În octombrie 2012, Serata, de Malvina Urşianu, era proiectat în capitală, în cadrul evenimentului „Les Films de Cannes à Bucarest” (19 - 25 octombrie). Trei ani mai târziu, la 5 august 2015, regizoarea se stingea din viață, la vârsta de 88 de ani, conform ziarului Adevărul. Născută în 1927, Malvina Urşianu rămâne cea mai importantă regizoare româncă.
Şi-a făcut debutul în 1967, cu Gioconda fără surâs, şi a regizat peste 10 filme. În anul 2000, a fost decorată de preşedintele Emil Constantinescu cu Ordinul naţional „Pentru Merit” în grad de Cavaler „pentru realizări artistice remarcabile şi pentru promovarea culturii”. Înmormântarea va avea loc sâmbătă, 8 august, la cimitirul Bellu, notează publicația mai sus menționată.
Născută la data 19 iunie 1927, într-o familie boierească din Guşoieni, Vâlcea, Malvina Urşianu a fost marcată încă de timpuriu de persecuţiile regimului comunist asupra părinţilor - calvar căruia i-a pus capăt căsătoria cu dramaturgul Paul Anghel. Ulterior, filmele sale s-au distins printr-o stranie dualitate: păreau să urmeze cu entuziasm linia ideologică a partidului-stat, ascunzând de fapt subtile accente critice.
Au ieşit în evidenţă: „Serata” (1971, proiectat în afara competiţiei la Cannes, în 1972), una dintre stereotipele poveşti despre noaptea de 23-24 august 1974, care dincolo de propaganda comunistă oferea o imagine sobră a societăţii aristocratice din epocă; „Trecătoarele iubiri” (1974), sub aparenţele condamnării transfugilor, medita asupra întoarcerii la izvoare şi la sensurile primordiale, „Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu” (1980), ecranizare a nuvelei lui Negruzzi, specula cu privire la esenţele dictaturii, „Liniştea din adâncuri” (1982), povestea în ton bizar şi de un mister cam ezitant despre anii ilegalităţii şi, apoi, ai instaurării regimului comunist, iar „Pe malul stîng al Dunării albastre” (1983) şi „Figuranţii" (1987), continuau tematica din filmul sus-menţionat.
„O lumină la etajul zece" (1984) descria reintegrarea socială a unei foste deţinute politice, victimă a perioadei proletcultiste, sub pretextul unei apologii a „Epocii de aur”.
Copyright foto: MediafaxFoto. Legendă foto: decernarea Premiilor Uniunii Cineaștilor pe anul 2003. În imagine, Malvina Urșianu și Mihnea Gheorghiu
Părerea ta
Spune-ţi părerea