Încă de la lansare, documentarul regizoarei Andra Tarara a avut un impact puternic asupra publicului din România. Un film-jurnal intim și emoționant despre relația Andrei cu tatăl ei, „Noi împotriva noastrã” ne oferă o perspectivă senină și înduioșătoare asupra unui subiect cam incomod: psihicul nostru fragil.
Motivația juriului ar putea fi și un teaser al filmului: „Pentru o analiză emoționantă și onestă a relației autoarei cu tatăl ei și pentru autenticitatea dialogului lor despre maladia care a afectat viețile amândurora. Juriul a apreciat colaborarea dintre doi cineaști aparținând unor generații diferite și modul în care cei doi au găsit calea comună de comunicare prin intermediul limbajului cinematografic”.
Așadar, Andra și cu tatăl ei s-au filmat unul pe altul vorbind despre schizofrenie, despre fericire, despre trecutul lor și despre pasiunea lor comună, cinemaul, prin care s-au putut deschide unul față de celălalt.
La un nivel mai general, „Noi împotriva noastră” demonstrează potențialul terapeutic pe care îl poate avea o cameră de filmat. Camera te provoacă să îți înfrunți propria imagine, propria voce și propriul comportament, ca o oglindă în fața căreia nu ai cum să (te) minți. Cu atât mai mult cu cât „terapeutul”, adică operatorul, e propriul tău tată sau propriul tău copil, care te filmează cu intenția să te cunoască, să te înțeleagă și să te accepte. Atunci, chiar și o discuție despre schizofrenie poate fi purtată sănătos.
Altfel, decizia juriului de a recompensa acest film reflectă și amploarea unui val de filme intime făcute în pandemie, între cei patru pereți ai carantinei, fără buget și fără pretenții, așa cum a fost seria „Homemade” de pe Netflix. Celelalte două documentare românești premiate la Sibiu atestă acest fapt.
Filmul Oanei Giurgiu, „Spioni de ocazie”, a primit o mențiune specială „pentru originalitatea cu care regizoarea reconstituie un capitol necunoscut din cel de-al Doilea Război Mondial, împletind poveștile personale cu contextul istoric la scară largă. Prin dezvăluirea faptelor unui grup de voluntari, regizoarea vorbește despre curajul și idealismul fără de care actele de eroism nu s-ar întâmpla.”, conform juriului.
De asemenea, „Senza Latte” al Lidiei Ilie, un alt documentar personal, a fost desemnat cel mai bun film studențesc la secțiunea Docschool, la care juriul a apreciat „simplitatea, sentimentul de intimitate și creativitatea narațiunii unei povești cu multe straturi și generații. Povestea surprinde costul emoțional al migrației în Uniunea Europeană și se construiește în jurul inevitabilității schimbării.”
Filmele se pot viziona online aici: https://www.astrafilm.ro/ro/filme-online
Lista completă a filmelor premiate: https://www.astrafilm.ro/premii-2021