Recomandările TV5Monde: Cinema Africa

de Cinemagia în 13 Oct 2021
Descoperă tezaurul cinemaului african: de la frumusețe și misticism, la tribalism și postcolonialism

TGV (Senegal / Franța, 1998)

joi, 14 octombrie, ora 22.00

Genul: comedie dramatică

Regia: Moussa Touré

Distribuția: Bernard Giraudeau (Roger), Makéna Diop (Rambo), Philippine Leroy-Beaulieu (Sylvia), Al Hamdou Traoré (Demba), Joséphine Zambo (Seynabou)

Palmares: Premiul special al juriului (FIFF Namur 1998)

După cum puteți vedea, „TGV'' nu este un tren de mare viteză, ci un autobuz care face legătură între Dakar și Conakry. Iar la plecare, este anunțat un pericol: populația bassari s-a răsculat la frontiera cu Guineea.

În ciuda situației, zece pasageri decid să încerce aventura: niște indivizi care mai de care mai simpatici, mai pestriți și mai controversați, de la un divorțat la un bărbat în drum spre a cincea lui nevastă, de la doi mistici chestionabili la un fost ministru de finanțe.

Iar în frunte cu șoferul „Rambo”, optimistul grupului, această micro-societate senegaleză trebuie să învețe să colaboreze pentru a duce TGV-ul la destinație, în ciuda defecțiunilor inopinate și în ciuda propriilor disfuncții – care, de altfel, sunt savuros de hazlii.

Așadar, aclamatul lungmetraj independent al regizorului Moussa Touré propune un road-movie comic de-a lungul peisajului colorat al Africii de Vest și de-a lungul diversității sale sociale, religioase și politice, totul văzut în tonuri deschise, ba chiar cu o aură de misticism.

Daratt / Saison Sèche (Ciad / Franța / Belgia / Austria, 2006)

joi, 21 octombrie, ora 22.00

Genul: dramă

Regia: Mahamat-Saleh Haroun

Distribuția: Ali Barkai (Atim), Youssouf Djaoro (Nassara), Aziza Hisseine (Aïcha), Djibril Ibrahim (Moussa)

Palmares: Premiul special al juriului (Veneția, 2006); Medalia de bronz (FESPACO, 2007)

Ciad, 2006: când guvernul grațiază toți criminalii de război, bunicul lui Atim, un tânăr de 16 ani, îi încredințează un revolver pentru a-l găsi pe criminalul tatălui său. Cu toate că adolescentul reușește rapid să-i dea de urmă, Nassara este acum un cetățean obișnuit, căsătorit și proprietarul unei mici brutării.

Cu toate că are toate premisele unui film de răzbunare, regizorul Mahamat-Saleh Haroun optează pentru o abordare contemplativă a beligeranței, în ton cu tăcerea tensionată și cu pacea disimulată în urma războiului civil.

Dacă grațierea a împiedicat orice elan vindicativ, și filmul exprimă o abstinență tensionată. Iar dacă această pace forțată poate fi începutul unei armonii reale, și filmul pare mai degrabă un love story decât un revenge thriller.

Așadar, Daratt explorează acest conflict interiorizat al Ciadului într-o formulă inedită, motiv pentru care a fost recompensat cu premiul special al juriului la Festivalul de la Veneția din 2006.

Camille (Franţa, 2019)

duminică, 31 octombrie, ora 22.00 

Genul: dramă

Regia: Boris Lojkine

Distribuţia: Nina Meurisse (Camille Lepage), Fiacre Bindala (Cyril), Bruno Todeschini (Mathias), Grégoire Colin (François), Augustin Legrand (Stol), Michael Zumstein (Michael), Ousnabee Zounoua (Leila), Abdouraouf Diallo (Abdou)

Palmares: Cea mai bună speranță feminină (Premiul César 2020), Premiul publicului (Locarno 2019), Cea mai bună actriță (Angoulême 2019)

Atenționare: Nerecomandat minorilor sub 10 ani (-10)

Un biopic inspirat din viața lui Camille Lepage, o fotojurnalistă de 25 de ani care pleacă în Africa Centrală pentru a relata despre războiul civil. Camille s-a atașat de această țară și de drama pe care o trăiește sub privirile indiferente ale comunității internaționale.

În ce măsură poate un străin să surprindă acest conflict și să fie corect din punct de vedere etic? Fiindcă oricât de autentic ar fi umanismul lui Camille, faptul că se identifică cu o națiune pe care abia începe să o înțeleagă poate fi o iluzie descalificantă. Pe de altă parte, însă, nu înseamnă automat că impulsul ei salvator e doar un colonialism mascat.

Așadar, filmul lui Boris Lojkine explorează fragila dilemă morală a străinului salvator, aproape ca o ecranizare inspirată nu atât din viața lui Camille Lepage, cât din scrierile lui Susan Sontag despre foto-jurnalismul de război, care afirmă retoric că: „Mult timp s-a crezut că printr-o descriere mai vie a ororilor oamenii îşi vor da în cele din urmă seama cât de revoltător şi de cumplit este războiul.” (Privind în urmă la suferința celuilalt)

 

Exploreaza subiecte similare:

TGV, Moussa Touré, Bernard Giraudeau, Makena Diop, Philippine Leroy-Beaulieu, Al Hamdou Traore, Joséphine Zambo, Mahamat-Saleh Haroun, Daratt, Ali Barkai, Youssouf Djaoro, Aziza Hisseine, Djibril Ibrahim, Camille, Nina Meurisse, Fiacre Bindala, Bruno Todeschini, Grégoire Colin, Augustin Legrand, Ousnabée Zounoua, Abdouraouf Diallo

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells