizoral a fost Away With Words (1999). Prezentat la Cannes, pe de o parte unii l-au atacat, pe de altă parte alții l-au elogiat.

Alexander Payne (S.U.A.)
Filme anterioare : Sideways (2004), About Schmidt (2002), Election (1999), Citizen Ruth (1996), The Passion of Martin (1991).
În ciuda prezentării filmului său de doctorat la UCLA, The Passion of Martin la Sundance, Alexander Payne a debutat cu succes ca regizor de lungmetraje cu filmul Citizen Ruth, o satira provocatoare legată de razboiul drepturilor. Următorul lui proiect a fost mult laudatul Election din 1999, care a fost în fruntea clasamentului criticilor din acel an. Cu acest film a câștigat premiile Independent Spirit Awards pentru Cel Mai Bun Regizor, Cel Mai Bun Film și Cel Mai Bun Scenariu. Alaturi de co–scenaristul Jim Taylor, a mai câștigat multe premii Best Screenplay, printre care Writers Guild of America, New York Film Critics Circle și premiul Independent Spirit, dar și o nominalizare la Oscar pentru Cel Mai Bine Ecranizat Scenariu. Payne a continuat seria filmelor bune cu Despre Schmidt, cu Jack Nicholson și Kathy Bates. Pelicula i-a adus două Globuri de Aur (Cel Mai Bine Ecranizat Scenariu și Cel Mai Bun Regizor) și a fost votată Cel Mai Bun Film al anului 2002 de către Cercurile de Critici de filme din Los Angeles și Londra. Cel mai recent film al lui Payne, Sideways, a fost bomba anului 2004, cu 5 nominalizari la Oscar și un premiu pentru Cel Mai Bun Scenariu.

Walter Salles și Daniela Thomas (Brazilia)
Filme anterioare: Dark Water (2004), The Motorcycle Diaries (2004), Behind the Sun (2001), Central Station (1998), Midnight (1998), Foreign Land (1995), Life Somewhere Else (1995), Exposure (1991).
Walter Salles a contribuit la readucerea filmului brazilian pe scena filmelor internaționale, la sfârșitul anilor '90, cu reușitul Central Station, inspirat parțial din filmul său documentar, difuzat global, Life Somewhere Else. Central Station a câștigat Ursul de Aur la Festivalul de Film de la Berlin și a fost nominalizat la Oscar pentru Cel Mai Bun Film Strain. Walter Salles a colaborat pentru prima dată cu Daniela Thomas în 1995, la filmul Foreign Land, apoi în 1998 la Midnight. Ultimul său film, o adaptare după jurnalul lui Che Guevara, intitulat The Motorcycle Diaries, a fost ales pentru Festivalul de la Cannes din 2004. În acelasi an, Walter termina primul său film de studio, o reactualizare a filmului Dark Water al lui Hideo Nakata, cu Jennifer Connelly, Tim Roth și John C. Reilly. În prezent, Walter și Daniela lucrează la următorul proiect pe care il vor regiza împreună.

Alfonso Cuaron (Mexic)
Filme anterioare : Harry Potter și prizonierul din Azkaban (2004), Y tu mamá también (2001), Great Expectations (1998), A Little Princess (1995), Sólo con tu pareja (1991), Cita con la muerte (1989)
Născut și crescut în Ciudad de Mexico, Alfonso Cuaron a studiat cinematografia și filosofia la Universitatea Națională Autonomă din Mexic. După ce a absolvit, s-a angajat în televiziune, lucrând mai întâi ca tehnician și mai apoi ca regizor. În 1991, a primit primul său proiect pentru marile ecrane, Solo con tu Pareja, un hit total în Mexic, primit cu entuziasm în toată lumea. Sydney Pollack a fost atât de impresionat de film, încât l-a angajat să regizeze un episod din Fallen Angels. În 1995, primul film al lui Cuarón, A Little Princess, o adaptare după clasicul roman al lui Frances Hodgson Burnett, a fost produs în S.U.A. Următoarea peliculă avea să fie tot o ecranizare, o versiune modernizată a romanului Marile speranțe de Charles Dickens. Apoi, Cuaron se întoarce în țara natală, filmând în Mexico Y tu mamá también, cu o distribuție numai de vorbitori de spaniolă. Acesta a devenit un succes internațional și i-a cucerit pe critici. A regizat și a treia parte din seria Harry Potter, Harry Potter și prizonierul din Azkaban.

Bruno Podalydes (Franța)
Filme anterioare: Le Parfum de la dame en noir (2005), Le Mystere de la Chambre Jaune (2003), Liberté-Oleron (2001), Dieu Seul me voit (1998),
După ce își începuse cariera filmându-l la bordul avioanelor Air France pe fratele său, Denis, Bruno Podalydès a dat lovitura în 1992 cu Versailles Left Bank, un scurt–metraj multipremiat, inclusiv cu premiul César pentru Cel Mai Bun Scurt-metraj, în 1993. În 1994, istoria s-a repetat cu Voila, film premiat la Festivalul de Film de la Veneția, din același an. Doi ani mai târziu și tot împreună cu fratele său Denis, a filmat Dieu seul me voit (Versailles-chantiers), câștigand premiul César pentru Cel Mai Bun Film în 1999. Scenaristul propriilor filme, a scris în colaborare cu fratele său cel mai recent proiect, Liberté-Oléron, lansat în 1999. În 2002, odată cu ecranizarea romanului detectiv de Gaston Leroux, Le Mystère de la Chambre Jaune, are loc și o schimbare de registru. În 2005, înconjurat de aceiași actori, rămâne în universul lui Gaston Leroux și realizează ecranizarea lui Le Parfum de la Dame en Noir.

Oliver Schmitz (Germania)
Filme anterioare: Hijack Stories (2000), Mapantsula (1988).
Primul film al lui Oliver Schmitz, Mapantsula a câștigat mai multe premii, fapt ce l-a purtat pe Schmitz pe culmile succesului internațional, în 1988. Chiar și filmul însuși a fost considerat un eveniment în cinematografia Africii de Sud. De atunci, a lucrat la documentare printre care și Joburg Stories în 1997 – pentru care a câștigat Documentary Prize la festivalul Montreal Vues d'Afrique. Al doilea film de ficțiune, Hijack Stories, a fost ales selectat în competiție la Cannes, în 2001, la categoria Un Certain Regard. În 2003, Oliver a regizat o comedie romantică pentru televiziunea germană, The Best Piece, care a atras un număr neașteptat de mare de spectatori la prima vizionare, cinci milioane și jumătate. A continuat cu mai multe filme pentru televiziune înainte să se întoarcă la cele pentru marele ecran. Actualmente, lucrează la urmatorul său film artistic care va fi filmat în Africa de Sud, anul viitor.

Wes Craven (S.U.A.)
Filme anterioare : Red Eye (2005), Cursed (2004), Scream 3 (2000), Music of the Heart (1999), Scream 2 (1997), Scream (1996), Vampire în Brooklyn (1995), Freddy (1994), Nightmare Café Series (1992), The People under the Stairs (1991), Night Visions (1990), Shocker (1989), The Serpent and the Rainbow (1988), Deadly Friend (1986), Casebusters (1986), Twilight Zone Series (1985), Chiller (1985), A nightmare on Elm Street (1984), Invitation to Hell (1984), The hills Have Eyes (1984), Swamp Thing (1982), Deadly Blessing (1981), Strangers in Our House (1978), The Hills Have Eyes (1977), The last House on The Left (1972), Together (1971).
Născut într-o familie de baptiști convinși, Wes termină mai întâi Psihologia și Scrierea la Universitatea Wheaton din Illinois, iar mai apoi își ia masterul în Seminarii de Scriere, la Universitatea John Hopkins. A fost pentru scurt tip profesor de engleză la Colegiul Westminster și profesor de științe umaniste la Colegiul Clarkson. Urmează apoi primul loc de muncă în industria cinematografică, editor de sunet pentru o companie de post-producții din New York. Creațiile lui Craven au în comun explorarea naturii realității. A Nightmare on Elm Street a făcut lumii cunoștință cu unul dintre cele mai mari talente din zona filmelor horror. Craven este recunoscut ca maestrul filmelor horror, dar a dovedit ca poate trece de limitele genului horror, cu filme ca Music from the Heart. Cel mai recent film al sau, Red Eye, îi are ca actori principali pe Cillian Murphy și Rachel McAdams.

Despre subiect Despre proiect
jinglebells