Efectul Lazarus, un alt fel de Frankenstein

de Cinemagia în 26 Feb 2015
"Efectul Lazarus este cu siguranţă un horror, dar cu elemente de medical thriller şi Sci-Fi", explică regizorul David Gelb

Din timpuri străvechi, oamenii au încercat să dobândească singura putere care nu le-a fost acordată: aceea de a face moartea reversibilă. Dar cât de periculos poate fi să te joci cu legile de bază ale naturii? Dacă tocmai atunci când explorăm linia de demarcaţie dintre viaţă şi moarte, deschidem fără să vrem o portiţă pe unde ne va invada un rău la care nu ne-am fi aşteptat? Este posibil ca reîntoarcerea din morţi să fie de fapt calea spre cele mai întunecate colţuri ale psihicului uman şi culmi ale fricii de moarte? Aceste sunt premisele filmului Efectul Lazarus, noua producţie a Blumhouse Productions, casa de filme care a realizat şi alte francize horror de succes, cum ar fi The Purge, Insidious şi Sinister.

Acţiunea provocatoare şi răscolitoare începe cu un grup de medici renegaţi, care cred că au descoperit un drog revoluţionar, care ar putea într-o zi să-i învie pe pacienţii decedaţi recent. Dar atunci când unul dintre membrii echipei lor moare din cauza unui accident de laborator, ei se hotărăsc să aplice experimentul pe cadavrul propriei lor colege. Readucerea ei la viaţă ar însemna un triumf medical fără precedent, ...sau descătuşarea unor forţe care depăşesc orice închipuire. Reînvierea morţilor face parte de multă vreme din mitologie, de la zombie şi până la Frankenstein, dar ea a făcut parte şi dintr-o cercetare ştiinţifică susţinută. Medicina de urgenţă a avansat enorm, astfel încât e în stare să resusciteze pacienţi care nu mai au activitate cardiacă, chiar şi după mai multe ore de moarte clinică. Ce s-ar întâmpla dacă această perioadă de câteva ore s-ar extinde la câteva zile sau săptămâni?

Proiectul Lazarus a reuşit să dea rezultate promiţătoare, cel puţin în cazul unui câine, pe nume Rocky. Membrii echipei s-ar putea afla la limita unei revoluţii biotehnice epocale. Dar înainte de a avea datele necesare pentru a merge mai departe, membrii echipei sunt forţaţi să încerce imposibilul, să-şi folosească serul nu numai pe un subiect uman oarecare, ci chiar pe una dintre cele mai dragi prietene. Acum ei ştiu că pot readuce la viaţă o fiinţă aflată în moarte clinică. Dar ceea ce nu ştiu este cum arată locul de unde o readuc pe fiinţa respectivă şi dacă vor reuşi să scape de furia ei oarbă. Fără a depăşi limitele laboratorului, Efectul Lazarus explorează un tărâm de coşmar între viaţa aşa cum o ştim şi ceea ce urmează după ea.

"Efectul Lazarus este cu siguranţă un horror, dar cu elemente de medical thriller şi Sci-Fi", explică regizorul David Gelb, care a trecut de la documentarul său premiat, Jiro Dreams of Sushi, la tărâmul groazei din acest film artistic. Lucrând alături de o distribuţie desăvârşită, în frunte cu Mark Duplass şi Olivia Wilde, Gelb s-a scufundat să exploreze întrebările obsesive, adesea stupefiante pe care le ridică cea mai misterioasă realitate umană: moartea. Povestea se clădeşte pe o realitate medicală care include aproximativ 40 de cazuri, ilustrări ale fenomenului reînvierii lui Lazăr - acela în care un pacient se reîntoarce spontan la viaţă, după ce toate procedurile medicale au eşuat. Aceste întâmplări sunt şocante şi macabre.

În 2010, un muncitor de la Pompele Funebre din Colombia a descoperit că o femeie de 45 de ani, care fusese declarată moartă de către medic, a început să se mişte chiar înainte de înmormântare. În 2013, un bărbat din Ohio a fost resuscitat timp de 45 de minute, dar a fost declarat mort. Când fiul său a venit sa-şi ia la revedere, pe monitor a apărut un mic semnal de activitate cardiacă, iar omul a revenit la viaţă. Deşi medicii nu ştiu cu siguranţă de unde vine impulsul care reuşeşte să repornească sistemul electric al inimii, unii s-au gândit la posibilitatea de a extinde Efectul Lazăr printr-o tehnologie medicală. În felul acesta încep cercetătorii din Efectul Lazarus, dar ei nu au încă idee că experienţa lor se va încheia într-o zonă de coşmar terifiant. Relativity Media prezintă o producţie Blumhouse/Mosaic, Efectul Lazarus, în regia lui David Gelb avându-i în distribuţie pe Mark Duplass, Olivia Wilde, Donald Glover, Evan Peters şi Sarah Bolger. Scenariul este scris de Luke Dawson şi Jeremy Slater. Producătorii sunt Jason Blum, Jimmy Miller şi Cody Zwieg, iar producătorii executivi sunt Matt Kaplan, Jeanette Brill, Luke Dawson şi Gloria Fan.

Un alt fel de Frankenstein

Pentru producătorul Jason Blum, a cărui casă de filme Blumhouse Production s-a specializat în filme horror originale (Paranormal Activity, Sinister, The Purge, Insidious, Oculus) şi în drame (Whiplash, "The Normal Heart"), singura regulă a filmelor horror moderne este aceea că nu trebuie să existe reguli. "Amprenta fiecărui film horror trebuie să fie independentă, diferită," spune el. "Fiecare povestire trebuie să aibă ceva unic, ce n-am mai văzut înainte. Asta ne interesează." În cazul Efectului Lazarus, povestea îşi are originile în interesul pe care Blum l-a manifestat de multă vreme faţă de un concept al filmului horror clasic: povestea unei persoane de tip Frankenstein care-şi redobândeşte viaţa, dar care plăteşte un preţ groaznic pentru asta: acela că nu mai poate fi o fiinţă umană. "M-am gândit că Efectul Lazarus este o nouă abordare a poveştii Frankenstein," afirmă Blum. "Desigur, în acest film monstrul e o femeie, dar exact asta m-a atras pe mine. Şi mi-a mai plăcut faptul că Efectul Lazarus nu se referă atât la modul cum este readusă la viaţă persoana, ci la întrebări mai importante cum ar fi: pe unde a călătorit persoana respectivă şi cum a schimbat-o această călătorie?"

Producătorul Matt Kaplan l-a adus pe scenograful Jeremy Slater (The Fantastic Four) pentru a explora aceste idei noi. De asemenea el a făcut o alegere neaşteptată pentru regie, alegându-l pe regizorul David Gelb, al cărui film de debut, Jiro Dreams of Sushi, este un documentar premiat, despre un bucătar japonez de sushi. Filmul a fost un fel de odă plină de lirism, dar Kaplan s-a convins că Gelb avea calităţile necesare pentru a regiza şi alte tipuri de filme originale. Odată ajuns la cârma acestui proiect, Gelb a conlucrat îndeaproape cu Slater pentru reconstruirea povestirii, pe care el a vrut-o întoarsă spre interior, pentru a explora straturile adânci ale temerii ce se ascunde îndărătul curiozităţii noastre legate de viaţa de apoi. În loc să se concentreze pe demonii externi din Hades, el i-a cerut lui Slater să se întoarcă spre zona de întuneric a minţii umane, unde demonii interiori ai fiecăruia sunt mai înfricoşători decât orice iad. Gelb şi Slater s-au preocupat şi de chinurile morale prin care trece un suflet care se îndepărtează de la drumul său normal. Când Zoe se reîntoarce chinuită de realităţile fioroase care-i tot revin în memorie, cercetătorii se întreabă dacă nu cumva au făcut o teribilă greşeală că au readus-o la viaţă.

"Noi punem întrebarea dacă nu cumva avem obligaţia morală să-i lăsăm pe cei duşi acolo unde s-au dus, indiferent că sunt în rai sau iad. Noi nu-i putem lua de acolo fără permisiune, chiar dacă am dori să-i ajutăm să se reîntâlnească cu cineva drag," explică Slater. Zoe nu a avut niciun cuvânt de spus în revenirea ei la viaţă, dar este profund schimbată de acest proces. Ea nu numai că este prinsă într-un şir de coşmaruri, dar prezintă şi efecte secundare ale serului dătător de viaţă - o activitate cerebrală accelerată, care naşte circuite noi şi care-i dă puteri telepatice şi telekinetice pe care nu şi le poate stăpâni. Între timp, cercetătorii mai sunt supuşi şi altor pericole, mai lumeşti - datorită faptului că serul descoperit de ei ar fi o achiziţie nepreţuită pentru o companie biotech. "Odată ce au reanimat câinele, ei s-au gândit că vor trebui să se grăbească să obţină drepturile de autor asupra serului, pentru că altfel o mare companie farmaceutică ar putea veni să li-l ia. Grupul se află deja într-o cursă contra cronometru, când totul o ia pe o cale dezastruoasă," spune Slater.

 "Echipa de vis" a pionieratului ştiinţific

Fiecare dintre aceste iţe ale povestirii se combină în aşa fel încât să împingă personajele dincolo de propriile lor limite. Pe măsură ce scenariul avansează, Gelb se hotărăşte să creeze un grup de cercetători format din oameni diverşi, care sunt uniţi doar de faptul că nu le place să joace după reguli. Frank, este liderul hotărât al laboratorului; Zoe este logodnica lui precaută, care cade victimă tragicului accident; Niko, specialistul IT; Clay, specialistul în chimie organică; şi Ava, cea care filmează şi documentează experimentele. Legaţi unul de altul prin ţelul lor ştiinţific, ei reacţionează diferit în faţa crizelor, ceea ce măreşte distanţele dintre ei.

Pentru portretele "echipei de vis" a pionieratului ştiinţific, Gelb a căutat actori plini de energie şi isteţime, care au format cvintetul compus din Mark Duplass, comic, scriitor şi co-scenarist (împreună cu fratele său) al producţiei HBO, "Togetherness," ; Olivia Wilde, actriţa cu o ascensiune rapidă către statutul de star, pe care am mai văzut-o şi în Rush, Tron: Legacy sau în serialul de televiziune "House"; Donald Glover, care face aici un rol complet diferit de cel din serialul de comedie "Community"; Evan Peters, cunoscut pentru rolurile sale din Kick-Ass, X-Men: Days of Future Past şi drama TV "American Horror Story"; şi actriţa irlandeză Sarah Bolger cunoscută publicului din The Moth Diaries, The Spiderwick Chronicles şi serialul TV "Once Upon a Time." "Am fost norocoşi nu numai pentru faptul că am avut o distribuţie talentată ci şi pentru faptul că actorii sunt dintre cei mai dedicaţi, dovedind interes pentru situaţia ştiinţifică din scenariu," afirmă Gelb. "Încă din faze incipiente, actorii, împreună cu scenariştii Luke şi Jeremy, au distribuit şi citit articole medicale de neurologie, astfel încât fiecare să aibă cunoştinţe minime despre cazurile de acest gen. Apoi, ei au lucrat ca un grup pentru raportul echipei de cercetare. Fiecare dintre ei s-a pregătit aşa de bine încât odată ajunşi pe platou, ei au fost capabili de tot ceea ce le cerea rolul."

Elixirul "sufletului"

La baza experienţelor lui Zoe se află o substanţă chimică numită DMT, un compus de triptamine care se găseşte în mod natural în corpul uman, care are şi proprietăţi halucinogene înrudite cu cele induse de plantele folosite pentru obţinerea vestitei Ayahuasca. Unii dintre oamenii de ştiinţă au explorat ideea că DMT-ul care se găseşte în corpul uman este substanţa responsabilă pentru producerea celor mai neobişnuite experienţe spirituale pe care le-a trăit vreodată omul. Într-adevăr, farmacistul Rick Strassman a emis pe la 1990 teoria că o doză masivă de DMT produsă de creierul uman poate da acele aşa zise "experienţe din pragul morţii", care conţin lumini strălucitoare şi viziuni fericite. Abilitatea DMT de a crea o realitate de vis sau de a extinde percepţia noastră de timp, le furnizează cercetătorilor din Efectul Lazarus explicaţia faptului că Zoe se trezeşte din moartea clinică cu impresia că a trăit mulţi ani într-o realitate sinistră, care-ţi îngheaţă sângele în vine. "Ideea filmului este că pe măsură ce creierul tău se umple cu DMT, această substanţă halucinogenă îţi stimulează din ce în ce mai mult imaginaţia. Aşa încât atunci când mori, ai putea trece prin experienţe fantastice cum ar fi o călătorie de-a lungul întregii tale existenţe... sau retrăirea celor mai cumplite emoţii şi spaime," explică David Gelb.

Scenaristul Jeremy Slater adaugă: "Am trăit cu obsesia că noi, oamenii, avem DMT în creierul nostru şi că în momentul morţii corpul nostru e invadat de această substanţă, care ne dă viziunile din momentul morţii. Acesta ar fi unul dintre fenomenele interesante care s-ar întâmpla atunci când murim." Totuşi viziunile lui Zoe nu provin doar din imaginaţia proprie. Ele provin şi dintr-un trecut interzis, un trecut de foc şi păcat, care pare a o fi aruncat-o într-un abis psihic. Aceasta e abordarea filmului asupra damnării eterne. "Am început prin a ne întreba: ‘ce s-ar întâmpla dacă atunci când ai muri, ţi-ai vedea întreaga viaţă trecând, într-o sclipire, prin faţa ochilor şi ai putea fi absorbit într-una dintre cele mai groaznice amintiri ale existenţei tale?’ Noi am asemănat asta cu o versiune foarte personală a Iadului," explică Gelb. "Poate fi Iadul o greşeală personală, în care te prinzi apoi ca-ntr-o capcană şi nu mai poţi ieşi niciodată?" Slater a îmbrăţişat această idee. "Dacă iadul ar fi un moment real de viaţă, care s-ar repeta la infinit, într-o buclă de timp de 24 de ore, ar fi cu mult mai înfricoşător decât o mare de foc, de exemplu," recunoaşte el.

Dezbaterea privind rolul pe care-l are DMT în clipa morţii rămâne deschisă, iar în Efectul Lazarus substanţa devine elementul de care se agaţă cercetătorii în încercarea lor de a înţelege ceea ce s-a întâmplat cu colega lor atunci când a murit. Dar nici DMT nu poate explica de ce Zoe s-a întors la viaţă atât de schimbată şi tulburată, încât i-a pus pe fugă pe membrii echipei.

În laborator

Efectul Lazarus se desfăşoară între zidurile laboratorului Proiectului Lazarus - deşi poate traversa chiar graniţele lumii muritoare. Pentru realizatori e interesant să lucreze cu doar câteva seturi de decoruri. Producătorul Matt Kaplan afirmă: "Filonul de putere conţinut între zidurile acestei locaţii este faptul că ne permite să călătorim mai mult în mintea lui Zoe şi printre coşmarurile ei. Este o modalitate originală de a spune această poveste. Laboratorul a fost pentru noi un fel de casă bântuită - deşi te afli captiv într-un spaţiu fix, el este plin de surprize."

Pentru crearea imaginii, David Gelb a lucrat îndeaproape cu echipa care-i include pe directorul de imagine Michael Fimognari (Oculus, Jessabelle), scenograful Melanie Paizis-Jones (Whiplash, The Purge), editorul Michael N. Knue (producţia TV "Sleepy Hollow"), coordonatorul de efecte speciale Zak Night (Whiplash), creatorul de efecte vizuale Joel LeLievre (Tron: Legacy, X-Men Origins: Wolverine) şi makeup artistul Michael Ezell (Insidious: Chapter 2, Apocalypto) pentru a crea un laborator unde realitatea este pusă la îndoială.

Regizorul a dorit ca toate efectele, fie ele digitale sau fizice, să pară reale. "Scopul este ca efectele să fie aproape invizibile," comentează Gelb. "Am vrut ca spectatorii să nu poată spune care sunt efectele fizice şi care sunt cele create pe calculator. De obicei, le-am folosit pe amândouă pentru că aveam nevoie ca actorii să simtă şi să reacţioneze visceral la toţi aceşti stimuli." El continuă: "O mulţime dintre coşmarurile lui Zoe au fost create cu ajutorul efectelor fizice, aşa că am construit o secţiune specială a decorului, pe care am conectat-o cu cealaltă. În felul acesta puteam schimba spaţiile între ele, fără să se simtă trecerea dintre ele. De asemenea, am folosit decorul, luminile şi machiajul în moduri diferite şi inventive.

Starea fizică a lui Zoe se deteriorează de-a lungul filmului, aşa încât machiajul şi look-ul ei se schimbă progresiv. Pe măsură ce se schimbă Zoe, se modifică şi luminozitatea din laborator. Totul devine mai întunecat, mai decăzut şi din ce în ce mai înspăimântător." Trecerea spectatorilor în această realitate - cu toate anxietăţile şi revelaţiile înspăimântătoare - constituie un şoc pentru toţi. Dar asupra actorilor şi a echipei de filmare stăruie ideea stranie că puterea de a înrâuri viaţa şi moartea nu mai este aşa de îndepărtată pentru rasa umană. "Aceasta poate fi ultima frontieră a cercetării ştiinţifice, dar vă garantez că acolo s-ar putea afla chiar acum nişte echipe de cercetare care încearcă să inventeze propriul lor ser Lazarus," concluzionează scenaristul Jeremy Slater, "şi cine ştie unde vor duce toate acestea..."

Exploreaza subiecte similare:

The Lazarus Effect, The Purge, Insidious, Sinister, Mark Duplass, Olivia Wilde, David Gelb, Donald Glover, Evan Peters, Sarah Bolger, Luke Dawson, Jeremy Slater, Jason Blum, Jimmy Miller, Cody Zwieg, Jeanette Brill, Whiplash, Paranormal Activity, Oculus, The Fantastic Four, Jiro Dreams of Sushi, American Horror Story, The Moth Diaries, The Spiderwick Chronicles, Apocalypto, X-Men Origins: Wolverine

Alte știri din cinema

Primul serial Alien termină filmările: acţiunea are loc pe Terra!

Alien: Earth îi are în rolurile principale pe Sydney Chandler şi Timothy Olyphant

Animaţie cu spermatozoizi, pregătită să... ejaculeze pe ecrane

Animaţia Spermageddon promite să fie la fel de ireverenţioasă ca Sausage Party

Timothée Chalamet învaţă să joace ping pong pentru Marty Supreme

Actorul din Wonka şi Dune interpretează un campion la tenis de masă

Sunt un mic ticălos, prima serie animată cu peste cinci miliarde de dolari încasări

Cu începere din acest weekend, seria se va numi "Sunt un mic ticălos profitabil"

Părerea ta

Spune-ţi părerea
XShadowX pe 26 februarie 2015 14:42
Eu cred ca e va fi bun filmul si de abia astept sa il vad ;)
Miiku pe 1 martie 2015 08:09
Mai bine zis " un alt fel de lucy " ..

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells