Aceste trei scurtmetraje surprinzătoare, accesibile online, redefinesc cinemaul

de Mihai Șerban în 5 Nov 2022
Filme făcute fără buget, din simple înregistrări ale ecranului de calculator sau de telefon, care spun povestea relației dintre om și internet

De un deceniu încoace, în timpul a ceea ce lumea etichetează în online drept „epoca de aur a internetului”, s-a născut un nou tip de filme. Această poate-impropriu-spus-epocă-de-aur coincide cu monopolul Google și Facebook și, în general, cu răspândirea rețelelor sociale, adică începutul anilor 2010.

Lumea a început să vadă potențialul narativ nu doar al rețelelor propriu-zise, cât a întregii experiențe din online. Și a arhivei internetului ca un soi de inconștient colectiv, o arhivă care invită mereu la reinterpretare, la posibilitatea de a transforma instrumentele alienării într-un manifest artistic.

Acum, desktop cinema nu mai e un doar o formă experimentală, ci a devenit un gen de sine stătător, ofertant mai ales pentru filmul horror (seria Unfriended). Iar episodul „Connection Lost” din sezonul 6 al serialului Modern Family e spus integral prin intermediul dispozitivelor. Însă, mai întâi, acest tip de cinema s-a dezvoltat (și, poate, funcționează cel mai bine) în scurtmetraje.

Internet Story (Adam Butcher, 2010)

Durată: 10 minute

În aprilie 2005, un utilizator cu numele Al1 a publicat un site în care anunța că a îngropat 9000 de lire undeva în UK, invitând internetul la această vânătoare de comori. Nu prea se încumetă mulți, însă un anume utilizator, Fortress, devine un fanatic al provocării. Iar Adam Butcher îi reconstituie traseul misterios, folosindu-se de fragmente video, de bloguri, postări, știri sau animații, pornind în propria lui vânătoare.

Pe site-ul lui Al1, un link intitulat „puzzle” te trimitea către un soi de suită de ilustrații din Povestea vânzătorului de indulgențe de Geoffrey Chaucer. În acel basm, trei prieteni desfrânați care află că un prieten de-al lor a murit decid să caute moartea și să o ucidă, ca să îl răzbune. Da, să ucidă moartea. Mai întâi află că trebuie să o caute într-o pădure, apoi găsesc o comoară cu aur. Nu e greu să ghicești ce se întâmplă după.

Noah (Walter Woodman, Patrick Cederberg, 2013)

Durată: 18 minute

Purtându-ne prin colajul amețitor ce recompune experiența unui adolescent pe calculatorul lui, de la despărțirea de iubita lui, cu tot cu jocurile adolescentine ale internetului (identități false și hack-uri de gelozie), și ajungând la o conversație emoționantă cu un străin pe chatroulette, acest scurtmetraj chestionează cum am ajuns să ne raportăm la iubire în online.

Transformers: The Premake (Kevin B. Lee, 2014)

Durată: 26 minute

Kevin B. Lee, un veteran al filmului de desktop, duce și mai departe acest studiu al reprezentării. Pornind de la sutele de clipuri postate de amatori pe Youtube, în care aceștia surprinseseră imagini de la filmarea blockbuster-ului Transformers 4, scurtmetrajul lui Lee face o paralelă între industria de film de la Hollywood și Youtube, văzut drept cinemaul oricui. Și, fiindcă Transformers e un film de Michael Bay, un regizor căruia, tot internetul știe, îi plac foarte mult exploziile, „premake-ul” devine și el o experiență audiovizuală explozivă.

Exploreaza subiecte similare:

Transformers: The Premake, Noah, Internet Story, Kevin B. Lee, Patrick Cederberg, Walter Woodman, Adam Butcher, Unfriended, Modern Family

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells