Totul despre familia Lefkovics - O poveste despre familie, traume și vindecare

de Ioana Tisler în 17 Mai 2024
Două lumi se confruntă între ele, miza fiind reunificarea familiei.

Totul despre familia Lefkovics  (Lefkovicsék gyászolnak) este o comedie dramatică din 2024, regizată de Adam Breier, care a lucrat și la scenariu împreună cu Bálint Csaba. Imaginea este semnată de Zoltán Dévény, iar muzica de Mark Albert. În rolurile principale îi găsim pe Zoltán Bezerédi, Tamás Szabó Kimmel, Ágnes Máhr, Leo Gagel, Roland Váradi și Robert Swordsman. Filmul este o meditație profundă asupra dinamicii familiale, a identității și a iertării, prezentată cu o sinceritate dezarmantă și o finețe regizorală deosebită. Adam Breier reușește să îmbine umorul și drama într-o manieră naturală.

Totul despre familia Lefkovics ne poartă în viața tumultuoasă a lui Tamás Lefkovics (Zoltán Bezerédi), un antrenor de box respectat și cu un suflet mare, dar foarte încăpățânat. Relația sa cu fiul său, Iván (Tamás Szabó Kimmel), este extrem de tensionată iar conflictul dintre cei doi a escaladat în timp, ducând la o ruptură profundă. Iván, neputând să mai suporte tensiunile dintre el și tatăl său autoritar, a decis să fugă în Israel, unde și-a găsit refugiul în credința sa. Acolo, Iván a adoptat stilul de viață al unui evreu ortodox și și-a întemeiat propria familie, păstrând legătura doar cu mama sa, Zsuzsa (Ágnes Máhr), rămasă în Budapesta.

Moartea neașteptată a Zsuzsei devine motivul întoarcerii lui Iván acasă. El vine însoțit de fiul său de șase ani, Ariel (Leo Gagel), pentru a respecta tradițiile evreiești ale shivei, o săptămână de doliu, pe care trebuie să o petreacă în casa părinților săi. Sosirea lui Iván scoate la suprafață conflicte latente și emoții contradictorii, mai ales în relația cu Tamás. Tensiunile sunt vizibile încă din primele momente, fiecare dintre ei comportându-se cu reticență și neîncredere.

Ariel, nepoțelul lui Tamás, devine inițial un motiv suplimentar de conflict. Prezența sa inocentă și curioasă este, simultan, o sursă de tensiune și o posibilă punte de reconciliere între cei doi bărbați. Tamás, deși inițial rigid și neprietenos, începe treptat să dezvolte o legătură cu micul Ariel, legătură care servește drept un catalizator subtil pentru reconcilierea cu Iván.

Pe parcursul săptămânii de doliu, membrii familiei trebuie să navigheze printr-un ocean de emoții contradictorii și să facă față unor amintiri dureroase. Pe lângă pierderea Zsuzsei, există o altă umbră din trecut care încă bântuie familia – o amintire legată de o altă persoană decedată, care trebuie, figurativ, îngropată, pentru a putea vindeca rănile sufletești și permite reunirea familiei.

Ferike (Roland Váradi), cel mai talentat elev al lui Tamás, contribuie semnificativ la poveste. Acesta, cu deschiderea sa și capacitatea de a privi lucrurile cu o naivitate curată, simbolizează acceptarea și lipsa de prejudecăți pe care Tamás ar trebui să o adopte față de fiul său. În mod ironic, în timp ce Tamás îi tratează pe elevii săi cu afecțiune paternă, el nu poate manifesta aceleași sentimente față de propriul său fiu.

De-a lungul shivei, întâlnirile și ciocnirile între Tamás și Iván devin tot mai frecvente și intense. Iván, prins între dorința de a-și respecta tradițiile religioase și nevoia de a a-și confrunta trecutul dureros, trece printr-o transformare complexă. Scenele de conflict sunt prezentate cu o autenticitate emoționantă.

Un alt personaj important în poveste este rabinul Horwitz (Robert Swordsman), care joacă un rol esențial în ghidarea spirituală a familiei în timpul shivei. Prezența sa aduce consolare și perspective noi asupra conflictelor familiale.

Atmosfera claustrofobică a apartamentului familiei Lefkovics, unde se desfășoară majoritatea acțiunii, subliniază tensiunile și intimitatea forțată  dintre membrii familiei și oaspeți. În această atmosferă încărcată, mici detalii și gesturi devin simboluri puternice ale relațiilor complexe dintre personaje. De exemplu, o simplă coliziune între Tamás, venind din baie fără cămașă, și vizitatorii veniți să se roage, ilustrează perfect ciocnirile și disconfortul constant din familie.

Pe măsură ce zilele trec, Tamás și Iván încep să se deschidă unul față de celălalt, dezvăluind traume și dureri nespuse. Acest proces de deschidere și reconciliere este lent și presărat cu momente de conflict, dar și cu momente de conexiune reală și înțelegere. În cele din urmă, amintirea dureroasă a celei de-a doua persoane decedate este adusă în discuție și acceptată, permițând familiei să înceapă un proces de vindecare.

Prin explorarea detaliată a relațiilor complexe și a emoțiilor profunde, filmul reușește să ofere o imagine autentică a vieții unei familii aflate în pragul schimbării și vindecării.

Zoltán Bezerédi strălucește în rolul lui Tamás Lefkovics, capturând perfect atât încăpățânarea, cât și vulnerabilitatea acestuia. Bezerédi reușește să transmită durerea și fragilitatea personajului său, ascunse sub o carapace dură. Tamás Szabó Kimmel aduce o performanță remarcabilă în rolul lui Iván, un bărbat prins între dorința de a-și ierta tatăl și resentimentele acumulate de-a lungul anilor. Iván, în interpretarea lui Kimmel, este un personaj complex, al cărui calm exterior ascunde o luptă interioară profundă.

Leo Gagel, în rolul micului Ariel, aduce un contrast încântător cu energia sa naturală și jucăușă. Roland Váradi, în rolul Ferike, elevul talentat al lui Tamás, simbolizează acceptarea și deschiderea pe care Tamás ar trebui să le adopte față de fiul său.

Adam Breier, cunoscut pentru lucrările sale documentare, cum ar fi Havanna, csak oda și  A baró hazarátér, aduce în Totul despre familia Lefkovics  o abordare realistă și autentică. Regia sa subtilă și atentă la detalii permite personajelor să se dezvolte natural, în timp ce relațiile complexe dintre ele sunt explorate cu o delicatețe rar întâlnită.

Zoltán Dévény, directorul de imagine, creează un spațiu intim și claustrofobic, reflectând perfect starea de sufocare emoțională resimțită de personaje. Cadrele sunt gândite cu grijă, fiecare detaliu contribuind la tensiunea narativă și la dezvoltarea relațiilor dintre personaje.

Muzica lui Mark Albert completează perfect atmosfera filmului, accentuând momentele de tensiune și cele de reconciliere. Sunetul este utilizat inteligent pentru a amplifica emoțiile și pentru a crea o atmosferă autentică. Costumele și decorurile reflectă în mod realist viața cotidiană a unei familii evreiești din Budapesta, conferind autenticitate poveștii.

Totul despre familia Lefkovics este un film care te poartă printr-o gamă variată de emoții, de la tristețe la speranță, de la conflict la reconciliere. Este o poveste despre familie, despre traume și despre vindecare, spusă cu o sensibilitate remarcabilă. Actorii oferă interpretări memorabile, iar regia și scenariul sunt deosebit de bine realizate. Este un film pe care merită să-l vedeți, atât pentru povestea sa emoționantă, cât și pentru interpretările actoricești și execuția impecabilă.

Exploreaza subiecte similare:

Lefkovicsék gyászolnak, Zoltán Bezerédi, Tamás Szabó Kimmel

Alte știri din cinema

The Apprentice la Cannes: Sebastian Stan interpretează un tânăr Donald Trump într-un film ce relevă corupția din America anilor '70 și '80

Regizorul iranian Ali Abbasi a adus săptămâna aceasta în prim-plan la Cannes filmul The Apprentice, ce explorează ascensiunea lui Donald Trump, de la fiu de milionar la mogul imobiliar necruțător.

Ce-ar fi dacă nu s-ar povesti? Ne-am crea toți niște preteni imaginari ca în IF

IF, pelicula lui John Krasinski din 2024, va intra în cinematografe din data de 31 mai, titlu care are un double entendre: o dată cel propriu-zis al cuvântului "if" din engleză (dacă), dar și acronimul I.F., imaginary friends (prieteni imaginari).

Primele imagini cu Liam Hemsworth în rolul lui Geralt din Rivia pentru cel de-al patrulea sezon al seriei The Witcher

Fanii seriei "The Witcher" de pe Netflix vor avea parte de o schimbare majoră, odată cu preluarea rolului principal de către Liam Hemsworth în sezoanele 4 și 5

Megalopolis, pariul de 120 de milioane de dolari al lui Francis Ford Coppola

Filmul teribil de ambițios pe care Coppola visa să-l facă de peste 40 de ani și pe care l-a finanțat cu aproximativ 120 de milioane de dolari din bani proprii a avut premiera pe Croazetă și a fost întâmpinat de critici cu păreri mixte.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells