Cea de-a 4-a ediție Les Films de Cannes à Iași aduce la Cinema Ateneu filmele premiate la Cannes 2019

de Cinemagia în 3 Oct 2019
Dolor y Gloria va fi proiectat la Iași pe 18 octombrie, în prima zi a festivalului

Cea de-a 4-e ediție Les Films de Cannes à Iași va avea loc între 18 și 20 octombrie 2019, la Cinema Ateneu și va prezenta filmele care au câștigat unele dintre cele mai importante premii acordate anul acesta la Cannes: Palme d'Or, Premiul pentru scenariu, Premiul pentru interpretare masculină, Premiul pentru interpretare feminină.

Filmele vor fi prezentate în versiune originală cu subtitrare în limba română, iar în primele zile de festival proiecțiile fi introduse de criticul de film Irina-Margareta Nistor. Accesul la proiecții se va face pe bază de bilete (10 ron), disponibile pe siteul ateneuiasi.ro.

Pedro Almodóvar și-a făcut o întoarcere fulminantă în competiția oficială de anul acesta de la Cannes, cu Dolor y Gloria, a șaptea colaborare cu Antonio Banderas, actor fetiș, aici în rolul carierei sale, recompensat cu Premiul pentru interpretare masculină. Filmul va fi proiectat la Iași pe 18 octombrie, în prima zi a festivalului.

Salvador Mallo (Antonio Banderas), un regizor aflat în declin fizic, are parte de un șir de regăsiri. Redescoperindu-și trecutul, Salvador simte nevoia urgentă de a-l povesti, și grație acestei presiuni interioare își găsește salvarea. Pelicula face parte dintr-un triptic început cu La ley del deseo (1987) și continuat cu La mala educación. Un compendiu și o meditație asupra temelor recurente ale autorului, filmul a fost întâmpinat în Spania cu aprecierea unanimă a presei și a publicului, un lucru inedit pentru controversatul Almodóvar. Un critic spaniol l-a descris ca o operă „sumbră și obsesivă, dar în același timp, generoasă, plină de lumină și de emoție”. „Un fel de miracol”, titra Variety, pentru care Banderas a trebuit, conform propriilor mărturisiri, să-și omoare personalitatea ca să recreeze un alter ego al regizorului. Rezultatul acestei colaborări excepționale este o „bijuterie senzuală și profund personală, un film despre plăcere care devine, în sine, o plăcere” (The Guardian).

Sâmbătă seara, pe 19 octombrie, publicul din Iași va putea viziona Little Joe (Premiul pentru Cea mai bună interpretare feminină pentru Emily Beecham), prima participare în competiția oficială de la Cannes a regizoarei Jessica Hausner.

Hausner a devenit „copilul minune” al cinema-ului austriac după ce a primit în 1999, chiar cu filmul de absolvire, o mențiune specială din partea juriului Cinéfondation. Festivalul de la Cannes i-a selectat trei lungmetraje Lovely Rita (2001), Hotel (2004) și Amour Fou pentru secțiunea Un Certain Regard. Toate trei sunt mărturia acuității sale regizorale și a refuzului de-a face compromisuri artistice.

Chiar și pentru o carieră imprevizibilă ca a cineastei, Little Joe surprinde: este un comentariu clinic, stilizat, pe marginea vanității umane și a fericirii ca marfă. Pelicula spune povestea unui sclipitor designer de plante ce bănuiește că ultima sa creație, o floare cu un miros ce-i face pe oameni fericiți, le modifică subtil personalitatea celor care-i inspiră polenul.  „Îndrăzneț de sintetic în abordare, iată un film care, de la paleta coloristică la interpretare, sfidează etichetele. Pentru cei care preferă un cinema aventuros, povestea ar trebui să exercite un farmec la fel de hipnotic precum planta modificată genetic”, scrie Screen Daily.

Tot pe 19 octombrie, este programat Portrait de la jeune fille en feu, de Céline Sciamma, Premiul pentru Cel mai bun scenariu, în competiția oficială, în 2019 la Cannes. La nici 40 de ani, cineasta Céline Sciamma a reușit performanța de a participa la Cannes cu nu mai puțin de trei filme: Naissance des pieuvres în secțiunea Un Certain Regard 2006, Bande des filles în Quinzaine des Réalisateurs 2014 și Portrait de la jeune fille en feu.

Povestea din Portrait de la jeune fille en feu se întâmplă în 1770. Marianne este o pictoriță angajată să-i facă potretul lui Héloïse, o tânără aristocrată întoarsă de curând de la mănăstire care, însă, refuză să pozeze. Marianne va fi nevoită să o picteze în secret. „Departe de a fi o dramă de epocă rigidă, este o poveste de dragoste profund tulburătoare, cu un suflet modern, dar și o fabulă feministă puternică, compasională”, scriu americanii de la AV Club.

Parasite (Gisaengchung), de Bong Joon-ho este marele câștigător al ediției din 2019 a Festivalului de film de la Cannes și va putea fi văzut la Iași în ultima zi a ediției de anul acesta, pe 20 octombrie. Filmul spune povestea familiei Ki-taek, care este în șomaj și se arată foarte interesată de viața bogatei familii Park. Într-o zi, fiul lor reușește să primească o recomandare pentru a preda cursuri individuale de engleză acasă la familia Park și acesta va fi începutul unui șir de întâmplări imposibil de controlat. Variety scrie că „autorul coreean e într-o formă devastatoare cu această tragicomedie neagră ca smoala despre inegalitățile sociale din Coreea modernă” iar Time Magazine crede că pelicula este un „exemplu superb despre cum o poveste bine spusă, cu personaje vii, poate tăia până la os și te poate lăsa pe gânduri zile în șir.” Times conchide: Parasite „este capodopera spre care autorul și-a îndreptat întreaga sa carieră.” 

Filmele Dolor y Gloria și Parasite sunt distribuite în România de Independența Film.
Programul integral al celei de-a 4-a ediții Les films de Cannes à Iași este disponibil pe website-ul ateneuiasi.ro.
Mai multe detalii sunt disponibile pe www.filmedefestival.ro. Facebook: Les Films de Cannes a Bucarest și Les Films de Cannes à Iași 2019.

Cea de-a 4-a ediție Les films de Cannes à Iași este organizată cu sprijinul: Primăria Municipiului Iași, Ateneul Național Iași, Catena
Proiect cultural finanțat de: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Centrul Naţional al Cinematografiei, Reprezentanța Comisiei Europene în România
Mașina oficială a festivalului:Renault
Parteneri: Pleiada Boutique Hotel, Instituto Cervantes, Ambasada Franței și Institutul Francez, Europa Cinemas, Freedom House România
Parteneri de organizare: Artis, Cinema Ateneu, Asociaţia Studenţilor Jurnalişti, Voodoo Films
Parteneri media: Radio România Cultural, Zile și Nopți, Cinemagia, Agerpres, Senso TV, Tonica, VIVA FM Iași, Ziarul de Iaşi, Radio România Iaşi, Radio Hit, Iaşi TV Life, TELE M, Iaşi Fun, Evenimentul Regional al Moldovei, Curierul de Iași, Radio Guerilla, AltIasi.ro, movienews.ro, TVR Iași, inoras.ro, G7Magazine, Suplimentul de cultură
Parteneri de monitorizare: MediaTRUST
Organizat de: Asociația Cinemascop

Exploreaza subiecte similare:

Dolor y gloria , Little Joe, Emily Beecham, Portrait de la jeune fille en feu, Parasite

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells