Cinemagia recomandă un top al filmelor despre credincioși păcătoși

de Mihai Șerban în 5 Feb 2022
Trei capodopere în care oamenii trec printr-o criză fundamentală

Așa cum enunță și marele teoretician de film André Bazin, „cinemaul mereu a fost interesat de Dumnezeu”. Încă din primul deceniu de la apariția celei de-a șaptea artă s-au produs o seamă de pelicule despre Iisus Hristos. Filmul are puterea să provoace dogmele religioase și să surprindă conflicte de natură etică, precum în aceste trei capodopere pe care Cinemagia ți le recomandă călduros:

Breaking the Waves (regia Lars von Trier, 1996)

Dacă Lars von Trier ar fi făcut doar „Breaking the Waves”, tot ar fi fost recunoscut drept un mare cineast. Prin maniera naturalistă, aproape documentaristică în care dramatizează dilemele morale ale unei femei credincioase și naive aruncată într-o lume crudă și conservatoare a bărbaților, precum și prin măiestria prin care își dirijează actorii, Lars von Trier studiază aici anatomia fragilă a credinței.

Într-un orășel conservator din Scoția, un lucrător pe o sondă petrolieră rămâne invalid în urma unui accident, iar soția lui este cu atât mai distrusă cu cât acesta îi cere să îl înșele ca apoi să îi relateze experiențele ei extraconjugale. Ca și cum ea ar fi o extensie a propriului său corp, prin care el dorește să își păstreze sexualitatea, ca să simtă că are pentru ce să mai trăiască.

Actrița Emily Watson interpretează o protagonistă absolut copleșitoare, care vorbește ca un ventriloc cu Dumnezeu, ridicând privirea spre cer și rugându-se pentru soțul ei cu o atitudine submisivă, apoi închide ochii, își îngroașă vocea și își răspundă sieși, în numele Domnului. Pentru ea, credința pare o schizofrenie controlată, ca o contradicție între lumea retrogradă și neiertătoare din care se trage, și provocarea unui liberalism compromis.

Silent Light / Stellet licht (regia Carlos Reygadas, 2007)

Johan, tatăl unei familii de menoniți din nordul Mexicului, își iubește soția și copiii, alături de care duce o viață simplă și pioasă, dictată de tradiția lor religioasă. Doar că Johan se îndrăgostește de o altă femeie.

Regizorul mexican Carlos Reygadas propune un cinema mai degrabă intuitiv decât rațional, dezvoltând lungimi meditative și introspective într-o tentativă de a se debarasa de narativ și de a intra într-un flux al conștiinței creatoare. Sau, în cuvintele lui, favorizează „prezența în locul prezentării”.  

Aici, el pare să integreze viața intimă a personajelor sale într-un circuit cosmic. Inclusiv tabu-urile și păcatele lor ne inspiră sacralitate. O sacralitate care la un moment dat capătă o dimensiune supranaturală, miraculoasă, și răstoarnă tot acest circuit. Reygadas ilustrează cu grație și sensibilitate până și ce înseamnă să mori de dragoste rănită.

The Exorcist (regia William Friedkin, 1973)

La aproape cincizeci de ani de la o lansare fulminantă, care a dat peste cap box office-ul american pentru un film horror și a lăsat o vastă moștenire culturală, „Exorcistul” încă te mai surprinde. Sigur, poate că pe alocuri nu îți mai provoacă aceiași fiori ca odinioară, dar merită să îl (re)vezi cu o altă perspectivă asupra relației psihologice dintre decadență și mântuire, de-a lungul mai multor vârste.

Regizorul William Friedkin construiește un paralelism captivant între conflictul interior al unui preot care și-a pierdut credința ca un soi de manifestare a unei crize de vârstă mijlocie și fetița posedată de către un demon străvechi ca o formă extremă a unei rebeliuni adolescentine. Fetița încearcă să compenseze pentru absența tatălui atrăgându-i atenția mamei iar părintele se simte vinovat pentru suferința mamei lui. Astfel că exorcismul, adică lupta preotului cu demonul Pazuzu, reflectă proporțiile mitologice ale unui complex Oedipian generalizat, iar Friedkin reușește să transpună această confruntare fără să pice în dogmatism sau în nihilism. Iar dacă sacrificiul este o valoare creștină supremă, acest film îi face cinste.

Exploreaza subiecte similare:

Stellet licht, Breaking the Waves, The Exorcist, William Friedkin, Lars Von Trier, Carlos Reygadas, Emily Watson

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells