Palmares neșteptat la Veneția: Joker ia Leul de Aur iar Roman Polanski Premiul Juriului

de Gloria Sauciuc în 8 Sep 2019
S-a încheiat o ediție cu dezbateri aprinse despre oportunitatea selectării în competiție şi a premierii unui cineast acuzat de viol

Este o raritate ca un studio gigant de la Hollywood să ia premiul cel mare la un festival de clasă A european, dar întunecata poveste a originii supervillain-ului Joker, de la Warner Bros., a fost distinsă cu Leul de Aur la Veneția.

Joker a făcut valuri la Veneția, cu reacții din partea presei de specialitate până la încheierea evenimentului de sâmbătă seara, în condițiile în care alte producții din selecție nu au mișcat deloc apele. IndieWire scria la data premierei de la Veneția că „Joker-ul lui Todd Philips este, fără îndoială, cea mai îndrăzneaţă reinventare a cinematografului cu supereroi de la The Dark Knight încoace; o poveste cu adevărat originală care va fi ţinută minte drept unul dintre cele mai şocante blockbustere ale secolului 21. Empire Online nota că „Ceea ce surprinde filmul este constituţia mentală, morală, emoţională şi fizică a omului care s-a transformat, la un anumit punct, în Joker. The Hollywood Reporter scria că „Joker ar putea fi un film pentru publicul care nu reprezintă neapărat fanii benzilor desenate. Scenariul inteligent semnat de către Philips şi Scott Silver se leagă de un oraş care trimite la o Americă în faliment nu doar economic, ci şi moral, amintind de contextul crizei financiare de acum un deceniu (sau poate de criza care bate la uşă).

Juriul de la Veneția, condus de cineasta argentiniană Lucrecia Martel, a acordat al doilea premiu ca importanță din palmares controversatului Roman Polanski, pentru filmul său An Officer and a Spy, în condițiile în care a spus că va vedea filmul dar nu va participa la gală, din solidaritate cu victimele abuzului sexual. Actrița Emmanuelle Seigner, soția cineastului, a ridicat premiul pe care mulți l-au văzut ca o acceptare tacită din partea organizatorilor festivalului și a juriului a infracțiunilor de care se face vinovat regizorul Polanski.

Directorul Festivalului de la Veneţia, Alberto Barbera, a inclus în selecţie J'Accuse, deși regizorul Polanski, cu naţionalitate dublă, poloneză şi franceză, este controversat după ce a întreţinut raporturi sexuale cu o minoră (de 13 ani), fapt petrecut în 1977, după care s-a refugiat în Europa pentru a evita o pedeapsă cu închisoarea în SUA. Academia Americană de Film l-a dat afară din rândurile sale anul trecut.

Publicația The Guardian scria că An Officer and a Spy (adaptare a unui roman de Robert Harris) face un portret acid al Statului Major al armatei franceze de la începutul secolului XX, cu un dispreţ care aduce aminte de filmul Chinatown. Prestigioasa publicație mai scrie că An Officer and a Spy este „un film bine construit, pe un subiect serios, varianta cinematografică a unei piese de mobilier victoriene de colecţie. Publicația IndieWire scria că „Office and Spy este un film procedural în care camera, fără nicio jenă, pătrunde peste tot în maniera jurnalistică a lui Spotlight, dar fără reţinerile acestuia din urmă. Eroul povestirii, un fost anti-semit împovărat de vina de a fi trimis un om nevinovat pe Insula Diavolului - ajunge în tribunal pentru a ridiculiza întreaga societate a Franţei pentru a fi judecat greşit un om şi a-i fi ruinat viaţa.

Astfel s-a încheiat o ediție cu dezbateri aprinse despre oportunitatea selectării în competiție a unui cineast acuzat de viol (mai ales pe fondul recentei mișcării #MeToo din industria filmului) și despre inegalitatea reprezentării de gen. Palmaresul i-a mai inclus pe veteran Roy Andersson, premiat pentru regia filmului About Endlessness, care a compus cu măiestrie momente din viața de zi cu zi, în bine cunoscutul lui stil cinic. Andersson este deținătorul unui Leu de Aur din 2014, pentru filmul A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence. Animația No. 7 Cherry Lane, o scrisoare de dragoste nostalgică și suprarealistă adusă orașului Hong Kong de la mijlocul secolului, a luat premiul pentru scenariu. Iată, mai jos, palmaresul complet.

Competiție
Leul de Aur: Joker, Todd Phillips
Marele Premiu al Juriului: An Officer and a Spy, Roman Polanski
Leul de Argint pentru cel mai bun regizor: Roy Andersson, About Endlessness
La Copa Volpi pentru cea mai bună actriță: Ariane Ascaride, Gloria Mundi
La Copa Volpi pentru cel mai bun actor: Luca Marinelli, Martin Eden
Cel mai bun scenariu: No. 7 Cherry Lane, Yonfan
Premiul special al Juriului: The Mafia Is No Longer What It Used to Be, Franco Maresco
Marcello Mastroianni Award pentru un tânăr actor: Toby Wallace, Babyteeth

Premii secțiunea Orizzonti
Cel mai bun film: Atlantis, Valentyn Vasyanovych
Cel mai bun regizor: Théo Court, White on White
Premiul special al juriului: Verdict, Raymund Ribas Gutierrez
Cea mai bună actriță: Marta Nieto, Madre
Cel mai bun actor: Sami Bouajila, A Son
Cel mai bun scnariu: Back Home, Jessica Palud, Philippe Lioret și Diastème
Cel mai bun scurtmetraj: Darling, Salim Salif

Lion of the Future
Luigi de Laurentiis Award pentru cel mai bun film de debut: You Will Die at Twenty, Amjad Abu Alala

Venice Classics
Cel mai bun film restaurat: Ecstasy, Gustav Machatý
Cel mai bun dcumentar despre cinema: Babenco – Alguém Tem Que Ouvir O Coração E Dizer: Parou, Bárbara Paz

Competiția de realitate virtuală
Cel mai bun film de reaelitate virtuală: Céline Tricart, The Key
Cea mai bună experiență VR: A Linha, Ricardo Laganaro
Cea mai bună poveste pentru VR: Daughters of Chibok, Joel Kachi Benson

Exploreaza subiecte similare:

Joker, An Officer and a Spy, Roman Polanski, Roy Andersson

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
boghiu_andrei pe 8 septembrie 2019 13:45
Dintre castigatorii ultimilor ani la Venetia, doar The Shape of Water a castigat si Oscarul pentru cel mai bun film. Roma parea a fi favorit anul trecut, dar Green Book i-a luat fata, poate si pentru ca Roma a fost construit de Netflix. Acelasi lucru s-ar putea intampla si cu Marriage Story... Are reactii excelente, e dat ca unul dintre favoriti, dar s-ar putea sa pateasca ce a patit si Roma. Nu e normal daca se intampla iar. Mai intai sa vedem filmul si sa asteptam nominalizarile:) Din ce se aude, Joker si Marriage Story par doua dintre filmele cu sanse la nominalizari la Best Picture. Pe langa cele doua enumerate, mai sunt foarte multe filme bune care urmeaza sa apara in urmatoarele 3 luni. Ad Astra, The Lighthouse, The Aeronauts, Waves, The Irishman, Uncut Gems, A Beautiful Day in the Neighborhood, Motherless Brooklyn, Ford v Ferrari, Knives Out, A Hidden Life, Little Women, 1917, Just Mercy..etc. Un an frumos pentru cinematografie:)

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells