Evil Dead Rise: statutul de carne

de Mihai Șerban în 23 Apr 2023
Noul film al francizei Evil Dead oferă un carnagiu stilizat, fără milă și fără măsură, dar bine primit de fani și de publicul larg

Farmecul acestei francize născute acum patruzeci de ani, de la primul The Evil Dead din 1981 (realizat de tânărul de 20 de ani Sam Raimi), e felul în care îmbină pe de o parte mitologia zombie cu ocultismul și cu demonismul, iar pe de altă parte gore-ul cu umorul negru, frizând parodic un stil camp. Rețetarul a ceea ce avea să devină o franciză își declară fățiș kitsch-ul: cabana din pădure, tinerii ignoranți, cartea morții, vortexurile interdimensionale, sadismul și excesul de sânge. La care se adaugă faptul că spiritul e înfrânt abia în măsura în care corpul gazdă nu mai are niciun membru care să te atace – ceea ce, în cazul păpușilor și a machiajelor prostetice optzeciste, devine mai mult comic decât înspăimântător.

În schimb, reinterpretarea din 2013 a primului film, Evil Dead, în regia lui Fede Álvarez, a venit cu o schimbare de ton, renunțând la autoparodie în favoarea sadismului și a unei mize emoționale luată mai în serios. Iar noul Evil Dead Rise continuă în această nouă direcție. Sigur, cu mici ridicări din sprânceană, cu replici care au mai mult un efect comic, dar sadismul nu duce lipsă de nimic. Rezigorul Lee Cronin (The Hole in the Ground) caută cele mai inventive forme de mutilare. Personajele sale sunt reduse la statutul de carne, decapitate, amputate, râșnite, contorsionate, mușcate și împușcate în toate modurile posibile, ba chiar aproape înecate într-un lift plin cu sânge, care odată ajuns la greutatea maximă, se revarsă iconografic ca în The Shining, lăsându-ne cu fețele lor vopsite. În continuare, morții spun lucruri insultătoare sau amenințătoare viilor, dar mai ales copiilor. Te poți duce ușor cu gândul la cum au perceput filmările.

Ca și în penultimul Evil Dead, acțiunea e centrată în jurul unei familii. Beth (Lily Sullivan), care lucrează ca tehnician în turnee muzicale, își vizitează sora ei proaspăt divorțată, Ellie (Alyssa Sutherland), și pe cei trei copiii ai ei, care locuiesc într-un bloc vechi din L.A. ce urmează să fie demolat; iar ei, evacuați. Beth, sora absentă, n-a fost alături de Ellie în timpul despărțirii, iar testul ei de sarcină de la începutul filmului setează masacrul ce urmează ca un soi de probă de maternitate.

Adormiții fac tot posibilul să își facă apariția. Un cutremur îi surprinde pe copii plecați după pizza în parcarea blocului, unde peretele se surpă și dezvăluie camera-seif din subsolul fostei bănci ce avusese cândva sediul acolo. Aici, unul dintre copii găsește, conform tradiției francizei, o carte misterioasă și niște înregistrări pe vinil, care odată ascultate, redau ultimele cuvinte ale unui preot, o incantație din acel tom al pierzaniei. Nu durează mult și incantația o transformă pe Ellie într-o mamă devoratoare. Forțată să își cedeze corpul spiritului demonic, ea își vânează familia acum sechestrată în acel imobil claustrofobic, rămas fără lift și fără scări.

Arsenalul celor două tabere, viii și adormiții, include și obiecte inteligent plasate în poveste, dar nu poți să nu te întrebi ce caută acolo o drujbă sau un utilaj imens de tocat carne. În același timp, nimic din acest film nu are măsură, începând cu povestea și terminând cu miile de litri de sânge. Iar dacă un film horror provoacă frică și dezgust, balanța aici se înclină clar înspre cel din urmă. Invariabil, paradigma omului redus la carne nu ne desensibilizează doar pe noi spectatorii, ci începe chiar cu personajele, care par să treacă repede peste moartea celor dragi, sau peste faptul că adormiții sunt printre noi. Preocuparea pentru supraviețuire pare să le netezească emoțiile și să le suprime reacțiile firești, fiindcă asta presupune statutul de carne.

Exploreaza subiecte similare:

Evil Dead Rise, Evil Dead, The Evil Dead, Sam Raimi, Stanley Kubrick, The Shining, The Hole in the Ground, Fede Alvarez, Lee Cronin, Lily Sullivan, Alyssa Sutherland

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells