« Înapoi la pagina festivalului

The Journals of Musan, marele câştigător la cel mai important festival de film din Asia

de Mihai Fulger in 15 Oct 2010
The Journals of Musan, marele câştigător la cel mai important festival de film din Asia

Vineri dimineaţă, ediţia a 15-a a Festivalului Internaţional de Film de la Pusan (PIFF) şi-a anunţat câştigătorii. Juriul secţiunii „New Currents” a premiat două filme coreene: The Journals of Musan de Park Jung-bum şi Bleak Night de Yoon Sung-hyun. Primul dintre ele a obţinut şi distincţia acordată de juriul FIPRESCI, din care am făcut parte.

The Journals of Musan, lungmetrajul de debut al coreeanului Park Jung-bun, abordează curajos şi onest o problemă încă de actualitate pentru ţara în care mă aflu: marginalizarea refugiaţilor nord-coreeni. La fel ca şi Cristi Puiu (Aurora), Park Jung-bun nu s-a mulţumit să semneze doar scenariul şi regia filmului, decizând să-l şi interpreteze pe personajul principal, ce are la bază o persoană reală (adevăratul Jeon Seung-chul a murit – după cum aflăm la final – în 2008), şi o face la fel de convingător ca şi cineastul român. Park Jung-bun îl are drept maestru pe Lee Chang-dong (Peppermint Candy, Oasis, Secret Sunshine, Poetry), căruia îi mulţumeşte pe genericul final, iar influenţa acestuia este vizibilă în film. Protagonistul a venit din Musan (regiune din Nord al cărei nume desemnează şi o ceaţă), fugind prin China cu povara unui secret groaznic, şi s-a stabilit de opt luni în Seul. Aici nu îşi găseşte decât slujbe mizerabil plătite, deoarece CNP-ul îi trădează originea. Atunci când se îndrăgosteşte de o fată din corul bisericii pe care o frecventează regulat, viaţa lui pare să se schimbe... Un film realist foarte emoţionant, The Journals of Musan anunţă un viitor nume de prim-plan al cinematografului sud-coreean.

Premiul secţiunii „Flash Forward” a revenit producţiei suedeze Pure de Lisa Langseth. Filmul polonez Erratum de Marek Lechki, din aceeaşi secţiune, a primit o menţiune specială a juriului. Două scurtmetraje au obţinut premiul Sonje: Broken Night de Yang Hyo-joo (Coreea) şi Inhalation de Edmund Yeo (Malaezia-Japonia). Juriul de scurtmetraj a mai oferit două menţiuni speciale filmelor coreene Unfunny Game de Park Jong-chul şi The Journey de Yim Kyung-dong. Premiile pentru documentar ale PIFF-ului au revenit filmelor Miracle on Jongo Street de Lee Hyuk-sang (Coreea) şi New Castle de Guo Hengqi (China). Juriul NETPAC (Reţeaua de Promovare a Cinematografiei Asiatice) a premiat producţia coreeană Dooman River de Zhang Lu. Iar premiul publicului, oferit de KNN, a ajuns la chinezul Lu Yang, pentru My Spectacular Theatre.

PIFF 2010 a avut peste 182.000 de spectatori, mai mulţi decât anul trecut, în condiţiile în care au scăzut atât numărul de filme (cu vreo 50), cât şi cel de locuri disponibile în săli (cu aproximativ 50.000). Anul acesta au fost prezentate 306 filme, dintre care 101 premiere mondiale şi 52 de premiere internaţionale. La ediţia a 15-a a Festivalului au fost acreditate 9.367 de persoane, dintre care 2.237 jurnalişti (433 străini). La Piaţa de Film Asiatic au existat 4.551 de birouri de vânzări, reprezentând 108 companii din 26 de ţări. Au fost proiectate 39 de filme (23 în premieră), iar vizionările online, introduse anul acesta, s-au bucurat de succes (1.652 de vizionări).

După anunţarea tuturor datelor statistice şi a premiilor, au urmat întrebările din partea presei. Kim Dong-ho, până azi unul dintre cei doi directori ai PIFF-ului (iar de anul viitor, foarte probabil preşedintele onorific al Festivalului), şi-a expus – mai în glumă, mai în serios – planurile pe care le are după retragere. „Mr. Kim”, în vârstă de 73 de ani, vrea să studieze Arte Frumoase, să mai scrie câteva cărţi (el şi-a lansat la PIFF o culegere de articole despre experienţele sale festivaliere din întreaga lume) şi să regizeze unul sau două filme. Kim Dong-ho a fost unul dintre producătorii executivi ai „omnibusului” asiatic Camellia (filmul de închidere al PIFF-ului de anul acesta) şi, cu această ocazie, a realizat că meseria de producător este prea dificilă pentru el, aşa că s-a decis să regizeze; primul său proiect e un documentar pentru care intenţionează să-i intervieveze pe numeroşii cineaşti de top ce-i sunt prieteni, a mai adăugat el.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Dragomara pe 15 octombrie 2010 16:05
"iar vizionările online, introduse anul acesta, s-au bucurat de succes (1.652 de vizionări)" ce înseamna asta?! Pentru cine sunt aceste vizionări on-line?! Presupun că pentru membrii juriului/ ziariştii acreditaţi, că dacă e vb. de marele public... e de-a dreptul jenant! No, data viitoare să ne spui şi nouă... înainte, pe mine una nu mă deranjează deloc să plătesc pentru a vedea un film în premieră... mondială! :P Cum bine ştii, şansa de-a vedea un film asiatic pe marile/ micile noastre ecrane e aproape nulă, din păcate. :-(((
BaetuAndrei pe 15 octombrie 2010 18:17
era cam normal sa dea premii catre doua filme coreene avand in vedere ca s-a tinut la Pusan (localitate din Coreea)

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Andrew Lau (Wai-Keung) este un important cineast (director de imagine, regizor si producator) originar din Hong Kong. El a semnat, printre altele, superba trilogie Infernal Affairs, pornind de la care Marin Scorsese a realizat multioscarizatul film The Departed...
Daca v-a incantat The Good, the Bad, the Weird , se prea poate sa va placa si Wonseu-eopon-eo-taim / Once Upon a Time (il puteti gasi si ca Once Upon a Time in Corea, printre zecile de filme cu titluri asemanatoare), al patrulea lungmetraj al lui Jeong Yong-gi...
La fel ca si Memories of Murder de Bong Jong-ho, Geu nom moksori / Voice of a Murderer al regizorului-scenarist Park Jin-pyo este un thriller bazat pe un caz real, pe care politistii coreeni n-au reusit sa-l rezolve timp de doua decenii...
jinglebells