Sălile de cinema: ai cu cine, poate ai unde, dar ai şi cu ce?

de Ştefan Dobroiu în 26 Ian 2021
Bancul cu sexul studenţesc, aplicat la cinematografie

Joia trecută a venit anunţul că rata de incidenţă a cazurilor de covid-19 în Bucureşti a scăzut sub trei la mia de locuitori, prin urmare anumite afaceri s-ar putea redeschide. Desigur, ne bucurăm de o cafea bună într-o cafenea sau de o ciorbă de burtă într-un restaurant, dar pe noi şi pe cititorii noştri ne interesează altceva: da, cinematografele se pot deschide. Dar de ce să se deschidă? Iată mai jos motivele pentru care consumul de cinema nu va reveni la normal foarte curând... Este incredibil modul cum presa dezinformează în această situaţie, anunţând triumfător că "se deschid cinematografele". Problema este că acest enunţ lipsit de echivoc face o confuzie bizară între o posibilitate şi o certitudine. Da, cinematografele se pot deschide. Dar nu, cele mai multe nu se deschid.

Faptul că autorităţile dau undă verde deschiderii cinematografelor nu înseamnă că este rentabil pentru acestea să se deschidă. În spatele bunei funcţionări a unui cinematograf se află mult mai multe persoane şi mult mai multe acţiuni decât poate percepe publicul care, după ce îşi achiziţionează un bilet online, poate intra în sală fără să dea ochii cu vreun angajat al cinematografului. Revenirea la un program de lucru a acestor angajaţi şi redeschiderea propriu-zisă a unui cinematograf necesită o planificare şi calcule complet străine atât publicului, cât şi autorităţilor.

Consumul de cinema este un ecosistem cu trei factori: publicul, sălile de cinema (li se mai zice "exploatanţi") şi distribuitorii de film. Orice dezechilibru între aceşti trei factori afectează profund industria. Până nu demult, lipsa publicului sau inapetenţa lui pentru cinema era singura mare problemă a ecosistemului, dar degeaba ai public şi săli dacă nu ai filme. Sau degeaba ai public şi filme dacă nu ai săli. Iată o versiune mult mai puţin amuzantă a "bancului cu sex studenţesc"...

Da, poate că publicul vrea să se întoarcă la cinema, deşi un sondaj Cinemagia ne arăta anul trecut că numai aproximativ unul din doi spectatori sunt dispuşi să vină la film în condiţiile de acum. Da, poate că sălile au voie de la autorităţi să se deschidă. Dar ce faci dacă distribuitorii vor să ţină filmele în sertar? Cel puţin în cazul distribuitorilor de filme de Hollywood decizia nici măcar nu le aparţine distribuitorilor români, ci vine de departe, de la cei care au plătit zeci şi sute de milioane de dolari pentru filme precum Wonder Woman 1984, animaţia Soul sau Godzilla vs. Kong. Ce altceva să facă distribuitorii de aici dacă nu să asculte de studiourile producătoare care iau decizii globale?

Da, unele cinematografe se vor redeschide, dar o vor face sălile mici, cu echipe reduse şi cu ofertă de nişă. Iar aceste cinematografe, o dată redeschise, vor oferi spectatorilor filme deja distribuite, într-o soluţie de avarie. Este, adevărat, un zvâcnet de viaţă, dar marea piaţă a consumului de cinema rămâne în nemişcare...

Reţelele de cinematografe şi distribuitorii nu au cum să nu ia în calcul faptul că incidenţa cazurilor poate creşte de la o zi la alta (ceea ce s-a întâmplat, de altfel, şi toamna trecută), mai ales în contextul răspândirii formei mai contagioase a virusului şi a posibilităţii redeschiderii şcolilor. Dacă şi pentru o cafenea e dificil logistic să se deschidă azi pentru a se închide mâine, pentru un cinematograf o astfel de acţiune vine cu mult mai multe costuri şi complicaţii.

La începutul pandemiei nu ne-am fi aşteptat ca această criză a sălilor de cinema să persiste atât de mult timp, dar sunt mari şanse ca ea să nu se termine prea curând, mai ales dată fiind reticenţa surprinzător de mare a românilor şi a oamenilor din întreaga lume în faţa vaccinului anticovid. Rămânem aici pentru a consemna evoluţia situaţiei. Până atunci, te ţinem la curent cu posibilităţi de pe platformele de streaming...

Foto: Depositphotos

Exploreaza subiecte similare:

Wonder Woman 1984, Soul, Godzilla vs. Kong 

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
into_the_labyrinth pe 26 ianuarie 2021 21:23
E bun bancul, dar, ca să ne păstrăm în sfera amuzamentului (deşi subiectul e serios), semnalez următorul fapt: la unele seriale şi filme difuzate online, am avut cu cine, am avut unde, am avut cu ce, dar... nu am avut de ce! (Ceea ce, să recunoaştem, chiar constituie o premieră, lol....)
StefanDo pe 27 ianuarie 2021 15:21
o arzi filozofic, adica :)
into_the_labyrinth pe 28 ianuarie 2021 00:26
Exact :D
Phantom_sub pe 29 ianuarie 2021 01:15
Unde mai pui că anul acesta o să primim Disney plus și HBO Max în România... Și e posibil să prindem și câteva blockbustere pe Hbo Max...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells