29.11.2018
Vineri, 30 noiembrie 2018, de la ora 19, Sala Eforie (Jean Georgescu) a Cinematecii Române din Bucureşti (Str. Eforie nr. 2) găzduieşte cea de-a 21-a ediţie a Cineclubului Film, totodată ultima din acest an. În cadrul acestei întâlniri, va fi prezentată, într-o copie digitală nouă, subtitrată în limba engleză, şi în prezenţa actorului principal Dan Nuţu, versiunea necenzurată („Director’s cut”) a filmului 100 de lei (Suta de lei) de Mircea Săucan (1973). Luna aceasta se împlinesc 45 de ani de la premiera naţională (într-o versiune mutilată de cenzură) a acestui film de referinţă al cinematografului românesc. Moderatorul discuţiei va fi criticul Dinu-Ioan Nicula, autor al unui studiu dedicat capodoperei lui Mircea Săucan. La eveniment vor mai participa...Taguri: Dan Nuţu, Mircea Săucan, Dana Duma, 100
12.05.2014
„Ce roluri mai joci, Cala...?" a întrebat-o o prietenă, prin anii '70. „Ce să joc, iar o nevastă de ilegalist... Tot gătesc, tot calc..." Li se acrise şi lor, actorilor, de clişeele acelei perioade - dar adevărul este că erau atât de solicitaţi fiindcă erau buni, chiar şi în cele mai banale sau chiar inepte roluri. Reuşeau să le dea viaţa care lipsea din scriitură, să le confere un farmec care să acopere chiar şi cele mai nesuferite falsităţi şi tezisme - cum se întâmpla şi cu Cala Pogonat, pe care atât căldura şi sensibilitatea interpretării, cât şi tipologia, o îndreptau frecvent spre personaje conforme cu descrierea de mai sus.
Născută pe data de 6 martie, 1933, la Iaşi, Margareta Pogonat s-a stins din viaţă duminică, 11 mai.
Era fiica jurist...Taguri: Nicolae Mărgineanu, Binecuvântată fii închisoare, Cornelia Alexoi-Columbeanu, Eusebiu Ştefănescu, Liviu Rebreanu, Carol Corfanta, Geo Costiniu, Mihai Constantinescu, Mircea Mureşan, Andrei Blaier
26.09.2012
Decan al criticii româneşti de film, atât ca vârstă cât şi ca valoare, Tudor Caranfil a vorbit pentru Cinemagia despre mode şi a fi contra curentului, despre trăsăturile definitorii ale filmului românesc vechi (1949-1969), mediu (1970-1989) şi nou (1990- 2012) şi starea criticii de film în România de azi. Cinemagia publică astăzi a doua parte a interviului cu Tudor Caranfil, care se referă la perioada "din plastic" a cinematografiei româneşti, cea de după deschiderea "cutiei Pandorei" din Vest, când cineaştii au început să admire, fără criterii, ceea ce se întâmpla cu modele care ajungeau în România la apusul lor.
Puteţi citi prima parte a interviului AICI, aceasta referindu-se la "mode" şi curente de opinie, mai ales despre mult-ovaţionatele Reconstituir
...Taguri: Sezonul pescarusilor, Vis de ianuarie, Savel Stiopul, Anotimpuri, Made in Romania, La "Moara cu noroc", Victor Iliu, Comoara din Vadul Vechi, Prea târziu, A unsprezecea poruncă
26.09.2011
Surpriza s-a produs în 1979, când în peisajul foarte inegal al cinematografiei româneşti (era o perioadă de vârf, şi calitativ şi cantitativ, dar nu duceam lipsă nici de rebuturi, ca să nu mai vorbesc de notoriile noastre filme atât de inegale, "bune, dar cu lipsuri"), s-a ivit pe neaşteptate excelentul "Un om în Loden", după romanul poliţist "Moartea vine pe bandă de magnetofon", de Haralamb Zincă - sau... "Lo-Zincă", precum i se mai spunea, căci pe lângă talentul ca prozator de gen, cânta în strună regimului de mama focului. Aici însă, din fericire, nu era cazul. Sobru şi stilat, lucrat cu precizie şi har, filmul îi aparţinea unui cvasi-debutant, care după ce-şi făcuse un nume ca operator, trecea acum la cârma regizorală a filmului de ficţiune: Nicolae Mărgineanu, născut la 25 septembri...Taguri: actor, Tatal, Demascarea, Cosmin Seleşi, Tudor Voican, Castelul Bran, Binecuvantata fii inchisoare, Faimosul Paparazzo, Capul de zimbru (TV), Enescu-La Raspantie de vremi
08.09.2011
Românul s-a născut... focos (iar românca... iubăreaţă), aşa că era firesc ca filmele noastre să nu ducă lipsă de juni-primi - mai mult sau mai puţin declaraţi. Culmea, perioada lor de glorie a coincis cu anii de stricteţe draconică ai comunismului - căci cenzorii aveau atâta minte să priceapă celebrul principiu pane et circensis: dă-i poporului comedii, filme de aventuri şi poveşti de dragoste, şi l-ai liniştit - măcar pentru un timp. Aşa se face că adevăraţii juni-primi ai ecranului românesc au început să se ilustreze încă de pe când Buftea era la începuturi. Iată o succintă trecere în revistă....Taguri: actor, Radu Muntean, Boogie, Marţi după Crăciun, George Piştereanu, Marius Stănescu, Marius Florea Vizante, Ovidiu Niculescu, Mimi Brănescu, Dragoş Bucur
03.09.2011
Noi, cei care am trăit acele vremuri, n-am uitat-o, dar din păcate tinerilor de azi numele ei nu le mai spune mare lucru, de vreme ce rolurile sale importante au făcut parte din filme care nu se prea reiau - şi e cu atât mai păcat, cu cât Anna Széles era, în anii '60-70, o imagine arhetipală a tinereţii şi frumuseţii: blondă, delicată, cu ochi mari şi languroşi şi un stil de joc pe cât de discret, pe atât de personal.
N-am de ce să ascund că m-am îndrăgostit de ea văzând-o prima oară, la zece ani, în rolul Prinţesei din "Tinereţe fără bătrâneţe" (1970, Elisabeta Bostan) - când talentata actriţă, care la douăzeci şi opt de ani încă mai arăta ca o ilustraţie din cărţile cu poveşti, avea deja alte zece roluri la activ. Născută în ziua de 24 august, 1942, la Oradea, şi-a dorit încă din copi...Taguri: actor, Sacra Corona, Franco Nero, Gabor Koltay, Peter Bacso, Sztálin menyasszonya, Gheorghe Naghi, Elixirul tinereţii, Eu tu şi Ovidiu, Mircea Drăgan
05.05.2011
Pentru a doua oară în ultimii ani, trustul MediaPro face, cu "Naşa", o lăudabilă tentativă de a aborda filmul de consum - gen care în România este sublim, admirabil putem zice, dar lipseşte cu desăvârşire. Să vedem, dar, în ce context cultural şi profesional se înscriu aceste demersuri.În 1984, anterior premierei cu "Secretul lui Bachus" (unul dintre cele mai reuşite filme comerciale ale acelei perioade), Geo Saizescu îmi spunea că, la vizionare, Mihai Dulea, tartorul cenzurii, a cam strâmbat din nas, apropo de liota de escroci, hoţi, bişniţari, cerşetori şi haidamaci care fojgăiau prin film - adică, tocmai subiectul filmului, tocmai obiectul atitudinii sale critice. Geo i-a amintit de acea izbucnire din final când Milu Hossu îi demască, îi acuză şi-i ceartă (cu coloratura demagogică de r...Taguri: actor, Virgil Nicolaescu, Jesús del Cerro, Ho Ho Ho, Cristian Comeagă, La bani la cap la oase, poker, Supravieţuitorul, Poveste de cartier, Theodor Halacu-Nicon