Camera obscura, de Gheorghe Preda, documentar de lungmetraj despre cinecluburile existente în România în anii comunismului, va putea fi văzut la București marți, miercuri și joi (10-12 ianuarie), la Muzeul Țăranului Român, Cinema Elvira Popescu și Cinema Europa. Detalii program, la fișa filmului.
Sub comunism, în România, cinecluburile erau foarte active. Găzduite de mari întreprinderi, universități sau așezăminte culturale, ele instruiau și finanțau neprofesioniști care voiau să se exprime prin film. În condiții tehnice precare, de neimaginat astăzi, ei au realizat filme în 8 sau 16 mm, unele adevărate capodopere de subversivitate în condițiile existenței unei cenzuri foarte dure.
„La origine camera obscura era un dispozitiv dar și un principiu. O cutie neagră care avea pe un perete o lentilă. Prin intermediul ei se proiecta înăuntru pe peretele opus, o imagine micșorată și răsturnată a obiectului văzut sau fotografiat. Așa funcționează ochiul omenesc, așa funcționează orice aparat de captat imagini.
Asta era și un film adevărat de cineclub. Un film mic proiectat în întunericul unei societăți atomizate care făcea vizibilă o imagine răsturnată a acesteia. Și când vezi că regele e gol începi să dorești altceva. Poate o schimbare”, a spus regizorul Gheorghe Preda pentru cititorii Cinemagia…
„În documentarea noastră, sub tone de filme banale sau de propagandă am găsit mici bijuterii cinematografice, provocatoare și insolente la adresa bunul simț comun, creative în cel mai înalt grad, și cumva dătătoare de speranță. Că într-o zi libertatea, cuvânt atât de abstract în acele vremuri poate fi cândva posibilă”, a concluzionat regizorul și scenaristul documentarului, Gheorghe Preda.
Părerea ta
Spune-ţi părerea