De ce Once Upon a Time in Hollywood, filmul lui Tarantino, nu va fi proiectat la Festivalul de la Cannes

de Gloria Sauciuc în 21 Apr 2019
Producția ce va deschide cel mai important festival de film al lumii este The Dead Don’t Die, de Jim Jarmusch

După ce a anunţat, în urmă cu trei zile, Selecţia Oficială a celei de-a 72-a ediții a Festivalul de Film de la Cannes, directorul artistic al Festivalului, Thierry Fremaux, mai avea de urmărit încă 25 de filme. Cum Once Upon a Time in Hollywood, cel mai recent film al lui Quentin Tarantino, nu a apărut printre filmele selecționate, există aşteptări ca noi titluri să fie anunțate în zilele care urmează, în condițiile în care această ediție e - deja - extrem de concentrată: filmul românesc La Gomera, de Corneliu Porumboiu va concura pentru Palme d'Or cu filmele lui Terrence Malick, Jim Jarmusch, Xavier Dolan şi cu producția fraţilor Dardenne, dar și cu nou-veniţii Mati Drop şi Celine Sciamma.

Fremaux a discutat cu publicația IndieWire despre un număr de probleme cu care se confruntă anul acesta Festivalul, de la presiunile pentru acordarea unei mai mari atenţii enigmaticului film Once Upon a Time in Hollywood semnat de către Quentin Tarantino, despre impasul survenit cu Netflix, şi despre viitorul cinematografului însuşi.

Există patru femei regizor în cadrul Competiţiei anul acesta şi un total de 13 în Selecţia Oficială, mai multe ca niciodată. Pe de altă parte, Fremaux declară despre filmul lui Quentin Tarantino că este „aproape gata, dar totuşi nu e cu adevărat gata. Încă aştept până să fiu sigur, însă există o posibilitate - mică - de a-l avea la Cannes. Ştiu că se vrea la Cannes. Tom Rothman (preşedintele Sony) are o atitudine admirabilă din acest punct de vedere. Facem aproape zilnic schimb de mailuri, ceea ce e de folos. Să sperăm că punctul final al acestui efort va fi la Cannes”, a spus Fremaux.

La Cannes anul acesta va fi proiectat filmul Rocketman iar preşedintele Paramount Pictures, Jim Gianopoulos,  e cunoscut pentru aducerea pe Croazetă a unor filme produse de mari studiouri americane. Întrebat ce valoare vede în prezenţa studiourilor de la Hollywood la Cannes Film Festival, Fremaux a răspuns că „Este important să existe aceste filme americane la Cannes. Anul acesta avem trei filme americane în competiţie, cu producţia lui Jim Jarmusch The Dead Don't Die în deschidere, şi posibil patru filme în total dacă Tarantino reuşeşte să fie gata”.

Legat de Netflix și conflictul izbucnit acum doi ani cu gigantul streamingului, Fremaux își păstrează punctul de vedere de la începutul crizei. Regula ca filmele aflate în Competiţie la Cannes să fie distribuite în cinematografele din Franţa făcea ca Netflix să fie scos din cursa pentru Palme d'Or. Însă nu e vorba de o situaţie care priveşte doar platforma Netflix. Amazon face experienţe cu premiere exclusiv digitale, şi există şi mai multe platforme de streaming în pregătire: Disney, Apple şi Warner Bros.

Întrebat cum vede evoluţia Festivalului de la Cannes în contextul a tot mai multe filme care nu vor ajunge în sălile de cinema, Fremaux a răspuns publicației IndieWire: „Cu siguranţă că anumite filme, mai ales cele de la Festivalul Sundance, sunt cumpărate online şi au premiera direct pe Internet. Poate că premiera pe net este răzbunarea întârziată a lui Thomas Edison împotriva fraţilor Lumiere (râde). Pentru că fraţii Lumiere inventau cinematograful în timp ce Edison inventa primul sistem de proiecţie. Poate că acum îi aducem în final laolaltă pe Lumiere şi pe Edison. Văd asta ca pe o reuniune - deoarece cred cu siguranţă că putem revitaliza atât cinematograful clasic cât şi păstra dinamismul platformelor online, fără să uităm că, totuşi, sunt două lumi diferite. Dacă am schimba cuvântul "platforme" cu "televiziuni" ajungem la aceeaşi discuţie pe care am avut-o de ani întregi. Orice filme pot intra în Selecţia Oficială, dar în afara Competiţiei, chiar dacă nu au o premieră în săli. Totuşi, pentru secțiunea competiţională, solicităm ca filmul să fi avut o premieră la cinema. Este o condiţie necesară. Anul acesta nu este dificil, deoarece Netflix nu s-a prezentat la timp cu vreun film pentru Competiţie, aşa că iese din discuţie”.

Anul acesta, Cannes Film Festival se desfășoară între 14 și 25 mai, cu regizoarea Agnès Varda (decedată pe 29 martie) pe afișul oficial și Alain Delon programat să primească Palme d'Or-ul onorific. Anul acesta două femei sunt președinte de jurii: regizoarea din Liban Nadine Labaki (Capernaum) prezidează juriul secțiunii Un Certain Regard iar regizoarea franceză Claire Denis este președinta juriului secțiunilor Short Films și Cinéfondation.

Exploreaza subiecte similare:

Once Upon a Time in Hollywood, Agnès Varda, Alain Delon, Nadine Labaki, Thierry Frémaux

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells