« Înapoi la pagina festivalului

Concluzii după PIFF 2010

de Mihai Fulger in 20 Oct 2010
Concluzii după PIFF 2010

Tot la capitolul recuperări, am prins joi şi Raavan, superproducţia bollywoodiană (vorbită în Hindi) a lui Mani Ratnam, cu preafrumoasa Aishwarya Rai în rolul principal. Un film cu efecte speciale spectaculoase (şi cu secvenţe de violenţă grafică puţin aşteptate pentru un film indian), Raavan are o poveste şi personaje clişeizate (răsturnarea de situaţie de la final este previzibilă după vreun sfert din film), însă izbuteşte să te prindă, chiar şi în momentele sale muzical-coregrafice. Totuşi, deşi iniţial voiam să văd şi Raavanan (versiunea în Tamil realizată în paralel de regizor), pentru a observa diferenţele dintre ele (de pildă, Abhishek Bachchan, actualul soţ al vedetei feminine amintite, a ales să nu mai joace, pentru că nu cunoştea suficient de bine limba), am renunţat: nu mai eram în stare să suport alte 137 de minute... Din câte am înţeles, publicul indian nu mai este atras de staruri ca odinioară, iar cele două filme sunt eşecuri comerciale în ţara lor, cu şanse mici de a recupera chiar şi jumătate din uriaşul lor buget de producţie.

Revenind la organizarea PIFF-ului, petrecerile nu sunt foarte formale (deşi managerii Festivalului sunt veşnic îmbrăcaţi la patru ace), dar de fiecare dată încântătoare, mai ales că mâncarea, cu numeroase specialităţi locale, este excelentă, iar băutura curge gârlă. Însă ele nu durează până-n zori (ca la TIFF-ul nostru, de exemplu), ci nu depăşesc 2-3 ore, astfel încât pe parcursul unei nopţi poţi ajunge la 4-5 petreceri, pentru a sfârşi apoi într-un tradiţional club de karaoke. Şi tot la petreceri poţi admira mari vedete în ipostaze suprinzătoare: de exemplu, la cea dedicată secţiunii „Wide Angle”, Juliette Binoche, Abbas Kiarostami şi Hou Hsiao-hsien au dovedit energii nebănuite pe ringul de dans...

Pentru mine, cel mai şocant moment al Festivalului a fost însă ceremonia de premiere, desfăşurată în aer liber, în faţa câtorva mii de spectatori. Atunci, intrarea mi-a fost anunţată la microfon şi a trebuit să străbat vreo 200 de metri pe un podium acoperit cu clasicul covor roşu, având în ambele părţi o mulţime care aplauda, vocifera şi chiar striga (vă imaginaţi căte urlete au provocat starurile locale...), în timp ce apăream pe cele două ecrane uriaşe ce flancau scena. O experienţă imposibil de uitat.

Chiar dacă programul PIFF-ului nu include la fel de multe titluri precum festivalurile de la Shanghai sau Tokio, el constituie, împreună cu Piaţa de Film Asiatic, cel mai important şi cel mai bine organizat eveniment cinematografic anual de pe continentul asiatic, lucru care mi-a fost confirmat de mulţi oameni cunoscuţi la Pusan, chiar şi chinezi sau japonezi. În Coreea, acum multă lume îşi face griji pentru viitorul Festivalului după retragerea lui Kim Dong-ho. Chiar dacă PIFF a avut doi directori, acesta din urmă era un fel de portdrapel al Festivalului, fiind mereu în centrul atenţiei – şi în ţară, şi în străinătate. În timp ce Kim Dong-ho va deveni aproape sigur preşedinte onorific al PIFF-ului, directorul rămas, Lee Yong-Yong-kwan (căruia i se poate alătura, prin promovare, unul dintre cei trei actuali directori adjuncţi), are o uriaşă responsabilitate. El a declarat că va continua politica de până acum şi ritmul de dezvoltare al Festivalului şi nu mă îndoiesc că va reuşi treptat să câştige încrederea publicului şi invitaţilor. La anul, centrul PIFF-ului se va muta în Dureraum, un impresionant complex dedicat filmului, a cărui construcţie a început recent (dar, ţinând cont de hărnicia coreenilor, se va încheia cu siguranţă în septembrie 2011, conform programului). În ce mă priveşte, de abia aştept ediţia a 16-a a Festivalului, care îmi va oferi, sunt convins, cel puţin la fel de multe momente plăcute, întâlniri şi experienţe de neuitat ca şi cea de anul acesta.

<< 1 2

Părerea ta

Spune-ţi părerea
http://classiq.ro/ pe 20 octombrie 2010 16:42
Mi-a facut placere sa aflu atatea lucruri interesante, din interior, ca sa zic asa, despre PIFF.
Dragomara pe 20 octombrie 2010 17:01
Subscriu. Şi mulţumesc frumos, curiozitatea mea a fost aproape satisfăcută. :D Aproape deoarece ai "uitat" să scrii despre vizionările acelea on-line. :P
mihaifulger pe 20 octombrie 2010 17:16
@ Dragomara:
Nu prea (mai) obisnuiesc sa comentez online, dar acum ma vad nevoit s-o fac, din doua motive:
- ca sa-ti multumesc pentru toate comentariile de la materialele mele, care mi-au facut placere, si
- ca sa-ti satisfac ultima curiozitate legata de PIFF. :)
In primul meu material despre Pusan, cel de pe 20 septembrie, scriam cam asa:
"Un alt capitol important al festivalului îl reprezintă Piaţa de Film Asiatic (Asian Film Market). Lansată în 2006, a ajuns la a patra ediţie în cadrul PIFF (10-13 octombrie 2010) şi reuneşte agenţi de vânzări şi achizitori de cinema asiatic. În 2009, la Asian Film Market au luat parte 508 companii, organizaţii şi institute din întreaga lume. Anul acesta, pentru a creşte confortul şi eficienţa evenimentului, s-a luat măsura originală ca participanţilor la Asian Film Market să li se ofere şansa de a vedea online filmele prezentate, nu doar în camera lor de hotel, ci şi oriunde în lume (într-un interval extins până pe 31 octombrie)."
Asadar, din pacate, vizionarile online nu erau decat pentru participantii la Asian Film Market.
Toate cele bune!
Mihai

Liviu- pe 20 octombrie 2010 17:29
Sa inteleg ca Under the Hawthorn Tree nu e chiar in genul filmelor de la inceputul carierei lui Zhang, precum Red Sorghum, Raise the red lantern sau To Live?
cetateanu pe 20 octombrie 2010 18:10
Bine ca s-a terminat si festivalul acesta de film care pentu mine nu este foarte interesant.
Dragomara pe 20 octombrie 2010 18:53
@Mihai Fulger - Mulţumesc frumos. Ăăăă... din ce scrii trag concluzia că dacă aş fi avut un user şi o parolă aş fi putut fi şi eu, de la mine de acasă, participant la Asian Film Market. :-)
N-ai idee cât te invidiez.

PS: şi corul zise: "da'cum filmele sunt precum vinul, cu cât le vei vedea mai târziu de la lansare, cu atât le vei savura mai mult." :P

gadjodillo pe 20 octombrie 2010 23:04
Interesanta precizarea ta, zhang yimou, lacrimogen. Mi-au placut multe filme de Yimou, inclusiv hbo-izatul Drumul spre casa (wo de fu qin mu qin), dar n-am putut sa nu remarc incarcatura emotionala puternica - insa cuvintul lacrimogen nu mi-ar fi venit in minte.
Dragomara: nimic mai adevarat, insa doar pentru unii oameni, filmele precum vinul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Andrew Lau (Wai-Keung) este un important cineast (director de imagine, regizor si producator) originar din Hong Kong. El a semnat, printre altele, superba trilogie Infernal Affairs, pornind de la care Marin Scorsese a realizat multioscarizatul film The Departed...
Daca v-a incantat The Good, the Bad, the Weird , se prea poate sa va placa si Wonseu-eopon-eo-taim / Once Upon a Time (il puteti gasi si ca Once Upon a Time in Corea, printre zecile de filme cu titluri asemanatoare), al patrulea lungmetraj al lui Jeong Yong-gi...
La fel ca si Memories of Murder de Bong Jong-ho, Geu nom moksori / Voice of a Murderer al regizorului-scenarist Park Jin-pyo este un thriller bazat pe un caz real, pe care politistii coreeni n-au reusit sa-l rezolve timp de doua decenii...
jinglebells