Cine este Wanda, cumpărătoarea?
Wanda este uriaşul grup chinez care a preluat Legendary Entertainment, casa de producţie SUA din spatele filmelor „Batman” și „Inception”, care este ultima dintr-un şir de achizţii extrem de costisitoare. Președintele miliardar al Wanda Group, Wang Jianlin (foto), are planul ambițios de a transforma compania într-un centru de divertisment de nivel mondial.
Iată o scurtă prezentare a afacerilor conglomeratului chinez Wanda Group, care a anunțat pe 12 ianuarie că a fost de acord să cumpere compania Legendary Entertainment pentru 3,5 miliarde dolari – cea mai mare achiziție culturală externă a Chinei de până acum.
Hollywoodul Chinei
Filmul este o parte importantă din strategia Grupului Wanda. Compania construieşte un complex de case producţie de 8 miliarde de dolari în nord-estul țării, care va fi complet operațional până în iunie 2017. Qingdao Oriental Movie Metropolis este o parte cheie a planului lui Wang de a domina piaţa de film din China, aflată în creștere rapidă. Una dintre cele 20 de de case producţie va fi cea mai mare din lume, cu 10.000 de metri pătraţi. Există şi o casă de producţie subacvatică, un centru de cercetare şi dezvoltare Imax și cele mai mari muzee de film și cu celebrităţi din ceară. Wang a declarat la lansarea proiectului, în 2013, că își propune să facă 100 de filme și emisiuni TV chinezeşti pe an, iar platourile de filmare vor simula locații din Europa, Orientul Mijlociu și din dinastiile chineze Ming și Qing.
Lanţul de cinematografe
Wanda a cumpărat în 2012 AMC Entertainment Holdings, lanțul de cinematorgrafe pe locul doi în SUA în 2012, cu 2,6 miliarde de dolari - cea mai mare sumă plătită de chinezi unei companii americane de la acea vreme. Lanţul opereaza 379 cinematografe cu 5.261 ecrane în SUA și Canada.
Triatlonul Ironman
Wanda a cumpărat în 2014 compania care deţine triatlonul Ironman și seria de curse pentru a întâmpina cererea în creștere pentru competiții sportive în rândul clasei de mijloc din China. Compania a platit 650 milioane de dolari pentru World Triathlon Corp. dinTampa, Florida, care opereaza 250 de evenimente pe an. Intenționează să introducă înot, ciclism și curse în China, unde oamenii devin mai interesați de fitness pe măsură ce le cresc veniturile.
Marketing în sport
Wanda a intrat în industria audiovizualului sportiv profitabil prin cumpărarea companiei elvețiene de marketing sportiv Infront Sports & Media cu 1,05 miliarde de euro (1,2 miliarde de dolari pe atunci). Achiziţia le oferă o afacere care produce emisiunile de televiziune pentru Cupa Mondială FIFA și clienți care includ organele de conducere ale schiului și hocheiului pe gheață, Seria A a fotbalului din Italia și Liga de baschet din China.
Fotbal spaniol
În 2015, Wanda a luat o participaţie de 20% dn echipa campioană spaniolă Atletico Madrid pentru 45 de milioane de euro (52 de milioane de dolari). Compania intenţionează să lucreze cu echipa pentru a deschide trei școli de fotbal în China, în timp ce invită Atletico să joace în China în scopul de a oferi jucătorilor chinezi instruire avansată și experiență fotbalistică europeană. Wanda mai investeşte şi într-un centru din Madrid, care va oferi o pregătire specială pentru tinerii fotbalişti chinezi.
Iahturi de lux
Wanda a făcut o expansiune imensă în industria yachturilor de lux cu achiziționarea Sunseeker pentru 320 milioane de lire sterline (500 de milioane de dolari) în 2013. Compania a declarat că achiziționarea face parte din strategia sa de a se extinde în piețele globale de divertisment și turism de lux. Achiziţia coincide şi cu numărul în creştere de miliardari chinezi care alimentează cererea pentru maşini, bărci și avioane private de lux. Sunseeker, cu sediul în Poole, Dorset, are legături şi cu lumea filmului. Navele companiei au apărut în filme James Bond, încă din 1999, în „Lumea este prea mică”, unde apăreau într-o urmărire pe Tamisa londoneză.
Afaceri imobiliare
Compania construiește un hotel de lux de 700 de milioane de lire sterline (1 miliard de dolari) și un complex de apartamente la Londra, în ceea ce se spune că va fi primul hotel de lux chinezesc de peste hotare. Hotelul de cinci stele, cu 160 camere şi peste 400 de apartamente cu vedere la Tamisa reflectă rădăcinile companiei, care sunt în afaceri imobiliare.