S-a stins din viață regizoarea Malvina Urşianu

de Cinemagia în 6 Aug 2015
Filmele sale s-au distins printr-o stranie dualitate: păreau să urmeze cu entuziasm linia ideologică a partidului-stat, ascunzând de fapt subtile accente critice

În octombrie 2012, Serata, de Malvina Urşianu, era proiectat în capitală, în cadrul evenimentului „Les Films de Cannes à Bucarest” (19 - 25 octombrie). Trei ani mai târziu, la 5 august 2015, regizoarea se stingea din viață, la vârsta de 88 de ani, conform ziarului Adevărul. Născută în 1927, Malvina Urşianu rămâne cea mai importantă regizoare româncă.

Şi-a făcut debutul în 1967, cu Gioconda fără surâs, şi a regizat peste 10 filme. În anul 2000, a fost decorată de preşedintele Emil Constantinescu cu Ordinul naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler „pentru realizări artistice remarcabile şi pentru promovarea culturii”. Înmormântarea va avea loc sâmbătă, 8 august, la cimitirul Bellu, notează publicația mai sus menționată.

Născută la data 19 iunie 1927, într-o familie boierească din Guşoieni, Vâlcea, Malvina Urşianu a fost marcată încă de timpuriu de persecuţiile regimului comunist asupra părinţilor - calvar căruia i-a pus capăt căsătoria cu dramaturgul Paul Anghel. Ulterior, filmele sale s-au distins printr-o stranie dualitate: păreau să urmeze cu entuziasm linia ideologică a partidului-stat, ascunzând de fapt subtile accente critice.

Au ieşit în evidenţă: „Serata” (1971, proiectat în afara competiţiei la Cannes, în 1972), una dintre stereotipele poveşti despre noaptea de 23-24 august 1974, care dincolo de propaganda comunistă oferea o imagine sobră a societăţii aristocratice din epocă; „Trecătoarele iubiri” (1974), sub aparenţele condamnării transfugilor, medita asupra întoarcerii la izvoare şi la sensurile primordiale, „Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu” (1980), ecranizare a nuvelei lui Negruzzi, specula cu privire la esenţele dictaturii, „Liniştea din adâncuri” (1982), povestea în ton bizar şi de un mister cam ezitant despre anii ilegalităţii şi, apoi, ai instaurării regimului comunist, iar „Pe malul stîng al Dunării albastre” (1983) şi „Figuranţii" (1987), continuau tematica din filmul sus-menţionat.

O lumină la etajul zece" (1984) descria reintegrarea socială a unei foste deţinute politice, victimă a perioadei proletcultiste, sub pretextul unei apologii a „Epocii de aur”.

 

Copyright foto: MediafaxFoto. Legendă foto: decernarea Premiilor Uniunii Cineaștilor pe anul 2003. În imagine, Malvina Urșianu și Mihnea Gheorghiu

Exploreaza subiecte similare:

Malvina Urşianu, Serata, Gioconda fara suras, Pe malul stâng al Dunării albastre, Figurantii, O lumina la etajul zece, Trecătoarele iubiri

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 7 august 2015 13:57
R.I.P.
lili22 pe 10 august 2015 06:23
Au disparut si alti actori, regizori de valoare si TVR a suferit de amnezie.Cum dispare un dinozaur comunist, sunt loviti de durere si programeaza doua filme proaste duminica.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells