Articole The Lord of the Rings: The Return of the King

(2003)

Stăpânul inelelor: Întoarcerea regelui

O poveste fara sfarsit care inca impresioneaza

Desi scrisa acum o jumatate de secol, Stapanul Inelelor ramane relevant in timp ce istoria se cerne. Multi cititori, in special in vremurile de intuneric ale lumii, considera ca Tolkien a comentat razboaiele si comportamentul militar in mega - cartea sa.

”Nu pot fi singurul din generatia mea care s-a nascut in 1939 si care considera ca a fost un fel de parabola a lumii reale politice si militare pe care Tolkien a trait-o”, spune McKellen. „Tolkien a fost inrolat in timpul Primului Razboi Mondial si a scris Stapanul Inelelor in timpul Celui de-al Doilea a Razboi Mondial, in timp ce fiul sau lupta in nordul Frantei. Nu cred ca mai exista nici un Sauron in prezent, dar in 1939 era unul. Era in Centrul Europei. Un paianjen care voia sa controleze continentul, iar lumea s-a organizat intr-o coalitie puternica pentru a-l invinge”.

Christopher Lee, care il interpreteaza pe Saruman, adauga ca oamenii de geniu, intelect si putere care o pornesc pe o cale intunecata- ca Saruman- vor avea intotdeauna nevoie de opusul lor cu care sa se lupte. „Tolkien il paseaza pe Gandalf in opozitie cu Saruman- doua parti ale aceleiasi monede”, spune actorul. „Exista conflictul universal dintre bine si rau, si puterile din spatele acestor doua elemente. Acest lucru va fi relevant pentru fiecare spectator, de oriunde, deoarece cu totii stim, sau am auzit de asemenea oameni si conflicte in lumea noastra.”
”Cred ca Stapanul Inelelor va trai mereu deoarece este real”, adauga producatorul executiv Mark Ordesky. „Si deoarece problemele cu care se confrunta vor fi tot timpul pertinente. Nu conteaza ce generatie si la ce varsta trecem prin aceasta experienta. Povestea va avea mereu ceva relevant de transmis publicului.”

De-a lungul secolelor, mitologia a trasat clar arhetipuri umane care apar revin in mitologia greaca, romana si scandinava, de la ideologii rasaritene si iudeo-crestine pana la operele lui William Shakespeare. Adevarul uman continut in aceste experiente le face universale, nu timpul sau locul.

”Mitul- exact ca si religia- este mort daca nu il tonifici si nu il reaplici”, spune Viggo Mortensen. „Cred ca ce a facut Tolkien cu cateva dintre elementele din epopei si din legendele celtice pe care le cunosc si le iubesc a fost sa realizeze ceva nou, sa reinventeze o multime din aceste povestiri si personaje arhetipale pentru generatia sa. Acum, Peter Jackson face acest lucru pentru noi.”

Alaturi de tabloul imens, de mare intindere al razboiului se afla o poveste umana intensa. „Era vorba despre curajul interior si prieteniile apropiate si despre posibilitatea de intelepciune undeva in lume, prin infrangerea fortelor stupiditatii si raului”, reflecteaza McKellen. „Cred ca povestea continua sa fie relevanta nu neaparat datorita temei, ci doar datorita geniului cu care este povestita, iar filmul lui Peter Jackson este de asemenea opera unui scenarist genial. De aceea aceste filme au atata succes cat au avut si continua sa aiba cartile.”

Fiecare calatorie individuala pe care personajele din Intoarcerea Regelui o fac, pierderile pe care le sufera, sacrificiile pe care le fac, continua sa aiba influenta in lumea de astazi. „Nu este un raspuns usor sau general valabil pentru greutatile de astazi sau de maine”, spune Mortensen. „O sabie este o sabie, nimic mai mult. Speranta, compasiunea si intelepciunea nascute din compasiune sunt, pentru Pamantul de Mijloc ca si pentru lumea noastra, cele mai puternice arme pe care le avem la indemana.”

Obtinerea unei sperante pentru Frodo: Povestea Stapanului Inelelor: Intoarcerea Regelui Puterea sperantei si a unitatii
jinglebells