Cronică Enter the Void

de Gloria Sauciuc în 19 Oct 2010
Cronică Enter the Void

Enter the Void, transpunerea pe ecran mare a stării halucinogene, unul dintre cele mai hipnotice, şocante şi memorabile filme care au rulat de-a lungul timpului în competiţia canneză, se proiectează, chiar în aceste momente, la Bucureşti, în cinema Studio. Este singurul film adus de organizatorii evenimentului Les Films de Cannes à Bucarest dintr-o ediţie anterioară a Cannes-ului, adică din 2009, iar motivul constă tocmai în inefabilul filmului.

Producţia îţi induce o stare psihedelică, culorile sunt radiante, fluorescente, imaginile sunt pulsatile, în flash-uri, suprafeţele par să tremure, ai însuşi sentimentul distorsionării timpului, deşi eşti simplu spectator care nu a intrat în sală după un joint. Cu toate acestea, nu vei considera filmul 100% inovator, mai ales dacă ai văzut Irréversible,  de la care acelaşi Gaspar Noé preia tribulaţiile vizuale şi paleta de culori.

Noé copiază imaginile din playlistului de Windows Media Player pentru a sugera starea de euforie experimentată de protagonistul său, Oscar. Mizează pe răbdarea spectatorului şi ne arată acest joc de imagini la intervale regulate, prelungite chiar până la cinci minute repriza. Camera nu-l priveşte în faţă pe protagonist (care e, în fond, o fantomă), ci se recurge fie la Subjective Point of View, fie la filmarea peste umărul protagonistului, aşa că ajungem să-i învăţăm pe de rost cutele cefei. Noé se joacă foarte mult cu camera, filmând de deasupra personajelor, iar noi trebuie să înţelegem că este vorba de fantoma lui Oscar, care ne oferă perspectiva asupra poveştii. Pe de altă parte, regizorul şocantului Irreversible s-a molipsit parcă de la câştigătorul Palme d'Or-ului din 2007, Cristian Mungiu, şi arată şi el un fetus, îndepărtat chirurgical din uter, în timpul unui avort. Mai mult, filmează un coit, camera pătrunzând în vaginul protagonistei. Această intrare se face tot din perspectiva unghiului subiectiv, prin urmare Noé sugerează incestul (fantoma fratelui îşi inseminează sora). La nivel de imagine, Gaspar Noé violează receptorii spectatorului, iar cât priveşte povestea - gonflează miza şi uită de twisturi, e redundant pentru că se foloseşte obositor de mult de aceleaşi secvenţe şi tehnici în reprezentarea euforiei de după drogare.

Povestea lui este despre Oscar (Nathaniel Brown), un tânăr despărţit încă de la moartea părinţilor de sora lui mai mică. Ajuns la Tokyo se bagă în afaceri cu droguri, şi câştigă astfel destui bani ca s-o aducă şi pe sora lui (Paz de la Huerta) acolo. Între cei doi s-a legat un jurământ prin care nu se vor despărţi niciodată. Când poliţia îl împuşcă într-o altercaţie pe Omar, sufletul lui râmăne alături de sora căreia i-a promis că o va poteja mereu.

Enter the Void al lui Gaspar Noé este în mod cert o experienţă răvăşitoare pentru spectator. Îşi însoţeste eroul nu numai în stările lucide, ci şi în delir: starea de alertă, fluxul conştiinţei, amintiri, vise... toate dau stări extreme privitorului.

Enter the Void ar putea intra într-un clasament al celor mai tari scene de sex din filmele concurente pentru Palme d'Or în 2009. Producţia lui Gaspar Noé a urmat, practic, seria partidelor tari începută de Thirst, continuată de Loz abrazos rotos şi Antichrist, dar pe lângă astea mai aduce şi stripperiţe, lumea sordidă a consumatorilor de droguri şi a toaletelor murdare unde se fac jointuri.

Dar nu acesta este lucrul esenţial despre Enter the Void, ci faptul că oferă o viziune, arătând un autor în adevăratul sens al cuvântului.

Imagini

Kun pe 19 octombrie 2010 15:12
vreau sa vad :)
Piratu pe 19 octombrie 2010 17:26
Interesant dupa trailer...
patlagik pe 19 octombrie 2010 17:45
Ciudat si socant, dar in acelasi timp interesant si hipnotizant!
nenea pe 19 octombrie 2010 19:12
din cate vad nu are nici un subiect de dezbatut. parerea mea este ca va fi o porcarie monumentala. Kun, putin ne pasa ca vrei sa-l vezi, patlagik, da nu l-ai vazut, ce anume te-a socat/halucinat/hipnotizat?
bazOoKA pe 19 octombrie 2010 19:25
Omule!....esti un prost.
Daca ai fi urmarit Irreversible,ai avea o idee de ce e capabil regizorul asta.Intradevar,violenta e dusa la extrem in filmele lui,dar odata urmarit un film de-al lui Gaspar,te asigur ca va ramane vesnic cu tine(ma uit la tine Irreversible)

varza pe 19 octombrie 2010 19:28
unu la mana, il cheama OSCAR, nu omar.
doi la mana, stai jos, n'ai inteles nimic.Macar daca acordai mai multa atentie detaliilor si nu suprafetei de "droguri sex si violenta." Sau daca ascultai ce a spus Gaspar la Q&A.

Dragomara pe 19 octombrie 2010 19:52
#mai ales dacă ai văzut Irréversible, de la care acelaşi Gaspar Noé preia tribulaţiile vizuale şi paleta de culori# cam subţire paleta aceea de culori... noroc cu finalul... luminos. :D
munchausen pe 19 octombrie 2010 20:13
Noe nu copiaza efecte din WMP. Ce se vede pe ecran sunt trairi psihedelice. Inspiratia vine din filmele lui Jordan Belson. Filme experimentale ce au fost facute cu mult inaintea aparitiei Windows-ului. Noe nu s-a molipsit de la Mungiu. Daca vezi Carne din 1991 al lui Gaspar o sa iti dai seama. De asemenea daca pierzi melodrama din ecuatie, Enter the void contine mesaje subliminale foarte bine exprimate. Sensul filmului este mult mai adanc. Cel putin pentru unii spectatori. La urma urmei fiecare intelege ce poate, ce stie si ce vrea.
cetateanu pe 19 octombrie 2010 20:39
NU STIU CE SA SPUN MI SE PARE PREA TARE PENTRU GUSTUL MEU DAR SA VEDEM IDEA ESTE DESTUL DE BUNA.
nsag pe 19 octombrie 2010 20:44
NU stiu ce sa zic filmul parea interesant dar parca trailarul a stricat totul dupa ce am vazut faza cand tipul era inpuscat in toaleta deja mi sa dus tot interesul parca vad si povestea " un pusti sa-puca sa vinda si sa foloseasaca droguri iar este gasit de politie si omorat " CU ALTE CUVINTE COPII NU LUATI DROGURI CA VA PRIND CURCANII SI VA IA PE SUS CU JAPCA LA JILAVA asta da FILM acuma ma duc sa il vad kiar de asta nu pot dormi eu in seara aceasta "INTERESANT FILM " ---->SUNT SARCASTIN IN CAZ CA NU VATI DAT SEAMA !!!
Liviu- pe 19 octombrie 2010 21:01
Cred ca, in afara de "sarcastic", am putea gasi alte cuvinte mult mai potrivite pentru a-ti descrie mesajul...

Cat pe ce sa se strecoare perfect in fereastra mea de maine, numai de ar fi fost ceva mai scurt. Ramane de vazut prin mijloace mai putin ortodoxe.

Bart_Simpson pe 19 octombrie 2010 21:14
Hmm... De ce m-as duce sa vad un film in care e filmata intrarea in vaginul unei individe, sugereaza un incest si timp de (cred) 90 de minute imi arata mintea vraiste a unui drogat?
Gloria pe 19 octombrie 2010 22:43
Ii voi raspunde doar lui munchausen, pentru ca dintre comment-urile contestatare al lui e singurul argumentat si deci de luat in calcul si in serios:

@munchausen: "Noe nu copiaza efecte din WMP. Ce se vede pe ecran sunt trairi psihedelice. Inspiratia vine din filmele lui Jordan Belson".
Re: Referinta la WMP il face pe cititor sa vizualizeze mai usor despre ce este vorba decat scurtmetrajele experimentale ale lui Belson...

" Noe nu s-a molipsit de la Mungiu. Daca vezi Carne din 1991 al lui Gaspar o sa iti dai seama"
Re: Eu am remarcat ca s-a reluat subiectul avortului in competitia canneza la un an diferenta Noe de Mungiu. De altfel, si in The Banishment avem parte de un avort, filmul concurand in 2007 cu 4,3,2 la Cannes, dar tratarea subiectului nu e atat de "cruda" ca la Noe si Mungiu.

"De asemenea daca pierzi melodrama din ecuatie, Enter the void contine mesaje subliminale foarte bine exprimate. Sensul filmului este mult mai adanc. Cel putin pentru unii spectatori. La urma urmei fiecare intelege ce poate, ce stie si ce vrea. "
Re: Mi-ar placea sa discutam despre acest sens "mult mai adanc" al filmului. Poate revii.

right pe 19 octombrie 2010 22:44
prosti mai sunt unii, doamne.
160 de minute, btw.varianta scurta 140.
n'are rost sa vorbesti inainte sa'l vezi, barf.

Knx pe 19 octombrie 2010 23:08
Este un film extraordinar. E ceva nou.
well pe 19 octombrie 2010 23:16
ah da, oare cum ai putea sa argumentezi faptul ca ai gresit numele protagonistului sau ca te'ai axat pe niste comparatii de doi lei, menite cica sa il faca pe cititor sa intealaga mai bine - ca dovada comentariul anterior, cel care asta a inteles, ca e vorba despre un vagin si niste droguri.asta e marea problema a criticilor, prefera sa faca un fel de review al subiectului filmului decat sa atraga atentia asupra aspectelor cu adevarat interesante.
Dragomara pe 20 octombrie 2010 06:31
Nu toţi sunt capabil să vadă acele aspecte "cu adevărat interesante", darmite să mai şi atragă atenţia asupra lor. După cum spuneam: fiecare vede FILMUL LUI. :D
No, şi acum aşteptăm recenzia ta.

Munchausen pe 21 octombrie 2010 00:16
Nu spui nimic despre Cartea tibetana a mortii. In jurul ei se invarte toata actiunea filmului. Alex chiar face o scurta recenzie a cartii ce se culmineaza cu ideea de "ultimate trip". Pletosul asta mai are o interventie geniala cand sta langa foc si deseneaza graffiti. Atunci el vorbeste cu Oscar? Oscar cel viu din visul Lindei? Sau vorbeste cu spectatorul? Dar cred ca toti am vazut filmul asa ca ma opresc si blah blah. Apropo, faza cu Omar a fost tare! :D
Dragomara pe 21 octombrie 2010 17:53
@Munchausen - Io una nu l-am văzut, pentru că nu am/ avut unde... şi după cum am constat nici nu prea am şanse să-l văd prea curând, chiar dacă mi-aş dori asta. Am văzut zilele astea câte ceva din filmografia lui Gaspar Noé, şi singurul care mi-a plăcut a fost "Irréversible". Din principiu (unde-i cunosc gusturile, total diferite de-ale mele) am citit numai în diagonală cronica Gloriei, însă am citit câte ceva pe site-urile străine, "efort" după care am decis că nu am să dau banii pe acest film... deci, dacă va merita, categoric am să-l văd cândva la TV, sau în altă parte... :P
Absinthe Drinker pe 14 decembrie 2010 18:35
Jenant articol. In primul rand un incestul nu este sugerat el se intampla. 2. Noe nu se joaca cu camera. 3. Nu este o transpunere a starii halucinogene asta e doar un pretext
4. Imaginile alea nu sunt din media player.