Cronică: How Do You Know

de Ştefan Dobroiu în 4 Feb 2011
Cronică: How Do You Know

Să-i aduci pe Reese Witherspoon, Paul Rudd, Owen Wilson şi Jack Nicholson în acelaşi timp pe marele ecran este o idee nemaipomenită, mai ales într-un film de James L. Brooks, dar How Do You Know/Cum ştii dacă ai noroc? nu se ridică la nivelul celebrului său predecesor, As Good As It Gets/Mai bine nu se poate.

În primul său film de la Spanglish încoace, James L. Brooks foloseşte ingrediente familiare: relaţii inconfortabile şi personaje într-o continuă căutare de sine. Dacă Reese Witherspoon este cel mai mare star (tânăr) de pe afiş, vedeta filmului este fără îndoială Paul Rudd, un adevărat specialist în comedii romantice.

Rudd îl interpretează pe George, un director de companie a cărui viaţă se dă peste cap când statul american îi acuză compania de practici financiare dubioase. Sincer până la Dumnezeu şi disperat să obţină aprecierea tatălui său Charles (Jack Nicholson), George este dărâmat de punerea sub acuzaţie, iar acesta e principalul motiv pentru care nu o apreciază pe Lisa (Witherspoon), cu care are un blind-date. Nici ea nu duce lipsă de probleme: campioană în echipa de softball a Statelor Unite, s-a trezit scoasă din echipă pentru noul sezon, aşa că, înarmată cu post it-uri pline de gânduri pozitive, încearcă să facă faţă deziluziei. Un ajutor primeşte şi din partea lui Matty (Owen Wilson), un star al baseball-ului cu o viziune extrem de personală despre ceea ce ar trebui să însemne o relaţie stabilă.

Pe hârtie totul sună bine în filmul lui Brooks, dar pe ecran personajele din How Do You Know par o idee nesincere şi excesiv de dezorientate. Totul este dus în spate de Rudd, al cărui George este atât de dezarmant, încât la un moment dat începi să-ţi pui întrebări cu privire la IQ-ul Lisei, care are nevoie de două ore de ecran ca să înţeleagă ceea ce era evident de la început. Wilson joacă acelaşi personaj din ultimele sale filme (mai ales seria Un socru de coşmar), iar Jack Nicholson, oricât s-ar chinui, nu reuşeşte să-i dea lui Charles şarmul plin de spini al lui Melvin, personajul său din As Good As It Gets, cu care Charles seamănă ca două picături de apă.

Chiar dacă filmul nu-i deloc lipsit de emoţie (şi nici de râsete!) şi e categoric o idee bună pentru o lansare de Ziua Îndrăgostiţilor, noua producţie a lui Brooks se află la ani lumină de As Good As It Gets, excelenta sa comedie din 1997 şi una din puţinele comedii nominalizate la Oscarul pentru Cel mai bun film pe vremea când numai cinci producţii primeau nominalizări în fiecare an.

De văzut în doi.

Dar cine este James L. Brooks?

Există în lunga carieră a lui James L. Brooks, regizorul lui Cum ştii dacă ai noroc?, câteva superlative care ar trebui să te facă să-i ţii minte numele. În primul rând este unul dintre cei doar şapte regizori care au câştigat tripletul de Oscaruri Cel mai bun film-Cea mai bună regie-Cel mai bun scenariu (original sau adaptat) pentru filmele lor. În 1983 Brooks reuşea această performanţă în 1983, cu Terms of Endearment/Vorbe de alint, care le aducea şi lui Jack Nicholson şi Shirley MacLaine câte un Oscar.

Ca regizor, scenarist sau producător, se află în spatele unora dintre cele mai bune comedii romantice ale ultimelor decenii. De fapt, specialitatea lui Brooks este dramedia romantică, How Do You Know fiind unul dintre cele mai lejere titluri din cariera sa. În orice caz, cu mai multe dintre filmele lui Brooks poţi merge la sigur dacă vrei să faci cuiva un cadou de Ziua Îndrăgostiţilor.

Cu siguranţă ai auzit de Tom Hanks, acum unul dintre ce mai respectaţi actori şi producători de la Hollywood. Ei bine, Hanks a devenit celebru în Statele Unite după ce a apărut în Big/Vreau să fiu mare, o comedie produsă de Brooks despre un puşti de zece ani care, după ce îşi pune o dorinţă, căpătă înfăţişarea unui adult.

După Vorbe de alint, Brooks dă lovitura ca regizor cu Broadcast News/Ştiri de televiziune, nominalizat la şapte Oscaruri, dar s-ar putea să-ţi fie mai familiare alte două titluri din CV-ul său. Mai bine nu se poate/As Good As It Gets câştiga în 1998 cele două Oscaruri pentru roluri principale (Jack Nicholson şi Helen Hunt) şi devenea una dintre cele mai iubite comedii ale sfârşitului de mileniu, iar cu doi ani înainte Jerry Maguire, produs de Brooks, o transforma într-o celebritate pe Renée Zellweger.

Mai mult, Brooks este unul din scenariştii serialului Familia Simpson şi a participat şi la scrierea scenariului lungmetrajului The Simpsons Movie din 2007.

Han_Solo pe 4 februarie 2011 09:55
Si a mai avut si un buget de 130 milione $ acest film.
JohnnyAddams pe 4 februarie 2011 12:19
Cine i-ar putea spune NU lui James L. Brooks? Ma asteptam la un alt fel de film cand auzisem prima oara de el, dar este o simpla comedie romantica, cu mult sub "As Good As it Gets", care desi nu a fost excelent, a avut o idee dramatica care a tinut. Multi au spus ca Nicholson apare doar pentru a-l ridica la box office, ei bine, nu, nu este adevarat, Jack Nicholson probabil din respect pentru ce a facut Brooks pentru el, a acceptat un cameo.
Manusa pe 4 februarie 2011 15:34
Probabil bugetul atat de mare se datoreaza distributiei filmului, care este impresionanta, distributie din care fac parte actori consacrati si foarte buni. Totusi astept sa il vad, sper sa fie pe masura asteptarilor mele si a distributiei.
Alex pe 4 februarie 2011 23:12
Cel mai prost film care l-am vazut pana acum dintre comedii....au fost bani aruncati degeaba pe bilet...SINCER !
Vlad pe 5 februarie 2011 11:40
Pe cat de mediatizat a fost in toate revistele pe atat de prost...cel mai urat film din istoria omenirii
Radu1711 pe 5 februarie 2011 17:54
astept sa vad cum o sa fie
Bayard pe 6 februarie 2011 00:51
Doamne sunteti nebuni, cum sa fie filmul ingrozitor??? E adevarat ca multi au iesit din sala spunand chiar treaba asta :)), nu stiu daca merita banii de bilet, dar nu te simti prost uitandu-te la film. Am simtit nevoia sa spun asta ca raspuns la comentariile de deasupra.

Acum, parerea mea..... se spune excelent in articol, Paul Rudd duce filmul in spate :) si asta spune ceva considerand ca joaca impreuna cu Reese W si Jack Nicholson. Probabil asta este si problema filmului, cel mai slab cotat actor e cel mai bun. Nu stiu ce a vrut sa fie filmul asta dar nu e nici comedie complet, nici cine stie ce poveste de dragoste :). Oricum, cel mai mare regret al meu este cat de putin timp apare Jack Nicholson, rolul lui nu este folosit la maxim, iar la final.... sa zicem ca parca totul ramane in aer, in ce-l priveste.

sorina25 pe 7 februarie 2011 08:53
vreeaau si eu sa il vad!!!!
angela pe 7 februarie 2011 17:36