Declarații ale celebrităților și atmosfera strălucitoare a Cannes-ului, în documentarul We Cannes, al Deliei Antal

de Gloria Sauciuc în 8 Iun 2015
Documentarul We Cannes va fi disponibil curând pe Amazon și Indieflix

Sunt de opt ani corespondentul publicației Cinemagia la Festivalul de Film de la Cannes și la fiecare ediție am avut oportunitatea de a intervieva actori, regizori, producători, cu filme în competiția pentru Palme d'Or sau în secțiunile paralele. În fiecare an am avut ocazia să adresez întrebări în calitate de jurnalist acreditat unor oameni a căror muncă o admiram din scaunul confortabil al sălii de cinema.

În 2014, îl cunoșteam pe John Cusack. Într-un costum negru impecabil, pufăind dintr-o ţigară electronică, John Cusack ascultă afabil întrebările, şi răspundea reflectând îndelung. Pare tipul flegmatic de personalitate. Pe parcursul discuţiei ajungem de la subiectul celebrităţii - tratat în Maps to the Stars (film cu care e în competiție) - la implicarea sa politică. Atunci când îi cer părerea despre arestarea - la începutul lui mai 2014 - a cineastului ucrainean Oleg Sentsov de către ruşi, Cusack îmi cere să semnalez cazul pe site-ul „Freedom of the Press Foundation”. Un sentiment de responsabilitate mă inundă. O amintire de neprețuit.

În 2013 îl cunoșteam pe Abdellatif Kechiche, cel care lua Palme d'Or-ul pentru La Vie d'Adèle, dar și pe actorii din filmul HBO Behind the Candelabra, Michael Douglas și Matt Damon. Acesta din urmă a sărutat mâna unei jurnaliste pe care o știa de ani buni de la conferințele de presă... M-a mișcat profund acest gest. În 2012 dădeam mâna cu Mads Mikkelsen, iar cu un an înainte rămâneam impresionantă de postura anxioasă, ipohondră și introvertită a lui Lars von Trier. Toate aceste amintiri au rămas, însă, întipărinte doar în memoria personală. Și în câteva mii de rânduri de texte publicate pe Cinemagia, de-a lungul timpului.

Mi s-a reactivat și acum, când scriu aceste rânduri, regretul de a nu avea pe peliculă aceste întâlniri extraordinare. Viața e o sumă de întâlniri, dar mi-ar fi plăcut ca acestea de la Cannes să aibă viață și pe peliculă, nu doar în memoria mea afectivă. Ceea ce nu am reușit să fac eu, însă, a fost realizat de producătoarea și actrița Delia Antal.

În 2012 a filmat la Cannes documentarul „We Cannes”, ce a putut fi anul acesta vizionat în secțiunea necompetițională „Doc Corner”. Delia Antal a filmat în regim de „guerilla” - cum îi lace să spună - în Palatul Festivalului, pe celebra Croisette, la petrecerile la care a avut accces, obținând declarații și interviuri cu celebrități precum Robert Redford, Brad Pitt, Bradley Cooper, Marion Cotilliard, Michelle Rodriquez, Mads Mikkelsen, Eric Baldwin, Audrey Tautou, Maia Morgenstern, Paul Loup Sulitzer etc.

Documentarul conține chiar și „cadre de pe covorul roșu de la Cannes cu echipa filmului După dealuri”, după cum se mândrește Antal. We Cannes este, dincolo de documentarul pe care mi-ar fi plăcut să-l fac eu, un moral booster, plin de culoare, un reportaj extins mai degrabă, hand held, ce-și va putea găsi un loc în grilele TV și poate mai puțin un documentar în sens cinematografic. „Tot ce am putut prinde cu camera din locurile publice și din Palatul Festivalului, unde am avut permisiune să filmăm cadre cu celebrități, apare în documentar. Dar toate astea sunt de culoare, subiectul documentarului este educativ și - sper eu - inspirațional: e vorba despre greutățile întâmpinate, dar și despre entuziasmul unui nou cineast la Festival de Film de la Cannes. Mesajul filmului este 'Totul e posibil dacă muncești și nu renunți', iar titlul este motto-ul lui Obama, We CAN adică `Noi Putem` sau `We Cannes`, adică `Noi la Cannes`”, spune Delia Antal, într-un comunicat remis Cinemagia.

Documentarul We Cannes va fi disponibil curând pe Amazon și Indieflix. În 2014, Delia Antal producea și juca rolul principal în drama D'Ora, căreia i-a scris și scenariul, film care a rulat și în cinematografele noastre. Îi știam chipul de pe afișul filmului, dar la întâlnirea noastră de anul acesta de la Cannes a ținut să-mi dea semnalmentele ei, ca să o reperez în mulțime. Am perceput asta ca pe un semn de modestie. Am admirat și deschiderea cu care mărturisește că încă nu a reușit în actorie.

Despre Delia Antal vom mai auzi, cu siguranță, lucruri în viitor. Anul acesta a început producția unui documentar despre Romania și români de excepție, și scrie scenariul unei docudrame despre inventatori români și invențiile lor. Noi îi urăm succes!

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells