Barbara, poate cea mai puternică premieră a săptămânii

de Gloria Sauciuc în 15 Feb 2013
Barbara, film premiat cu Ursul de Argint în 2012, rulează în premieră, în patru cinematografe din Bucureşti, la Constanţa şi în Braşov.

Barbara. Poate cea mai puternică premieră a săptămânii. O poveste plasată în perioada comunistă, după Cortina de fier, mai exact în Germania de Est. Nu te lasă indiferent. E bine de văzut de către toţi cei care trăiesc în ţările din fostul bloc estic, pentru a înţelege mai bine lucrurile care s-au petrecut aici în perioada comunistă, dar la care nu au fost martori direcţi. Este bine de văzut şi de către cei din Occident, pentru a înţelege adevăratele implicaţii ale vieţii în comunism.

Să nu uităm că poate cea mai ascuţită dorinţă de a pleca în Vest era în RDG, pentru că era o singură ţară, o singură naţiune, scindată în mod artificial în două state diferite. Deşi nivelul de subzistenţă era asigurat de către stat în RDG (faţă de România anilor '80 şi faţă de restul blocului comunist), lipsa perspectivelor şi viaţa supravegheată, plus sentimentul discriminării faţă de germanii din Vest, produsese în RDG o rată foarte ridicată a sinuciderilor, fapt surprins în filmul Barbara.

Drama cu final uşor tezist, a fost premiată la Berlin cu Ursul de Argint în 2012. Filmul rulează în premieră la cinema săptămâna aceasta, iar povestea este a Barbarei  (Nina Hoss, cu un chip frumos, dar dramatizat de cearcăne adânci) care, după ce depune cerere de emigrare în Germania de Vest, este arestată şi trimisă forţat în provincie, în nordul RDG. Aici rămâne sub observaţia Securităţii Statului, motiv pentru care Barbara păstrează distanţa faţă de cei din jur şi aşteaptă, căci iubitul ei îi pregăteşte fuga în Vest. Doar că atenţia pe care i-o acordă doctorul-şef al spitalului, Andre (Ronald Zehrfeld, unul dintre cei mai buni actori văzuţi anul acesta la cinema), o va face treptat să se deschidă...

M-au frapat locurile comune cu experienţele noastre din România, filmul punând în prim plan penuria de bunuri din perioada comunismului, deşi nivelul de trai era în realitate mai ridicat în Germania de Est decât la noi. Îmi amintesc cum, în 1988, când la noi penuria era într-una dintre cele mai ascuţite forme, mama mi-a adus o valiză plină cu jucării şi dulciuri dintre cele mai variate, cumpărate din RDG, cu ocazia unei deplasări de serviciu. Era prima dată în viaţa mea când vedeam asemenea lucruri. Or, ce vedem în filmul Barbara seamănă mai mult cu România acelor ani. Urmărind Barbara, ai senzaţia unei călătorii în timp ca spectator român care a prins perioada comunistă. Este adevărat că regizorul Christian Petzold a declarat că s-a lăsat inspirat de filmul Videograme dintr-o Revoluţie (1992), al lui Andrei Ujică, în perioada când lucra, împreună cu Harun Farocki, la scenariul filmului Barbara. Şi mai e adevărat că regizorul a locuit în Germania de Vest, deci nu a avut o experienţă directă cu Estul. Poate aşa se explică optarea pentru o scenografie în care s-a plusat mult pe penurie.

M-a impresionat, urmărind filmul, apăsătoarea tristeţe pe care o iradiau toate personajele. Lumea are în film o gravitate cu care reacţionează la situaţia în care se află. E apăsătoare disperarea tăcută pe care o au personajele. Nu se aud cântece pe stradă. Îşi iau foarte în serios drama prin care trec, nu încearcă să evadeze din ea în lucrurile mărunte din viaţa cotidiană, ca - de pildă - în România. La noi se făceau bancuri contra regimului şi vizionări ilicite de casete VHS (cele dublate de Irina Margareta Nistor). În România, exista o anumită jovialitate, un stil de a face haz de necaz şi o dorinţă de a te bucura de viaţă, lucruri surprinse în Amintiri din Epoca de Aur, dipticul despre perioada comunistă al lui Cristian Mungiu. Dar şi mai recent, în timpul manifestaţiilor din Piaţa Universităţii din Capitală, unde - pe o pancartă - cineva scrisese "Chuck Norris, help!" În Barbara, toate aceste lucruri lipsesc. 

Cu totul, Barbara promite o experienţă care vă va mişca, prin urmare nu ezitaţi să urmăriţi filmul la cinema!

Exploreaza subiecte similare:

Barbara, Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Christian Petzold, Videogramme einer Revolution, Andrei Ujică, Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarăşi frumoasă e viaţa!, cristian mungiu

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 15 februarie 2013 10:14
Un film regizat de un vest german , care vrea sa ilustreze situatia politica din Germania de Est dinaintea caderii zidulului..Dupa mine nu prea ii reuseste acest demers.Prezenta securitatii este doar sugerata spre deosebire e filmele romanesti din anii 90 cand securitatea era foarte activa (in filme) de fiecare data ostracizata si mult exagerata.Actiunea filmului se deruleaza greoi , insa beneficiaza de o intrepretare excelenta.Eu unul sincer ma indoiescca exista vreo deosebire din punct de vedere al terorii inte regimul lui Honeker din Germania de est si regimul Angelicai de azi din Germania .Film nerecomandat celor nascuti dupa 1978 pt ca nu o sa inteleaga nimic din el
SakuraBlack90 pe 15 februarie 2013 14:58
Hai nu fii rau ca m-am nascut dupa 78 si parca am vazut si eu o diferenta intre propaganda de acum bazata pe iluzii frumos ambalate si propaganda de atunci care propavaduita iubirea aproapelui:D Acum nu mai intereseaza pe nimeni ce fac, cand fac si cu cine fac dar s-ar gasi destui sa ma vanda pe 1 l de ulei. Oricum oamenii nu se mai pot plange ca nu sunt liberi chiar daca in unele situatii sunt sclavi de buna voie. Filmul pare interesant si mi-a adus aminte de Das Leben der Anderen
AndreBlack pe 15 februarie 2013 16:43
Din cauza curiozitatii o sa ma duc sa-l vad .
xerses pe 18 februarie 2013 16:31
Un film care prezinta interes macar din perspectiva premiului obtinut.
HG67 pe 20 februarie 2013 03:13
În filmul acesta nu e nimic. E ca un Das Leben der Anderen, dar în care nu se întîmplă nimic. Mai multă dramă şi emoţie e într-unul din episoadele bune de Dr. House decît aici. Încă de la prima secvenţă ştii tot ce se va întîmpla. Ştii că doktorul şi doktoriţa vor rămîne împreună şi ştii că fuga în vest va fi sacrificată în ultimul moment. Filmul e o colecţie de clişee - securistul cu sentimente umane, interpretarea plină de suflet a unei piese la pian (chiar toţi intelectualii din RDG deveneau, după serviciu, Franz Liszt?!), pasiunea pentru artă a omului de ştiinţă (doctorul voia să viziteze Olanda, oh, doar pentru pictura lui Rembrandt!), burlacul minune (frumos, deştept, sensibil şi priceput la toate)... Este drăguţă, totuşi, întîlnirea dintre Mercedes şi Trabant, iar ideea de a fugi în Danemarca cu ajutorul acelui scafandru cu barcă pneumatică şi viziune în infraroşu e ceva pretty cool.
alex_il_fenomeno pe 9 martie 2013 17:44
Alt film interesant care apare practic de nicaieri pentru a ne intriga.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells