Cosmin Seleşi - Forţa irezistibilă a subtilităţii

de Mihnea Columbeanu în 1 Iul 2011
Cosmin Seleşi - Forţa irezistibilă a subtilităţii

Discret şi metodic, tânărul actor ardelean (născut la Zalău, în 30 iunie, 1977) a avut marea şansă de a debuta pe ecran la douăzeci şi unu de ani, cu rolul Zache, din "Terminus paradis" (1998), sub îndrumarea impetuosului Lucian Pintilie - un regizor pe care mulţi dintre cei care au lucrat cu el îl numesc, cu destulă îndreptăţire, "un Dumnezeu al muncii cu actorul". În continuare, cariera sa a evoluat într-un ritm atent măsurat, propriu unei substanţiale consolidări artistice, trecând prin scurtmetrajele "Nici o întâmplare" (Cristian Mungiu, 2000), "Bucureşti-Wien, 8-15" (Cătălin Mitulescu, 2000), "Carambol" (Liviu Sndulescu, 2008) şi "Fata de aur" (Alexandru Mavrodineanu) din omnibusul "Un bărbat urmăreşte o femeie" (2008), precum şi serialele de televiziune "La bloc" (Radu Dragomir şi Răzvan Săvescu, 2002), "În familie" (Adrian Sitaru, Cosmina Popescu, Olga Avramov şi Radu Jude, 2002), "Om sărac, om bogat" (Virgil Nicolaescu, Peter Kerek, Anca Colţeanu, Alex Mihail şi Adrian Batista, 2006), sau coproducţia «Entre chiens et loups» (Alexandre Arcady, 2002) - până când a sosit momentul ca, prin confirmarea calităţilor sale de actor, să se impună în sfârşit cu primul său protagonist de lungmetraj, într-un rol realmente semnificativ - Emil, din "Schimb valutar" (Nicolae Mărgineanu, 2008).

 Nu e de mirare că acest rol principal i-a adus consacrarea. Personajul său este genul de om simplu perfect reprezentativ pentru vremurile tulburi pe care le trăim, cu mizeriile şi ispitele, reuşitele şi prăbuşirile, încercările şi sinuozităţile lor. În mod deloc întâmplător, inclusiv datorită talentului scenaristic al lui Tudor Voican, personajul se relevă pentru prima oară cu adevărat în aşa-numitul plot-point-1 - momentul de criză care declanşează acţiunea. Păcălit de un şmenar ce-l lasă cât ai clipi fără avutul agonisit într-o viaţă de om, Cosmin Seleşi îşi construieşte cu o asemenea sinceritatea complexul de stări (derută, vulnerabilitate, disperare, neputinţă de a crede), într-o secvenţă ce culminează cu un tulburător prim-plan în stradă, privind aiurit în jur, încât putem spune că el însuşi, în acea clipă, propulsează filmul înainte - şi pe sine însuşi, de-a lungul unei traiectorii şerpuitoare, prin tot felul de căutări, şovăieli şi decizii care-l transformă, din victimă vrednică de compasiune, într-un infractor şi mai perfid decât cel ce l-a nenorocit; ba mai mult: într-un criminal. Se reţin în special momentele de respiro şi lirism cu susţinătoarea sa, studenta-prostituată venită din Basarabia (Aliona Munteanu), izbucnirea ucigaşă a confruntării secunde cu şmenarul (Andi Vasluianu), şi masca migălos calculată şi lipsită de scrupule din secvenţa escrocării celor doi bătrâni (Theodor Danetti şi Tatiana Iekel) - dincolo de care Cosmin îşi conduce cu mână sigură anti-eroul spre dramaticul deznodământ de pe aeroport, cu acel sfâşietor moment când, cuprins de panică, îşi respinge propriul fiu. După experienţa acumulată în filmele anterioare, e cât se poate de semnificativ să-i observăm bogăţia de mijloace cu care compune tot acest arc dramatic, fără a se abate nici un moment de la formula stilistică a discreţiei.

Mult mai redus ca întindere şi mai simplu în sens actoricesc, dar nu mai puţin consistent, este rolul lui Costi, din "Poliţist, adjectiv" (Corneliu Porumboiu, 2009) - poliţistul-funcţionar tipicar şi tracasat, care-i dă mereu replica lui Dragoş Bucur cu acel aer aparent culant şi amiabil din care se rupe când ţi-e lumea mai grabă pentru a răspunde la fiecare insistenţă a colegului său cu zvâcniri orgolioase care ar duce pe oricine la exasperare - o compoziţie economică, în tuşe fine intercalate cu accente extrem de tăioase, confirmând capacitatea lui Cosmin de a lăsa o impresie de neşters chiar şi după cel mai anodin rol secundar.

Farte multe lucruri n-ar fi de spus despre plutonierul Doru, din "Portretul luptătorului la tinereţe" (Constantin Popescu, 2010), dar fără să i se poată imputa cuiva acest lucru - cum bine ştim, e un film de personaj colectiv, nu al creaţiilor individuale, oferindu-i din nou lui Cosmin Seleşi ocazia unei integrări pline de bun-simţ într-o echipă de actori pornită să reconstituie cu maximă sobrietate unul dintre cele mai tragic-eroice capitole ale istoriei noastre relativ recente - lupta partizanilor anticomunişti din munţi, în confruntare cu toţi acei oameni simpli şi, în fond, nu lipsiţi de inocenţă, pe care totalitarismul i-a plasat în ipostaza de torţionari şi călăi.

În sfârşit, acest capitol introductiv, desfăşurat sub auspicii atât de bune, al carierei lui Cosmin Seleşi se încheie, prin forţa împrejurărilor... temporale (şi temporare), cu rolul lui Stoian, zbuciumat-prostuţul contabil din "Ursul" lui Dan Chişu (2011) - personaj care-i oferă actorului şansa de a-şi demonstra din nou talentele comice - din nou, cu aceeaşi atentă ponderare a mijloacelor de expresie, oscilând mereu în "partea cea bună" a delicatei linii de demarcaţie dintre talentul scăpărător şi cabotinărie. Avem toate motivele de a spera, cu deplină încredere, că acest portret profesional încă sumar la nivel cantitativ, dar atât de convingător în planul valoric, să reprezinte cea mai solidă bază a unei cariere artistice care ne va bucura încă mulţi ani de-acum încolo.

Imagini

Părerea ta

Spune-ţi părerea
zeno.marin pe 1 iulie 2011 12:02
Multumiri Mihnea pentru un portret complet al unui actor inca...tanar. Desigur nu-mi permit sa-l consider "incomplet", intrucat n-am vazut decat un film in care a aparut, astfel ca nu am suficiente date pentru o opinie corecta. L-am vazut oarecum in treacat in "Portretul luptatorului la tinerete", unul dintre marturisesc putinele filme romanesti recent vazute. Trebuie sa spun ca nu m-a convins, ca de altfel nici filmul de la care am avut foarte foarte foarte mari asteptar, ramanand in final cu sentimente contradictorii. De fapt ce mai, ca nespecialist si simplu spectator am fost chiar deceptionat. Te refereai si tu la un portret colectiv, fara accent major pe vreun personaj puternic. Poate ca asta chiar mi-a displacut si nu mi-am dat seama...
Totusi mi-e un pic neclar pasajul articolului, citez - "oscilând mereu în "partea cea bună" a delicatei linii de demarcaţie dintre talentul scăpărător şi cabotinărie."
Jocul unui actor nu decurge oricum, ci de cele mai multe ori controlat sau coordononat de catre regie, asa ca daca joaca rau, nu e neaparat vina sa. Daca trece insa in zona cabotinajului, e chiar foarte grav, nu? Fie imi scapa ideea de "parte buna" in sensul indicat de tine, fie ar fi trebuit sa vad "Ursul".
Poate il voi vedea in schimb...in "Schimb valutar" daca acela este rolul sau reprezentativ de pana acum (pentru ca fiecare actor cred are un film al sau "maxim"). Sau mai astept :-).

xerses pe 1 iulie 2011 17:43
Felicitari pentru articolul atat de complet.
alex_il_fenomeno pe 1 iulie 2011 18:09
sper sa se tine de treaba si sa ajunga pe culmile succesului !
Dragomara pe 1 iulie 2011 18:11
Spre ruşinea numai "În familie" îmi aminteşte de el. La Poliţist şi... restul n-am putut rezista mai mult de 20 de minute, peste "Portretul luptătorului la tinereţe" am dat întâmplător, relativ recent, pe HBO, fără să-mi fi dorit să văd mai mult, din păcate. Oricum, îmi place oarecum şi jocul lui, nu numai ochişorii aceia albaştri, sper acum să trăiesc să văd şi filmul care să-l facă... memorabil. :P
Tyybi1 pe 24 august 2012 15:13
Cosmin Selesi este un om foarte amuzant.In emisiuni e foarte haios :))
romeo_bucur_andronache pe 23 ianuarie 2016 17:49
Pe mine nu ma priveste deloc,niciodata,viata ”civila” a lui Cosmin Selesi,sau a oricarui alt Actor roman, chiar daca aceasta atirna (depinde) in masura coplesitoare (covirsitoare) de cariera de...ACTOR (a fi Celebru,sau a nu fi deloc) a oricarui om care a imbratisat MESERIA aceasta,cumplit de grea si pretentioasa.Pe mine ma priveste numai masura pregatirii lui (a lui Cosmin Selesi ,dar si a altora asemenea lui) in MESTESUGUL de ACTOR,si aceasta este data totdeauna de FELUL CUM JOACA (cum ARATA )in Filme Si pe Cosmin Selesi (ca si pe toti oamenii,Actori sau NEactori,ca meserie) il priveste sa vada PARERILE oamenilor de rind (cum sint eu),care vorbesc pe sleau,pentru ca de..SUCCESUL la public atirna totdeauna SUCCESUL lui (si al lor) ca Actor, precum si banii care-i intra in punga( na place,ori nu ne place, viata intregii lumi de pe pamint depinde intii de banii cistigati in felurite feluri). COSMIN SELESI ,ca si Aliona Munteanu (partenera lui din filmul deja aproape ...celebru,numit :”Schimb valutar”,si nu este deloc o lauda facuta fara temeinicie), au de pe acum,in ranitele lor,bastoane de...Actori MESERIASI (adica de Generali ),dar ramine sa dovedeasca,pe mai departe,daca aceste bastoane ii prefac (transforma) in ...Actori CELEBRI (adica in MARESALI,ca Amza Pellea,ca Ion Besoiu.ca Mircea Diaconu,ca Florin Piersic,ca Ilarion Ciobanu ,ca Draga Olteanu, ca Tamara Buciuceanu,ca Aimee Iacobescu, ca Stela Popescu,ca Colea Rautu,ca Gheorghe Dinica,ca Stefan Sileanu,ca Ion Dichiseanu,ca Ernest Maftei,ca George Constantin, ca Dem Radulescu,ca Jean Constantin,ca Puiu Calinescu,ca Sergiu Nicolaescu,ca Stefan Mihailescu-Braila,ca Stefan Ciubotarasu,ca Sebastian Papaiani,ca Mircea Albulescu,ca Toma Caragiu,ca Marga Barbu,ca Mitica Popescu,ca Gheorghe Cozorici,ca Victor Rebengiuc, ca Vasile Boghita,ca Mihai ,Mereuta. ca Horatiu Malaele,ca Rodica Tapalaga,ca Iurie Darie,ca Stefan Banica,ca Ileana Stana Ionescu,ca Tora Vasilescu,ca Constantin Diplan,ca Geoge Motoi , ca George Calboreanu,etc) sau in ...ratati (esuati prea devreme),adica nimicuri. Vedeti ce nume de Actori CELEBRI aveti de prins din urma ? Munciti temeinic,cu inversunare si ambitie,fiindca numai astfel puteti INTRA in aceasta galerie de Actori CELEBRI (de NEuitat,niciodata). Atirna numai de voi doi (si de altii ca voi). Eu ma rog la Domnul Isus Hristos ,ca sa va ajute sa ajungeti...CINEVA in viata. S-auzim numai de bine.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells