Da, pertinent review-ul lui Mr. Pitbull. Daca n-as fi semi-tehnocrat prin formatie (asta ma impiedica sa fiu foarte critic, pentru ca filmul e o bijuterie vizuala), probabil ca as fi fost si eu mai acid la adresa scenariului. Mai ales ca, desi nu am citit operele mentionate de Pitbull drept sursa de inspiratie pt. Cameron, sunt un cititor pasionat de SF (nu de mult, de vreo 3 ani, deci nu pot spune ca am vreo autoritate in domeniu). Cu scurta familiarizare cu literatura SF pe care o am, am simtit ca intr-adevar unele detalii de scenariu ar fi putut fi mult mai interesante si/sau credibile.
*contine spoilere*
Dar cred ca se omite un aspect foarte important: 80-90% din toti oamenii nu au citit vreodata macar o carte SF, ce sa mai vorbim de posibilitatea sa le fi citit tocmai pe cele din care s-a inspirat filmul. Prin urmare, pentru 80-90% din public Pandora va fi o lume necunoscuta si interesanta. De fapt, cred ca pe oriunde ar fi apucat-o scenariul, imaginarea unei lumi in care sa nu se regaseasca si idei din literatura SF consacrata ar fi fost aproape imposibila, iar comunitatea pasionatilor de SF ar fi avut oricum parte de motive recognoscibile.
Si la urma urmei, nu cred ca filmul si-a propus sa castige ramura specializata a publicului prin detaliile de scenariu, ci in principal prin transpunerea vizuala a conceptelor prezentate (unde este absolut imposibil sa nu fi reusit).
Poate sunt eu intr-o dispozitie prea buna, dar n-as spune ca scenariul instiga la foarte multa critica In contextul in care sustine un blockbuster care se adreseaza publicului larg si oricum e peste media majoritatii scenariilor filmelor din categoria lui (numai cand ma gandesc la 2012 sau Transformers ma ia cu ameteala, dar mai sunt cate si mai cate).
Singurele lucruri care m-au deranjat cu adevarat la scenariu au fost scenele (prea) melodramatice si cateva gauri in logica (mentionate de Pitbull). Cred ca ele au deranjat pe foarte multi. Oriucm, de apreciat faptul ca detaliile (chiar si asa, luate de prin carti) nu au lipsit, Cameron avand grija sa-i prezinte publicului nu doar clasica poveste de razboi si dragoste, ci si locul unde se petrece ea. Pentru mine a fost un MARE plus sa vad ca o parte din film a fost dedicata "explorarii" Pandorei, cu fauna, flora si relieful ei.
Daca stau bine si ma gandesc, filmul m-a si surprins in cateva randuri (a mai surprins pe cineva, sau sunt eu cioban?):
-nu ma asteptam sa reuseasca sa doboare Copacul. Din secunda in secunda asteptam sa se intample ceva (eventual sa fi venit insusi Roland Emmerich si sa faca o magie) si sa plece elicopterele, dar n-a fost asa.
-credeam ca Grace va fi salvata de la moarte (ori in avatarul ei, ori...cumva)
-nu am anticipat distrugerea "elicopterului" lui Trudy (gagica pilot)-cand a zis ca se retrage am luat-o de buna, zicandu-mi ca se duce sa realimenteze si se intoarce sa-i rupa curul colonelului. Cand colo, iaca "bum"!
Ar fi cateva probleme, sesizate de Pitbull, care nu mi s-au parut a fi chiar ceea ce par la prima vedere:
-acel improcurabiu era, probabil, mult mai eficient dpdv energetic decat orice altceva descoperit pana atunci. Cine stie, poate centura de asteroizi sau lunile lui Jupiter si Saturn nu au furnizat oamenilor surse de energie atat de bune precum cele descoperite pe Pandora. Dar recunosc, se puteau gandi la ceva mai original, motivul invocat in film e la limita bunului simt.
A, si trecand peste evidenta impresie de bascalie pe care o lasa, numele e o denumire consacrata folosita in gluma pt. elementele foarte rare sau imposibil de gasit. Mai multe, aici:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unobtanium
-atacarea prematura a bastinasilor...n-as zice ca a fost prematura. Relatiile cu Na'Vi nu mai erau ce fusessera. Scoala lui Grace fusese desfiintata. Cand Jake e adus tribului cativa spun ca "nu-i mai primim pe oamenii cerului printre noi"(eventual se razgandesc doar pt. ca Jake era nu cercetator, ci luptator), iar chiar inainte de atac, coloneul Quarritch le arata tuturor un video log in care Jake spune clar ca
"Na'Vi nu vor parasi niciodata copacul si ca oamenii nu poseda nimic de care ei sa fie interesati". In momentul ala era clar, cercetatorii nu mai aveau cu ce sa-si justifice incercarile de convingere => atac.
-buldozerele care i-au "trezit" pe ibovnici avansau spre marele Copac. Adica sansele sa dea peste cei doi, avand in vedere ce ditamai buldozerele erau si faptul ca totul se petrecea in zona "X", erau destul de mari, nu cred ca povestea e trasa de par in cazul asta.
-"Pandora" e un nume arhi-folosit, dar cred ca folosirea lui are logica. Unu la mana, planeta a fost botezata cu siguranta inainte de a se intampla ceva si cred ca ar fi fost prea saritor in ochi ca numele sa se potriveasca cu ce se intamplă. In plus, Pandora e un nume atat de generic, iar oamenii il folosesc atat de des cand boteaza ceva nou, incat probabilitatea ca planetei sa-i fi fost atribuit numele asta e considerabila, zic eu. Poate nu bifeaza la capitolul originalitate, dar ca probabilitate merge.
Cam atat... A, ar mai fi un lucru, legat de utilitatea efectelor speciale in filme si de ce ele nu ar mai trebui criticate la fiecare blockbuster care apare: fie ca unora le place, fie ca nu, efectele speciale sunt la fel de necesare precum luminile sau costumele, iar filmele care le folosesc-asijderea. De 100 si mai bine de ani cineastii au incercat tot soiul de trucuri care sa le faca viata mai usoara si sa le dea posibilitatea sa creeze "imposibilul". La inceput a fost rudimentar: vreo 90 de ani s-a lucrat la fel: masca din latex pe fata actorului, miniatura navei spatiale filmata pe fundal mat, fascicule laser desenate manual, creaturi din plastilina animate in stop-motion etc. Toate bune si frumoase pana cand au venit filme ca The Abyss, Terminator 2 si Jurassic Park si au facut vant plastilinei cu totul, inlocuind-o cu computerul. Era cea mai mare revolutie tehnica a ultimei sute de ani, brusc se schimbau regulile jocului. Iar asta se petrecea in urma cu doar ~20 ani. Era inevitabil sa nu explodeze interesul pentru efectele speciale. Incet-incet, au inceput sa apara din ce in ce mai multe filme care se axau pe efecte speciale, din simplul motiv ca acum "se putea". Asta era de ajuns: teritoriul trebuia explorat, cu sau fara ajutorul scenariilor complexe si a profunzimii emotionale a filmelor. Si chiar asta s-a intamplat: o abundenta de filme pline de efecte speciale, unele bune, altele mai putin. Dar un lucru aveau toate in comun: impingeau posibilitatile (si bineinteles. aduceau tone de coco in acelasi timp). Sigur, cinefilii dornici de provocare intelectuala au avut de suferit de multe ori, dar nu a fost un efort in van. Nici pe departe.
Majoritatea filmelor pe care multi le critica pentru faptul ca "folosesc efectele speciale in exces" sau pentru ca sunt pur si simplu gandite cu piciorul, sunt importante. Pe langa faptul ca ofera entertainment vizual, pun caramida peste caramida in perfectionarea tehnicii de pe urma careia vor profita toate filmele viitoare, printre care cu siguranta se vor afla si filme foarte bune (si care fara aceste "efecte" poate ca nici n-ar putea exista).
Daca n-ar fi existat filme precum Godzilla, Armageddon, Pearl Harbor sau orice alt mindless action flick, nu s-ar fi ajuns la rezultatele pe care le vedem astazi. Uitati-va 10 ani in spate si vedeti diferenta: imensa. Acum efectele speciale nu mai sunt folosite doar in action flicks, exista si filme fara explozii care le folosesc. Benjamin Button, de exemplu, m-a prostit pur si simplu pe fata: nu mi-am dat seama de multe din efectele speciale decat la a doua vizionare. Jur ca nici acum, cand ma uit la unele scene, nu am nici cel mai vag sentiment de "fake", atat de bine sunt realizate.
Ii inteleg pe cei care sunt anti filme precum 2012. Si eu, un impatimit si un practicant al graficii, ma mir cum de am rezistat pana la finalul filmului, in ciuda bubuiturilor ce-mi erau prezentate. Dar sa nu confundam CGI-ul cu filmul in sine, pentru ca CGI-ul, daca este pus la lucru corect, niciodata nu va parea de prost gust, indiferent de cantitatea folosita. La urma urmei, sunt atatea lucruri care nu pot fi facute
decat cu CGI...cel putin 95% din toate SF-urile scrise vreodata. As accepta oricand sa vad o ecranizare (nu de Emmerich) dupa Vernor Vinge sau unul din episoadele Dune (daca e sa aleg, as alege "Children Of Dune") realizata cu tehnologia din "Avatar". Ar fi o chestie!
In concluzie...strangem din dinti, cine vrea se uita in alta parte cand vine talazul de efecte fara justificare, pentru ca in mod sigur in viitor vor fi si multe filme bune cu la fel de multe efecte speciale. Atata doar, ca incercarile eronate sunt mai dese decat cele reusite. Tot raul spre bine.
A, si preventiv, pentru oricine are senzatia ca fac apologia informaticii si ca efectele speciale sunt facute "de catre calculator" si ce simplu e sa le faci: Wrong!! Sunt atatia artisti talentati care lucreaza pe branci la fiecare secunda de efecte speciale, de v-ati speria (Nici nu vreau sa-mi imaginez cati au lucrat la Avatar). Grafica digitala e o chestie cel putin la fel de complicata precum cinematografia clasica ce se foloseste de ea. Si foarte important: a NU se confunda cu tehnica.
Tehnica este doar suportul pe baza caruia se construieste arta digitala, asa cum un desen se construieste pe hartie. Cand aud ca unii (multi) includ efectele speciale doar la caseta tehnica, ma ia cu tensiune.