Hollywood-ul în criză: marea bătălie a serialelor

de Ştefan Dobroiu în 20 Feb 2019
Studiourile şi platformele online se bat pe scenarişti şi showrunneri

O dată cu apariţia (şi succesul) Netflix, numărul de platforme online a crescut constant. Rezultatul? Tot mai multe entităţi creatoare de conţinut, cele mai multe dintre ele concentrate pe seriale. Conform Deadline, anul acesta nu mai puţin de 500 de seriale se află în dezvoltare doar pe piaţa americană, ceea ce i-a aruncat pe marii jucători din universul TV american într-o cursă nebună pentru a semna contracte cu creatorii care au deja succese la activ. Iată mai jos de ce acesta este semnul unei crize şi care ar putea fi consecinţele ei.

Atunci când atenţia publicului este atât de fragmentată, nevoia de a juca la sigur a devenit mai mare decât niciodată. Studiourile producătoare au impresia că, dacă realizează seriale alături de nume mari precum J.J. Abrams, Michael Schur (The Good Place, Brooklyn Nine-Nine), Christopher Miller (Spiderman: Into the Spider-Verse), Mindy Kaling (The Mindy Project) sau Sam Esmail (Mr. Robot, Homecoming), succesul este garantat. Publicul şi criticii ştiu că nu este cazul, dar asta nu înseamnă deloc că producătorii nu pot să spere şi că sunt gata să plătească sume gigantice, doar-doar speranţa se va transforma în realitate.

Pe lista celor mai dorite nume de la Hollywood, nume care ar putea semna contracte între 100 şi 500 de milioane de dolari pentru un contract exclusiv cu un mare producător, se mai află Amy Poehler (Russian Doll, Broad City), Drew Goddard (Daredevil), Jon Chu (Crazy Rich Asians), Jonathan Nolan (Westworld), Steve Levitan (Modern Family), John Wells (Shameless, Animal Kingdom) şi Dan Fogelman (This Is Us), dar lista nu opreşte aici.

Pentru public, veştile nu sunt chiar atât de bune: talentul şi originalitatea sunt resurse limitate (şi în scădere, dacă ne întrebi pe noi) la Hollywood, iar producţia mai multor seriale de televiziune nu înseamnă niciodată că media valorii va creşte, ba dimpotrivă. Pentru amatorii de seriale, un număr mai mare de posibilităţi de calitate mai slabă se va traduce printr-o cantitate mai mare de "zgomot": va fi tot mai dificilă alegerea unui serial alături de care să petrecem o oră seara (sau o noapte, pentru cei cărora nu le e teamă de o sesiune de binging), pentru a ne relaxa după o zi grea de lucru.

Competiţia acerbă de pe piaţă face ca creatorii de categorie A precum Abrams, Ryan Murphy, Shonda Rhimes şi Greg Berlanti (acesta din urmă fiind răspunzător pentru serialele cu supereroi DC Comics precum The Flash, Arrow şi Supergirl), care au dovedit în repetate rânduri că se pot ocupa simultan de mai multe seriale de succes, au semnat contracte pe sume astronomice. Dacă ei primesc sume de până la 500 de milioane de dolari pentru un contract de exclusivitate cu un producător important, oferta coboară abrupt pentru creatorii de categorie B, care primesc între trei şi cinci milioane de dolari pe an pentru un contract similar.

"Este un balon de săpun economic", a spus un analist de la Hollywood citat de Deadline. Nimeni nu ştie cât va mai dura isteria, dar cu siguranţă aceasta nu va dispărea curând, mai ales că giganţi din industria IT sunt tot mai activi pe piaţa serialelor. Cel mai bun exemplu pare a fi Apple, care va începe să lanseze seriale în a doua jumătate a lui 2019, după ce anul trecut semna contracte cu unii dintre cei mai apreciaţi creatori şi actori.

Atunci când un nou producător ce dispune de bugete colosale vrea să-şi facă loc în cursa pentru atenţia publicului şi pentru premii cu siguranţă creatorii ce i-ar putea garanta succesul vor primi onorarii pe măsură. Analiştii consideră că situaţia din 2019 se aseamănă cu cea de la sfârşitul anilor '90, o altă perioadă de expansiune a pieţei TV americane. Să sperăm doar că acest boom hollywoodian nu va avea ca efect doar conturile ticsite ale scenariştilor şi showrunner-ilor, ci şi satisfacţia noastră, a publicului.

Sursa foto: Wikipedia

Exploreaza subiecte similare:

The Good Place, Brooklyn Nine-Nine, Spider-Man: Into the Spider-Verse, J.J. Abrams, Michael Schur, Christopher Miller, Mindy Kaling, The Mindy Project, Sam Esmail, Mr. Robot, Russian Doll, Daredevil, Crazy Rich Asians, Westworld, Modern Family, Shameless, This Is Us, Amy Poehler, Dan Fogelman, Drew Goddard, Jonathan Nolan, Steve Levitan, Ryan Murphy, Shonda Rhimes, Greg Berlanti

Alte știri din cinema

Horror-ul Us/Noi: provocarea primăverii la cinema

După Get Out, Jordan Peele oferă un nou prilej de evaluare a aşteptărilor

Iată titlul oficial şi data de lansare ale lui Terminator 6

James Cameron va contribui şi el, ca producător şi consultant, la prezentarea unor noi personaje următoarei generaţii de fani Terminator

Următorul film al lui Nolan a fost descris ca „un blockbuster de acţiune inovator şi de proporţii”

În distribuţie au fost numiţi John David Washington (BlacKkKlansman) şi Robert Pattinson

Kit Harington a avut nevoie de terapie după moartea personajului său din Game of Thrones

Atenţia sporită primită din partea presei şi a publicului după finalul abrupt al sezonului 5 l-a afectat pe interpretul lui Jon Snow

Părerea ta

Spune-ţi părerea
boghiu_andrei pe 20 februarie 2019 15:58
Prea multe seriale..Mult prea multe. Nu mai stii la ce sa te uiti. Te apuci de unul si apare altul, si te apuci de ala si uiti ce celalalt..etc. 500 de seriale sunt in dezvoltare in 2019..:))Eu daca vad 2.3 seriale/sezoane pe an sunt multumit si astia scot un serial pe zi..
ddman pe 20 februarie 2019 21:27
Problema este Andrei, ca ti-e frica sa mai urmaresti un serial ca are mari sanse sa fie anulat. Acum este la moda anularea serialelor, dar dau un exemplu mai vechi: au anulat Stargate Atlantis, un serial inca interesant,deoarece s-a dorit o schimbare - Stargate Universe, care insa a dat rateu mare, fiind anulat dupa doar 2 sezoane.
viorellll pe 20 februarie 2019 17:18
Din 500.. doar cateva sunt cu adevarat bune...
into_the_labyrinth pe 20 februarie 2019 20:46
Întru totul de acord. Este un ”boom” hollywoodian asemănător celui economic, şi probabil că la un moment dat va face implozie. Dacă nu se poate spune cu certitudine cât va mai dura, în privinţa calităţii, aşa cum reiese şi din articol, lucrurile sunt destul de clare. Aşa cum nu poţi să faci o telenovelă cu sute de episoade care să fie şi de calitate, nu poţi nici să ai inflaţie de seriale bune. Situaţia este cel puţin absurdă.

PS: Enumăr, ca o curiozitate, titluri de seriale care mi-au plăcut, de-a lungul timpului, fără a avea pretenţia că mă aflu ”în domeniu”: The Outer Limits, Miracles (2003), Twin Peaks, Carnivale, Bleak House, Mafiosa, Taggart, Knightfall, The Handmaid's Tale, Counterpart, Weinberg (2015), Hannibal, Westworld. După cum se vede, unele sunt mai cunoscute, altele - foarte puţin.

Cretzulynne pe 27 februarie 2019 18:17
No problem! Văd un episod pe zi. Doar cele care mă captivează de la primul episod le bifez pentru a le urmări. Sunt sigură că nu voi depăși 10 seriale măcar. Tare-s curioasă dacă vor reuși H să facă un serial precum Riverdale, Black Mirror etc, ca Netflix, adică seriale care să placă mult și tare!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells