Premii Cannes 2022. După The Square, Ruben Östlund primește cel de-al doilea Palme d'Or pentru Triangle of Sadness

de Gloria Sauciuc în 29 Mai 2022
Aproape jumătate dintre cele 21 de filme aflate în competiție s-au întors acasă cu un premiu sau cu altul, dar nu și filmul lui Cristian Mungiu, R.M.N. În secțiunea Un Certain Regard, Alexandru Belc a obținut premiul de regie pentru Mertronom

Ruben Östlund tocmai a câștigat, la Cannes, cel doilea Palme d'Or al său pentru Triangle of Sadness, o satiră acidă la adresa celor bogați și celebri, încheind prin aceasta Festivalul de Film de la Cannes, ediția 2022.

Continuarea lui Östlund pentru filmul său cu Palme d'Or din 2017 The Square este despre mai mulți oameni frivoli - modele sau milionari, alături de partenerii lor trofeu - pe care îi abandonează în mijlocul mării, forțându-i pe supraviețuitori să construiască o nouă societate pe o insulă pustie, o societate în care banii nu au nicio putere. În această lume, cu bune sau cu rele, frumusețea devine cel mai important atu.

Juriul a fost generos, oferind mai multe premii decât în trecut

Juriul a fost generos, oferind cu trei premii mai mult decât o făcea de obicei - plus două premii ex aequo/la egalitate și un trofeu special decernat cu ocazia celei de-a 75-a aniversări - până la un total de 10 premii, ceea ce înseamnă că aproape jumătate dintre cele 21 de filme aflate în competiție s-au întors acasă cu un premiu sau cu altul, comentează publicația Variety.

La egalitate pe locul doi, filmul lui Claire Denis Stars at Noon și filmul lui Lukas Dhont Close împart Marele Premiu. În drama lui Denis - ce a trezit păreri împărțite - Margaret Qualley joacă rolul unei ziariste americane a cărei misiune în Nicaragua a ajuns la final, ceea ce o obligă să își folosească toată istețimea pentru a găsi o cale de scăpare din țară, cu ajutorul unui străin seducător (Joe Alwyn). Mai puțin controversată (dar nu lipsită de critici), a fost drama belgiană Close despre maturizare, care i-a emoționat pe spectatori prin prezentarea unei rupturi tragice dintre doi prieteni în vârstă de 13 ani.

Continuând o perioadă fastă pentru cinematograful corean din întreaga lume, Park Chan-wook a câștigat premiul pentru cel mai bun regizor cu thriller-ul său à la Hitchcock Decision to Leave, în care un detectiv se îndrăgostește de văduva unui bărbat asasinat. Deși inițial se convinge că femeia e nevinovată, polițistul intră la bănuieli la câțiva ani mai târziu atunci când cel de-al doilea soț al ei moare în condiții suspecte.

La fiecare cinci ani, organizatorii Festivalului de la Cannes încurajează juriile să decerneze un premiu special aniversar. Cu ocazia celei de-a 75-a ediții, juriul a făcut un toast în cinstea de două ori câștigătorilor de Palme d'Or Jean-Pierre și Luc Dardenne pentru filmul lor Tori & Lokita, despre doi imigranți din Ghana care încearcă să își ducă zilele în Belgia.

Alte două filme premiate la egalitate au fost The Eight Mountains și EO. În regia comună a cuplului belgian de regizori Felix van Groeningen și Charlotte Vandermeersch, The Eight Mountains urmărește cu sensibilitate prietenia dintre doi băieți italieni, unul de la oraș, celălalt cioban din Alpi, de-a lungul a decenii întregi. Alături de Dhont și de frații Dardenne, filmul marchează o noapte mare pentru Belgia, odată cu succesul a cinci regizori din această țară.

Împărțind premiul juriului, filmul regizorului polonez Jerzy Skolimowski, EO, este un remake adaptat, uneori psihedelic, al filmului Au hasard Balthazar, urmărind călătoria unui măgăruș de-a lungul și de-a latul Europei, care are de-a face, uneori dificil și chiar crud cu oamenii și cu lumea circului. „Le mulțumesc celor șase măgari ai mei, tuturor celor șase”, relata Skolimowski.

Regizorul suedez Tarik Saleh a câștigat premiul pentru scenariu cu Boy From Heaven, în care își imaginează o conspirație a guvernului egiptean în cursul alegerii unui nou mare imam (șef religios musulman). Întrucât i s-a interzis să filmeze în Egipt, Saleh a fost nevoit să filmeze în Turcia, însă trimite vorbă mulțimilor că și-ar dori să se întoarcă. „Aș vrea să dedic premiul meu tinerilor regizori din Egipt, pentru a-și face vocile auzite și pentru a-și spune poveștile”, susține el.

Premiul pentru cea mai bună actriță a revenit lui Zar Amir-Ebrahimi, care joacă rolul unei femei-reporter din Iran care își pune viața în pericol pentru a prinde un criminal în serie în filmul Holy Spider. Thriller-ul inspirat dintr-o poveste reală dă în vileag crimele unui asasin care ataca prostituatele, fapt ce devine și mai înspăimântător atunci când devine clar că o mare parte a societății îl susține.

„A fost greu să ajung pe această scenă. A existat umilință și întuneric, dar și cinema”, susține Amir-Ebrahimi, care l-a lăudat pe regizorul Ali Abbasi pentru gestul de a se lupta cu interdicțiile din cinematograful iranian. „Practic, mi-a salvat viața, și va salva vieți din nou”.

Rolul pentru cel mai bun actor a mers la actorul coreean (care a jucat în Parasite) Song Kang-ho pentru rolul său din Broker. Song joacă rolul unui bărbat care vinde bebeluși abandonați pe piața neagră a adopțiilor, în lungmetrajul regizorului japonez Hirokazu Koreeda. Spre deosebire de Holy Spider, filmul cere publicului să ierte pe răufăcători, însă considerând despre ce fapte e vorba, e nevoie de un actor carismatic precum Song pentru a reuși asta, comentează publicația Variety.

Reprezentând juriul premiului Camera d Or, actrița spaniolă Rossy de Palma a oferit premiul Pentru cel mai bun prim film pentru War Pony, semnat de Gina Gammell și Riley Keough. War Pony spune povestea a doi tineri din tribul Oglala Lakota, fiind scris și realizat în colaborare strânsă cu comunitatea de indieni americani pe care o descrie. Juriul Camera d'Or a fost impresionat și de un alt debut, oferind o mențiune specială regizorului japonez Hayakawa Chie, pentru Plan 75, care imaginează o societate în viitor în care vârstnici pot alege să fie eutanasiați.

Președintele juriului Vincent Lindon, care a primit premiul pentru cel mai bun actor la Cannes în 2015, a asigurat publicul că câștigătorul Palme d Or a fost ales cu o largă majoritate, glumind despre organizatorii Festivalului că ar trebui să schimbe regulile: În loc să schimbe juriul în fiecare an, a glumit acesta, Festivalul ar trebui să-i invite înapoi în fiecare an. „Avem nevoie de încă patru ani”, a susținut acesta.

Lindon a oferit premiile împreună cu colegii din juriu, regizorul iranian Asghar Farhadi, actrița și regizoarea britanică Rebecca Hall, regizorul francez Ladj Ly, regizorul american Jeff Nichols, actrița și producătoarea indiană Deepika Padukone, actrița suedeză Noomi Rapace, regizorul norvegian Joachim Trier și actrița și regizoarea italiană Jasmine Trinca.

Exploreaza subiecte similare:

Ruben Östlund, Triangle of Sadness, The Square, Claire Denis, Lukas Dhont, Margaret Qualley, Joe Alwyn, Park Chan-wook, Heojil kyolshim, Luc Dardenne, Tori and Lokita, Felix Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch, Jerzy Skolimowski, Au hasard Balthazar, Tarik Saleh, Holy Spider, Parasite, Broker, Hirokazu Koreeda, Rossy de Palma, Gina Gammell, Riley Keough, Vincent Lindon, Rebecca Hall, Ladj Ly, Deepika Padukone, Noomi Rapace, Joachim Trier, Jasmine Trinca

Alte știri din cinema

Unde se va opri Inside Out 2? Noi recorduri pentru animaţia Pixar

Continuarea a încasat 1,44 miliarde de dolari, dar totalul s-ar putea să fie considerabil mai mare

Primul serial Alien termină filmările: acţiunea are loc pe Terra!

Alien: Earth îi are în rolurile principale pe Sydney Chandler şi Timothy Olyphant

Animaţie cu spermatozoizi, pregătită să... ejaculeze pe ecrane

Animaţia Spermageddon promite să fie la fel de ireverenţioasă ca Sausage Party

Timothée Chalamet învaţă să joace ping pong pentru Marty Supreme

Actorul din Wonka şi Dune interpretează un campion la tenis de masă

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells