Articole Ballistic: Ecks vs. Sever

(2002)

Ecks contra Sever

Despre distributie

Referindu-se la arhetipul eroului de actiune, Kaos explica: „Cel mai remarcabil aspect legat de acest tip de eroi este faptul ca se implica trup si suflet in ceea ce fac. Îl vedem pe erou când se trezeste, se duce la usa si începe sa se preocupe de misiunea lui, si acestea sunt singurele aspecte ale personalitatii sale pe care ni le prezintã filmul. Daca publicul vrea sa afle mai multe despre trãirile sale emotionale, trebuie sa-i urmãreascã reactiile in diferite împrejurãri si, mai subtil, expresia fetei si modul in care se comporta.”
Regizorul a gãsit toate aceste calitati întrunite in persoana lui Antonio Banderas. „Antonio îl interpreteazã pe Ecks intr-o maniera foarte accesibila, reuseste foarte bine sa-i redea personalitatea,” spune Kaos. „ O simpla privire a sa, felul in care se misca, totul spune atât de multe.” Intr-adevãr, dupã ce a citit scenariul si s-a întâlnit cu regizorul pentru a discuta rolul, Banderas a propus sa se reducã si mai mult replicile personajului sau. „Atunci când interpretezi un erou de actiune, personajul nu trebuie sa emane doar forta fizica, este vorba despre întreaga sa personalitate care trebuie sa iasã la iveala. Aceste lucruri se ghicesc din felul in care personajul se misca, din felul in care arata, din felul in care vorbeste. Toate acestea pot fi mult mai expresive decât cuvintele,” explica actorul. „De obicei,” continua Banderas, „eroii filmelor de actiune au o viata interioara foarte bogata, dar nu o servesc publicului pe tava; acesta trebuie sa o descopere treptat. Kaos stie ca Ecks trebuie sa fie inteles din felul in care el insusi se descoperã, iar eu sunt de acord cu aceasta viziune.” Lee, care a fost producãtor executiv pentru trei filme ale lui Banderas, „Philadelphia”, „The Mask of Zorro” si debutul regizoral al acestuia, „Crazy in Alabama”, afirma ca „acest rol prezintã un aspect mai dur al lui Banderas. Dat fiind palmaresul sau actoricesc, este o continuare perfecta la stilul si strãlucirea din „Zorro”, „Desperado” sau ‚Spy Kids.” In rolul lui Ecks, el este perfect credibil interpretând un bãrbat care nu si-a putut gãsi linistea timp de sapte ani. Ii poti simti fatalismul si durerea ca si hotãrârea de a recastiga ceea ce a pierdut. Ecks este tulburat si, din felul in care Antonio ii da viata, ii poti simti patima, poti sa-i ghicesti profunzimile intelectului care l-au fãcut odatã cel mai bun criminalist al FBI-ului.” Personajul agentului Sever a fost initial scris si prezentat regizorilor ca fiind cel al unui bãrbat. Chiar daca la început scenaristul se gândise la Sever ca fiind o femeie, a transformat rolul deoarece in trecut toate personajele feminine puternice pe care le propusese regizorilor au fost respinse. Nu a fost si cazul lui Kaos. Dupã ce a luat in calcul mai multi actori pentru acest rol, regizorul insusi i-a propus lui Lee si studioului ca Sever sa fie femeie. Apoi, fara a modifica scenariul original, a pregãtit o varianta cu Sever femeie, fara a-i atenua masculinitatea. „M-am gândit ca ar fi o adãugire interesanta la dinamica cuplului, daca Sever ar fi o femeie implicata intr-o profesie exclusiv masculina”,spune Kaos. Lee adaugã: „Distribuind o femeie in acest rol, fara a modifica dialogul pentru a-l adapta la schimbarea de sex, am subliniat faptul ca Sever nu este interesata decât de misiunea pe care trebuie sa o duca la bun sfarsit. Ca si Ecks, este profesionsta pana in mãduva oaselor. O relatie sentimentala intre ei este imposibila.” Antonio Banderas a fost cel care a propus-o pe Lucy Liu, fiind constient de faptul ca aceasta actrita versatila „va aduce un plus de mister personajului.” Cei doi au mai lucrat împreuna in filmul lui Ron Shelton, „Play It To The Bone”. „Lucy este chiar persoana potrivita pentru acest rol”, spune Lee, „deoarece ea poate sa împrumute orice atitudine fara a rosti un cuvânt. Vorbind la modul cel mai serios, publicul se asteapta ca ea sa-i omoare pe toti in bãtaie, si asta si face.” Cat despre McElroy, el este cum nu se poate mai încântat de alegerea fãcuta, spunând: ”In sfarsit am ceea ce mi-am dorit, o femeie puternica in rolul unui erou de actiune, care sa nu fie personaj de desene animate si ale carei capacitati le depasesc pe cele ale personajelor masculine.” Liu o vede pe Sever ca fiind o femeie disperata, din acest punct apropiindu-se de Ecks; diferenta este ca pe Ecks aceste sentimente l-au împins cãtre o stare existentialista, de negare de sine, in timp ce Sever se concentreazã din ce in ce mai mult pe meseria sa, devenind tot mai eficienta. In cele doua personaje putem ghici elemente de o tulburãtoare umanitate si integritate morala. „Cel mai usor ar fi sa o infatisam pe Sever ca pe un robot, dar nu ar fi corect fata de personaj”, spune Liu referindu-se la personalitatea extrema a lui Sever si la motivele care-i stau la baza. „Ea a fost pregãtita sa ucidã inca din copilãrie, aceasta fiind unica sa educatie. Fostii sãi mentori isi doreau sa creadã ca ea nu este in întregime umana, dar se inselau. Are sentimente si pãreri proprii, pe care le exprima in singurul fel pe care il cunoaste, luptându-se cu dusmanii sãi si folosindu-se de toate talentele ei ascunse. Ne asemãnam dintr-un singur punct de vedere: dragostea pentru dreptate.” Ca si Banderas, odatã ce s-a familiarizat cu rolul, Liu a propus sa se mai reducã din dialoguri. Ea a infatisat-o pe neîndurãtoarea Sever ca fiind „un personaj stil Mad Max, care nu vorbeste mult, transmitandu-si sentimentele cu ajutorul privirilor”. De asemenea, Liu subliniazã ca „din cauza numãrului redus de replici atribuite lui Sever in primele secvente ale filmului, publicul devine foarte curios in ceea ce o priveste, asfel incat atunci când in sfarsit spune ceva, toata lumea va fi atenta la cuvinte si la nuantele lor”. Recunoscând meritul lui Kaos de a limita dialogul in favoarea revelãrii psihologiei personajelor, Liu spune ca „Rar gasesti un regizor sau un studio care sa-si asume acest risc, sa evite tentatia de a spune publicului exact ceea ce trebuie sa gândeascã, si sa se bazeze in aceasta pe replicile actorilor”. Pentru a juca rolul sefului DIA, Robert Gant, Kaos spune ca încerca sa gãseascã „tipul clasic al ticãlosului. Ne trebuia un actor care, prin simpla sa prezenta, trebuia sa facã publicul sa-si dea seama ca acesta este tipul cel rãu. Trebuia sa fie un personaj consistent si veridic pana la cele mai mici detalii- atitudinea sa, felul in care isi poarta pãlãria si haina, felul in care vorbeste-deoarece adevãrul este ca nici unul dintre eroi nu stie prea multe despre el. Chiar si membrii propriei sale organizatii ii pun existenta sub semnul întrebãrii. Gant este o umbra.” „Când esti in prejma unor tipi ca Gant”, spune Lee, „povestea are întotdeauna niste dedesubturi necurate”. Producãtorii si-au gãsit ticãlosul enigmatic in persoana lui Gregg Henry, le-a fost propus de Lucy Liu, alãturi de care a jucat in „Payback”. „Gregg este o prezenta foarte puternica,” spune Kaos. „El intra foarte usor in pielea personajului si emana o putere care te face sa te simti amenintat, ceea ce este un aspect esential al personajului.” Henry, care va putea fi vãzut in curând in „Femme Fatale”, thriller-ul negru al lui Brian De Palma, spune ca partea cea mai dificila a rolului a fost sa isi asume acel aer de autoritate absoluta, atât de caracteristica sefului de agentie. „Este un om pe care egocentrismul îl împinge sa controleze totul si pe toti din jurul sau si, in aceasta privinta, nu face nici o deosebire intre profesie si viata personala”, explica actorul. „Ceea ce-i place lui cel mai mult sa facã este sa dirijeze lucrurile dintr-un loc ascuns”. Pe mãsura ce ne adâncim in actiunea filmului „Ballistic: Ecks vs. Sever”, Gant cel plin de ascunzisuri este silit de împrejurãri sa iasã la lumina, ipostaza care nu-i este caracteristica si care este sinonima cu vulnerabilitatea, iar Henry ia si acest aspect in considerare atunci când interpreteazã rolul. „Este foarte greu sa joci rolul unui ticãlos”, spune Lee, lãudând aplaudata interpretare a lui Henry. „Ei apar adesea ca fiind niste personaje monodimensionale, dar Kaos si Gregg s-au strãduit sa arate toate fatetele caracterului lui Robert Gant, astfel incat publicul poate vedea ramasitele de umanitate ascunse in el.”
Fiecare sef isi are asistentul sau, iar subordonatul devotat al lui Gant este agentul A.J. Ross, interpretat de Ray Park, un expert in arte martiale recunoscut pe plan mondial, descris de Lee ca fiind „un actor cu un fantastic succes la publicul international, care cu toate acestea nu l-a vãzut niciodatã la fata”. Lee se refera la faptul ca printre cele mai recente roluri ale lui Park se numãra cele din „Star Wars Episode 1: The Phantom Menace” (Darth Mol), „The Legend of Sleepy Hollow” (Calaretul fara cap), „X-Men” (Toad), pentru toate cele trei aparitii actorul fiind nevoit sa-si ascundã figura. Dupa cum isi descrie Park personajul, „daca Gant este shogun-ul, atunci Ross este samurai-ul sau”. Cu toate acestea, dupã cum subliniazã Lee, „Ross isi depaseste atributiile de simplu vasal. El este un individ extrem de inteligent. Stie mult mai multe despre organizatie decad îl lasã pe Gant sa creadã, si isi da seama de faptul ca seful sau îl mentine deliberat intr-o pozitie inferioara. Fidel, el face ceea ce i se spune, dar trãim cu impresia ca ar fi pregãtit in orice moment pentru a lua decizii capitale.”
Ambiguitatea este atât de bine intretesuta in personajul lui Ross, incat Park a trebuit sa parcurgã de doua ori scenariul pentru a-si putea vizualiza personajul. „La început, nu mi-am dat seama daca era un personaj negativ sau pozitiv”, spune Park. „Mi s-a pãrut a fi un simplu servitor, care isi duce treburile la bun sfarsit. Adevãrul este insa ca el se implica afectiv in misiune, nu este o simpla corvoada pentru el. Este capabil de orice pentru a-si duce îndatorirea la bun sfarsit.”
In afara de Ross, o alta persoana apropiata lui Gant este sotia sa, Rayne, interpretata de Talisa Soto. Rayne s-a plictisit de vesnicele secrete ale sotului sau si de viata in umbra cu care se vede silita sa se confrunte. In mod vizibil, a ajuns la capãtul rãbdãrii si al loialitatii.
„Relatia dintre ei este foarte ciudata, deoarece duba atatia ani de cãsnicie, ea nu stie nimic despre profesia sotului sau”, spune Soto. „La nivel subconstient, ea isi da insa seama de faptul ca lucrurile nu sunt ceea ce par a fi si ca el nu este asa cum a crezut. Desigur, el încearcã sa o protejeze, sa o tina la distanta de viata lui, dar ea este o femeie inteligenta care ar prefera sa nu fie cocolosita, ci tratata cu respect, in calitate de partener si confident. S-a saturat de lucrurile care-i sunt ascunse.” „Talisa trebuie sa facã publicul sa inteleaga rapid care este relatia dintre ea si sotul ei înstrãinat, ca si profunzimea dezamãgirii ei, fara a exista insa o discutie adevãrata intre ei”, spune Kaos. „Trebuie sa ne dam seama ce crede ea despre el din felul in care se uita la el. A fost cu adevãrat fantastica.” Cat despre rolul lui Julio Martin, director FBI si fost sef al lui Ecks, producãtorii i l-au atribuit lui Miguel Sandoval, binecunoscut pentru rolul principal din „Blow”, drama lui Ted Demme, care a mai putut fi vãzut recent in „Pagube Colaterale”.
„Din felul in care Miguel il joaca pe Martin”, spune Lee, „ne dam seama ca legãtura dintre el si Ecks nu a fost o simpla relatie director-angajat. De mai bine de sapte ani Eckas si-a parasit serviciul si a intrat pe o panta descendenta, iar Martin este sincer îngrijorat si nelinistit atunci când vede conditiile cu care se confrunta fostul sau agent.” „Este ca si când un profesor si-ar revedea un fost student”, adaugã Sandoval. Sandoval, care sustine ca ritmul trepidant al actiunii din film ii aduce aminte de stilul lui Sam Peckinpah, crede ca „este foarte multa poezie in acest film. In mijlocul secventelor de actiune, al focurilor de arma, al exploziilor si al luptelor, se desfasoara povestea celor doua personaje si a legãturii dintre ele. Una dintre cele mai puternice relatii este cea dintre Julio Martin si Jeremiah Ecks.” In ansamblu, distributia filmului „Ballistic: Ecks vs. Sever” este un amestec international si cultural de vedete. Eroii sunt subliniati de faptul ca minoritatile etnice sunt interpretate de actori de aceeasi nationalitate. Cat despre melanjul cultural, atât din fata cat si din spatele camerelor, Chris Lee spune: „Cãutam actori care sa dea viata personajelor cat mai bine cu putinta. Distributia n-a tinut seama de etnie. Cu toate acestea, cred ca prin aceasta reflectam diversitatea publicului.”
Sinopsis Despre productie
jinglebells