Articole Love in the Time of Cholera

(2007)

Dragostea în vremea holerei

Personajele prind viață

Filmul se deschide la finalul secolului 19, in orasul-port Cartagena din Columbia, un loc prosper, in plina dezvoltare rapida, cu granite clar delimitate intre clasa superioara si cea de jos. In aceasta perioada de evolutie si posibilitati uriase, Florentino Ariza o intalneste pentru prima data pe Fermina Daza cand ii duce o telegrama tatalui ei. O simpla privire de moment alimenteaza un traseu emotional care implica trei personaje centrale, care se vor maturiza in perioada revolutiei industriale. Ei traiesc razboaie de scurta durata, dar distrugatoare, si valuri ale epidemiei de holera, care – ca si iubirea – ii lasa pe unii sa supravietuiasca, dar ii rapune pe altii.

Desi personajul lui Florentino este columbian, realizatorii filmului au gasit omul perfect pentru acest rol in Spania: actorul nominalizat la Oscar® Javier Bardem (desi Florentino este interpretat ca adolescent de actorul columbian Unax Ugalde). "Exista o responsabilitate uriasa cand faci un film inspirat de un roman atat de frumos – atat de complex, atat de magic si atat de plin de detalii minuscule, care fac diferenta dintre un roman bun si o mare capodopera," spune Bardem, care a obtinut performante universal apreciate cu filme precum Before Night Falls si The Sea Inside. "Este una dintre acele carti rare care te urmaresc toata viata, pentru ca este cu adevarat o capodopera. Este citita in intreaga lume, in diverse tari si diverse limbi, deci fiecare cititor are in cap propriile personaje – Florentino, Juvenal si Fermina – si propriul roman."

Cand a aflat ca a primit rolul, Bardem a sarbatorit la Barcelona, dar in scurt timp a inceput dificila misiune de a-si croi drum spre personajul lui Florentino Ariza. "Responsabilitatile si provocarile pe care le presupune un asemenea proiect sunt uriase, pentru ca trebuie sa joci un personaj de la varsta de 24 pana la 74 de ani. Un film ca acesta este atat de complex, atat de plin de detalii, incat trebuie sa dai totul. Nu poti sa tii nimic pentru tine."

Crescut fara tata, doar de mama lui, Transito Ariza – rol interpretat de vedeta braziliana Fernanda Montenegro – Florentino nu are perspective sau ambitii adevarate, fiind in schimb impulsionat de inima plina de pasiune a unui poet. Visator, fara a se concentra prea mult asupra unui proiect anume, el incearca sa stabileasca legatura cu Fermina Daza printr-o serie de scrisori pline de pasiune. La momentul cand reuseste sa o prinda in mrejele lui, Florentino deja i-a dedicat inima sa, plina de fidelitate.

Dupa indelungate cautari si incercari de a gasi actrita care sa joace rolul Ferminei Daza, un personaj multistratificat, focos si adesea circumspect, urmarit de la adolescenta pana la batranete, realizatorii filmului au ajuns la tanara vedeta italiana Giovanna Mezzogiorno, care a castigat numeroase premii pentru rolurile sale in filme europene precum Don’t Tell si Facing Windows.

"Are o frumusete rapitoare, dar dincolo de chipul ei tanar se ascunde o actrita inteleapta, dedicata muncii sale," spune Newell. "Acest rol ar fi o provocare imensa pentru oricine, dar Giovanna a facut fata presiunilor cu o gratie, o creativitate si o putere de concentrare uriase. A fost extraordinar sa o urmarim evoluand o data cu personajul Fermina."

Pentru a aborda un rol atat de solicitant, actrita a simtit nevoia sa inceapa de la zero si sa invete din nou tot ceea ce stia despre actorie. "Eu, Javier Bardem, Benjamin Bratt si regizorul nostru, Mike Newell, ne-am apropiat foarte mult pe parcursul acestui proiect," explica Mezzogiorno. "Ne-am ajutat si ne-am sustinut reciproc. Sunt niste profesionisti fantastici si s-au purtat minunat cu mine. Am reusit sa joc acest rol pentru ca au fost alaturi de mine. Sper sa fiu in armonie cu ceea ce au facut ei – adica un lucru uluitor."

Tatal Ferminei o aduce in Cartagena cu ambitia clara de a o casatori intr-una dintre marile familii din zona – nu pentru a o lasa sa fie vrajita de un functionar sarac lipit. Actorul de origine columbiana John Leguizamo joaca rolul lui Lorenzo Daza, un negustor de catari cu conexiuni in lumea interlopa columbiana. "Este un tata de origine umila, un negutator de catari, dar e gata sa se dea peste cap pentru a-si indeplini dorinta si a-si casatori fiica intr-una dintre marile familii ale orasului," spune Leguizamo. "Are mare grija de lumina ochilor lui, care este fiica sa. Ea e singurul lucru care i-a mai ramas, deci o protejeaza atent si foarte gelos. Cand o vede flirtand cu un barbat nepotrivit – poetul care va ramane mereu sarac – stie ca asa ceva nu face parte din planul lui. Vrea ca fiica lui sa se marite cu cel mai bogat, mai celebru si mai important om din elita orasului. Iata ce fel de om este."

Pentru a se asigura ca Fermina sta departe de Florentino, Lorenzo o ia cu el intr-o chinuitoare calatorie cu catarii, pentru a o duce sa traiasca alaturi de rudele lor dintr-un satuc columbian indepartat. Desi Fermina si Florentino gasesc o modalitate de a-si continua povestea de dragoste prin telegrame secrete, promisiunea unei vieti impreuna moare cand Fermina se intoarce in Cartagena ca femeie in adevaratul sens al cuvantului si descopera ca visul ei de iubire difera atat de mult de realitate.

Dar Florentino nu va renunta niciodata. "Florentino Ariza asteapta aproape toata viata sa se apropie de femeia de care este indragostit," spune Bardem. "El intruchipeaza iubirea totala, nevoia suprema de a trai o iubire impartasita cu cineva, intr-o maniera cu totul aparte, profunda si foarte pura. Pe parcursul acesteui traseu de o viata, in care incearca sa ajunga la aceasta persoana, el traieste diverse experiente. Unele sunt vesele, altele triste, unele sunt usoare, altele dificile – dar, in final, nu o poate uita niciodata pe aceasta femeie. Ajunge sa se lupte cu propria convingere ca, poate, intr-o buna zi va avea sansa sa se apropie de ea."

"Personajele lui Gabriel Garcia Marquez sunt foarte intense, foarte interesante si capata proportii epice," comenteaza Mezzogiorno. "Fac intr-o singura viata lucruri pe care multi altii nu le fac nici in zece vieti, deci intensitatea acestor personaje reprezinta o uriasa provocare pentru un actor."

In locul poetului bolnav de iubire, Fermina accepta sa se marite cu una dintre cele mai proeminente personalitati ale orasului, un medic cu educatie europeana, care si-a folosit experienta si rafinamentul pentru a imbunatati viata orasului – Dr. Juvenal Urbino. "Constient sau nu, Fermina isi tradeaza inima pentru a indeplini ceea ce si-a dorit tatal ei pentru ea," spune Newell. "Inima ei este una dintre cele mai greu de "citit", in poveste. Este o tanara cumplit de independenta, care neaga tot ce incearca sa ii dea cei din jur, insa cumva propria sa forta si hotarare ii vor submina dorinta de a fi fericita."

Benjamin Bratt joaca rolul lui Juvenal, care devine al treilea punct in triunghiul sentimental central al povestii. "Cred ca este o tendinta umana profund universala sa consideram ca iubirea inseamna fericire," spune Bratt. "Dar ceea ce descoperi in acest film, ca si in viata, este ca iubirea si fericirea sunt rareori sinonime. Totusi, continuam sa cautam iubirea, pentru ca suntem convinsi ca ne va aduce un sentiment de liniste. Dragostea poate sa insemne frustrare, bucurie, confort... Poate sa fie neimpartasita, ca in cazul lui Florentino. Poate sa insemne agonie si disperare. Insa intotdeauna, atunci cand cauti iubirea, exista un anumit optimism, speranta ca iubirea va ajunge la tine. Aproape fiecare personaj din film cauta iubirea, sub o forma sau alta."

Vedeta braziliana de teatru Fernanda Montenegro joaca rolul mamei lui Florentino, Transito Ariza, care isi doreste ca fiul ei sa fie fericit si foloseste toate resursele de care dispune pentru a-l ajuta sa dea uitarii dragostea pierduta. "Este o mama minunata, o mama latino-americana, cu o iubire atat de puternica, atat de minunata, incat il considera pe fiul ei aproape un zeu," spune Montenegro. "Cand am citit cartea, in urma cu mai multi ani, nu m-am gandit niciodata ca voi ajunge intr-o buna zi in Cartagena, ca sa particip la aceasta productie extraordinara, orchestrata de un regizor minunat. Uneori, viata iti permite sa traiesti adevarate miracole."

Pentru a interpreta rolurile unor personaje de la sfarsitul secolului 19 pana in secolul 20, actorii aveau nevoie de pregatiri mai minutioase, nu numai de niste simple repetitii. Realizatorii filmului au abordat-o pe Julie Adams, un instructor de dialoguri care sa rafineze diversele accente ce apar in engleza, in stilul dialectului Costeno, spaniola cu inflexiuni de Caraibe care se vorbeste in regiunea nordica a Columbiei. "Fiecare a adus o "aroma" diferita", spune John Leguizamo. "Fiecare venea dintr-o alta parte a lumii, asa ca am incercat sa gasim o anumita unitate in accente si comportament, lucruri care sa convinga spectatorul ca personajele chiar descindeau din acea epoca."

Echipa a adus si instructori de miscare, care sa ii ajute pe actori sa se familiarizeze cu comportamentul tipic pentru acea epoca. Actorii au participat la un curs de trei saptamani la conservator, pentru a-si completa pregatirea. "Pentru mine, colaborarea cu Mike, Javier si Ben, cu instructorii de dialoguri si miscare, a reprezentat un intreg traseu evolutiv," comenteaza Giovanna Mezzogiorno. "Conservatorul m-a ajutat enorm sa imi conturez personajul."

Producția a început in Cartagina O adaptare în premieră absolută a unei povești nemuritoare
jinglebells