Climax: dans și LSD

de Gloria Sauciuc în 14 Nov 2018
Narațiunea clasică lipsește acestui film, scopul lui fiind o documentare stilizată (imageria este cea cunoscută din filmele anterioare ale lui Gaspar Noé) a delirului, agoniei și freneziei stării provocate de LSD

Climax, prezentarea pe ecran mare a stării halucinogene, sub forma convulsiei corpurilor, mai mult decât a trăirilor psihedelice cu toată imageria hipnotică aferentă, rulează pe marile noastre ecrane de vineri, 16 noiembrie, interzis sub 18 ani.

Gaspar Noé rămâne mare parte din timp un observator al trupei de dans aflate la repetiții într-o școală dezafectată. Regizorul lui Carne (1991), Irréversible (2002), Enter the Void (2009) și Love (2015) preferă să ofere o perspectivă exterioară personajelor iar nu puncte de vedere subiective, percepții alterate personale ale dansatorilor aflați sub influența drogului psihedelic. Personajele se prezintă cu scurte testimoniale, la începutul filmului. Pe parcurs, dansatorii beau sangria (peste care s-a pus în secret LSD) și, printre momente de dans, discuții fragmentate despre nimicuri, pierd controlul asupra lor înșiși, agonia se împletește cu dorința sexuală iar haosul se instalează. Avem parte de călătoria de la extazul dansului la agonie a acestor personaje. Spre final, psihoza e redată prin întoarcerea camerei cu susul în jos, alternată cu cadre foarte strânse, viermuitoare printre corpurile aflate în frenezie. 

Dansatorii-actori improvizează replici și coregrafii. Sofia Boutella e singura actriță profesionistă din distribuție. Paradoxal pentru un film despre corpuri în mișcare, numai prima secvență de dans este coregrafiată, în rest fiecare dansator se exprimă pe sine, deși li s-a cerut să joace niște personaje ce-și revarsă propriul tumult interior.

Narațiunea clasică lipsește acestui film, scopul lui fiind o documentare stilizată (imageria este cea cunoscută din filmele anterioare ale regizorului) a delirului, agoniei și freneziei stării provocate de LSD.

Regizorul recurge la planuri secvență, un decor unic, muzica anilor 1990 și mesaje pe cartoane de final („a trăi este o imposibilitate colectivă” sau „a muri este o experiență extraordinară”). Secvența de început, ce precedă genericul, cu o tânără însângerată în zăpadă, anunță exercițiul de stil ce urmează.

Exploreaza subiecte similare:

Climax, Sofia Boutella

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells