După ce premiile Emmy și mai nou Globurile de Aur au marcat un record negativ, premiile Oscar - ce își anunță luni nominalizările se confruntă cu perspectiva nefastă a unui parcurs similar, scrie CNN. Și, în mod ironic, cea mai mare speranță pentru Oscaruri de a nu se confrunta cu un dezastru similar o oferă un personaj invitat de puțin timp și cu ezitări: streamer-ul Netflix.
Academia de Film a luat câteva decizii ieșite din comun, anul trecut, în contextul pandemiei: a decalat ceremonia cu două luni - de la finalul lui februarie până pe 25 aprilie, a lărgit fereastra de eligibilitate, și a anulat cerința ca filmele nominalizate să fi rulat întâi în sălile de cinema.
Totuși, chiar și aceste acțiuni, anunțate în aprilie anul trecut, au găsit un context ostil proiecției de filme în sălile de cinema, lăsând în urmă un an lipsit de blockbustere sau de elemente de atracție la box-office care să încurajeze publicul să urmărească, ceea ce a știrbit la rândul lui și interesul publicului pentru gală.
Lipsa aceasta de popularitate a lovit și filme care, deși nu concurează la categoria „Cel mai bun film”, tânjesc la recunoașterea calităților tehnice, precum Black Widow, Godzilla vs. Kong, dar și ultima aventură James Bond No Time to Die, toate reprogramate. Ca excepții, numai trei filme cu buget mare au primit cronici favorabile, dar reținute: Wonder Woman 1984, Mulan și Tenet.
Mai multe voci din domeniu au descris un context în care tradiția este puțin întoarsă - în care publicul nu va vedea filmele nominalizate (și probabil nici nu va urmări ceremonia decernării premiilor), însă filmele care vor câștiga premii importante vor fi acelea care vor trezi suficient curiozitate publicului.
Aici intră în joc, teoretic, Netflix. Săptămâna aceasta, serviciul de streaming care se poate mândri cu cea mai largă distribuție a primit trei nominalizări (ca și Amazon, de altfel) din partea Producers Guild of America, anume Ma Rainey's Black Bottom, Mank și The Trial of the Chicago 7. În primul dintre ele, în mod remarcabil, joacă Chadwick Boseman, a cărui recunoaștere postumă a oferit un moment emoționant unei gale altfel șubrede a Globurilor de Aur.
O prezență puternică a Netflix la cea de-a 93-a ediție a Oscarurilor va da, cel puțin, unui număr mare de abonați șansa să se familiarizeze cu mai mulți nominalizați, asta dacă Netflix își va folosi tehnici de marketing ca să își promoveze candidații.
Desigur, Netflix nu e singur pe piața de streaming, deși cu peste 200 de milioane de abonați pe plan global, este evident principalul candidat.
Amazon a strâns nominalizări în timpul pregătirilor pentru Oscar cu filme precum One Night in Miami și Borat Subsequent Moviefilm. Hulu, odată cu achiziția a Nomadland, ar putea deține drepturile unui posibil candidat pe locul întâi, iar echivalentul său de la Disney, anume Disney+, a organizat premiera animației Soul, probabil favoritul în categoria lui.
Chiar și așa, s-ar putea să nu fie îndeajuns pentru a feri Gala Oscarurilor de soarta avută de alte gale în timpul pandemiei. Într-adevăr, Screen Actors Guild a părut că recunoaște primele semne după ce Globurile de Aur și-au redimensionat evenimentul până la durata de o oră, l-au înregistrat dinainte în loc să îl transmită în direct, prin opoziție cu dineul cu staruri (Premiile sunt transmise TV de către rețeaua Warner Media, echivalentul CNN).
Multe s-au schimbat de când Parasite a câștigat premiul pentru cel mai bun film la Oscarurile de anul trecut, însă de atunci ratingul galei a continuat să scadă. Probabil cea mai mare problemă a branșei cere o perspectivă dincolo de orizontul pandemiei, asupra a ceea ce toată lumea vede a fi o lume post-pandemică. După un an de indiferență față de Galele premiilor, va mai fi loc pentru acestea? Va reveni interesul pentru filme la cinema?