Efectul Amsterdam şi Babylon asupra Hollywood-ului

de Ştefan Dobroiu în 21 Mar 2023
Eşecurile celor două producţii de anvergură dezavantajează cinema-ul destinat publicului matur

Te-ai întrebat vreodată de ce Hollywood-ul se încăpăţânează să umple ecranele cinematografelor cu filme cu supereroi şi filme de aventuri? Pentru că ele sunt pe placul publicului escapist de ambele sexe şi de toate vârstele şi deci reprezintă o cale mai sigură către profit. Dar, dacă marile studiouri sunt preocupate doar de astfel de filme, ce se întâmplă cu filmele cu subiecte mai serioase, destinate publicului matur? Din nefericire pentru aceste filme, eşecurile financiare ale unor producţii de anvergură precum Amsterdam şi Babylon vor face ca cinema-ul matur să-şi găsească tot mai greu surse de finanţare.

Citeşte aici şi despre mesajul dur al scenaristului multipremiat Charlie Kaufman la adresa marilor studiouri.

Cel mai mare cadou pe care îl poate primi un producător de la Hollywood este aşa-zisul "four quadrant movie". Din punctul de vedere al planurilor de marketing, publicul potenţial al unui film este reprezentat de un cerc traversat de două axe perpendiculare, "femei-bărbaţi" şi "sub 25 de ani-peste 25 de ani", care îl împart în patru sferturi de cerc. Un "four quadrant movie" este acel film care poate atrage publicul de ambele sexe şi de toate vârstele. Aceste producţii sunt de obicei cele care domină an de an topurile încasărilor. De exemplu, în SUA, absolut toate cele zece filme cu cele mai mari încasări ale anului fac parte din francize populare, fără a avea o poveste originală.

Din fericire, la Hollywood sunt şi oameni care insistă să propună publicului şi astfel de poveşti originale. De cele mai multe ori, aceste filme au buget mic, o condiţie ca ele să poată deveni profitabile chiar şi dacă nu sunt atractive pentru un public larg. Dar sunt şi cineaşti la Hollywood care îndrăznesc să creeze filme originale de anvergură, cu multe staruri pe afiş şi bugete pe măsură. Două astfel de exemple sunt Amsterdam, în regia lui David O. Russell şi cu Christian Bale, Margot Robbie şi John David Washington pe afiş, şi Babylon, în regia lui Damien Chazelle şi cu Brad Pitt şi Margot Robbie pe afiş.

Din nefericire, aceste două filme ambiţioase au polarizat publicul şi critica, nereuşind să vândă suficiente bilete pentru a-şi acoperi bugetul de producţie şi cheltuielile de marketing. De menţionat aici şi că pierderile suferite de Amsterdam se ridică la aproape 100 milioane de dolari, ceea ce transformă acest film de epocă într-unul din cele mai mari eşecuri financiare din istoria Hollywood-ului. Mai mult, Amsterdam a fost complet ignorat la Oscar 2023, neprimind nici măcar o nominalizare, iar Babylon nu a câştigat nicio statuetă, deşi a fost nominalizat la trei categorii. Precizăm aici că, în timpul producţiei, aceste două filme erau etichetate drept producţii "Oscar-bait" ("momeală pentru Oscaruri"), adică filme susceptibile să devină unele dintre cele mai nominalizate şi premiate la Oscar în anul următor lansării.

Receptarea dezamăgitoare a acestor filme, distribuite de 20th Century Fox şi Paramount Pictures, ar putea descuraja capii marilor studiouri să mai dea undă verde, pe viitor, unor producţii originale similare. Din nefericire, la Hollwood mai este acum un singur regizor în stare să creeze filme originale cu buget mare, anume Christopher Nolan. Reamintim că cel mai recent film al său, Tenet, a stârnit curiozitatea cinefililor din întreaga lume pentru că subiectul său a fost ţinut secret chiar şi după începerea campaniei de promovare.

Indiferent ce părere avem despre Amsterdam şi Babylon, trebuie spus că pentru fiecare film de acest gen care dispare în locul său răsare un sequel, un prequel sau un spin off, mărind valul de poveşti familiare cu care ne indundă Hollywood-ul în ultimele decenii.

Exploreaza subiecte similare:

David O. Russell, Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Brad Pitt, Damien Chazelle, Christopher Nolan, Tenet, Amsterdam, Babylon

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
danny987 pe 22 martie 2023 08:56
Nolan e numarul 1. Tot ce regizeaza, imi place.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells