R.M.N., „o oglindă pusă în fața lumii de astăzi”, spune Cristian Mungiu

de Alice Kanterian în 23 Mai 2022
R.M.N. concurează pentru premiul Palme d'Or

La șase ani după ce a câștigat Premiul pentru Cel mai bun regizor cu Bacalaureat, Cristian Mungiu se întoarce în competiția de la Cannes cu un lungmetraj care vorbește despre acceptarea celorlalți în microuniversul unui sat, cu regulile sale stricte și cu neîncrederea în străini: R.M.N. În weekend a avut loc la Cannes conferința de presă cu echipa filmului.

Regizorul Cristian Mungiu și-a început aserțiunea mulțumind echipei, care i-a fost alături la niște filmări deeosebit de grele. „Filmările au fost grele. Filmasem deja 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (2007) și După dealuri (2012) iarna afară, dar de data aceasta aveam un personaj copil, mulțimi de oameni, animale, adesea toate într-o singură scenă. Apoi a venit Covid-ul și am început să pierdem oameni din echipă: la final, nu îi mai cunoșteam pe cei cu care lucram. Și totul cu un buget mic, într-un sat departe de civilizație”. Apoi a mulțumit realizatorului de efecte speciale, ce a lucrat la scenele de iarnă, cu multă zăpadă și la cele cu animale.

Regizorul român a declarat pentru Festival, iar Benoit Pavan a consemnat că „Viața este mereu sursa de inspirație pentru poveștile mele. Am început cu incidente din viața reală și am încercat să înțeleg ce anume spune povestea respectivă despre noi ca oameni și despre starea lumii de astăzi. Pentru RMN, am studiat și am transpus în ficțiune un incident real derulat în România la începutul anului 2020, încercând să dau o voce tuturor părților implicate. Am identificat câteva elemente care arată cum omenia și empatia oamenilor e doar o pojghiță, dincolo de care există o latură tenebroasă și profundă”. 

„Această imagine a unei păduri mari, dese, ca aceea care înconjură satul din film, este o metaforă a subconștientului”.

Întrebat ce anume a vrut să prezinte, Mungiu a spus că „RMN vorbește despre cum oamenii se raportează la alți oameni din alt trib. Povestea se petrece într-o mică comunitate constând în mai multe etnii (români, maghiari, germani). Am încercat să țin o oglindă în fața lumii de astăzi. Un alt lucru care m-a interesat în abordarea acestei teme a fost să confirm că există limite în abordarea creativă într-o lume sufocata de 'corectitudinea politică'. Acțiunea filmului se derulează într-un sătuc și în munții și pădurile din jurul lui, care sunt foarte importante pentru obiectivul filmului... Această imagine a unei păduri mari, dese, ca aceea care înconjură satul din film, este o metaforă a subconștientului. Căutarea locului de filmare a fost dificilă deoarece trebuia să găsesc un sat în care toate aceste comunități coexistau firesc. În plus, trebuia ca pădurea să înceapă din fundul curții fiecărei case, și asta a fost la fel de greu. Am reușit să găsim toate aceste caracteristici în satul Râmetea din Alba, dar a fost nevoie să construim și casa, și pădurea, de la zero”.

Despre tehnica de filmare, Mungiu a spus „Cred despre creierul nostru în sine că reprezintă un mister, și întotdeauna am vrut să reprezint asta în filmele mele, în mai multe moduri. Am încercat să îi fac pe spectatori să simtă și să aibă o conexiune cu mințile și cu sufletele personajelor fără să verbalizăm emoțiile prin peisaje, decoruri, lumini, încadrare și prin mișcarea camerei de filmat. Totuși, principala mea grijă ca regizor este veridicitatea: cât de credibil este momentul. Întotdeauna trebuie să urmăresc claritatea, ritmul, conciziunea și derularea narațiunii”.

Legat de următorul proiect de film, Mungiu a dezvăluit - „În anii 90, pe când bunica mea mai trăia, am petrecut timp cu ea scriind tot ceea ce îmi putea spune despre viața ei. În timpul pandemiei, mi-am reorganizat notițele sub forma unei cărți, și apoi am scris din asta un scenariu. Mă gândesc acum dacă să îl fac din el un serial. Cred că povestea ei este, din păcate, mai mult decât relevantă la ora actuală: în 1940, Uniunea Sovietică anexa Basarabia și Bucovina pentru simplul motiv că își permiteau să o facă. Este povestea conflictului dintre datorie și dorința de a trăi”...

Exploreaza subiecte similare:

R.M.N.

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells